Przychodzi pacjent do lekarza i „świeci się" na czerwono
To nie jest początek ponurego żartu, tylko coś, co może spotkać pacjenta, pomimo tego, że ma ubezpieczenie zdrowotne. Lekarz w systemie eWUŚ widzi kolor czerwony. Co w takiej sytuacji robić? Wystarczy złożyć pisemne oświadczenie lub okazać stosowny dokument – przypomina Paweł Florek, dyrektor Biura Komunikacji Społecznej i Promocji w Centrali NFZ.

„Jeśli pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych, wystarczy, że pokaże w przychodni dokument potwierdzający ubezpieczenie lub złoży pisemne oświadczenie – a otrzyma niezbędną pomoc medyczną” – zapewnia dyrektor Florek.
Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) to system, który weryfikuje, czy pacjent ma prawo do świadczeń medycznych z NFZ. Jest codziennie aktualizowany na podstawie danych z:
• Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
• Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
• Rejestru PESEL.
„Dzięki temu w przychodni i szpitalu możemy szybko sprawdzić, czy pacjent ma ubezpieczenie. Wystarczą numer PESEL i dokument tożsamości” – wyjaśnia dyrektor.
System eWUŚ jest dwukolorowy: zielony, gdy pacjent ma prawo do świadczeń i czerwony, gdy to prawo nie jest potwierdzone. Dlatego jeśli pacjent „zaświeci się” na czerwono w systemie, ale ma pewność, że jest ubezpieczony i posiada przy sobie dokument (zaświadczenie z pracy, legitymację emeryta lub rencisty z kodem oddziału wojewódzkiego NFZ lub aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego), to wystarczy, że w rejestracji go okaże. Może złożyć też oświadczenie – wzór powinien otrzymać.
Ale uwaga! Jeśli oświadczenie okaże się niezgodne z prawdą, to NFZ może obciążyć pacjenta kosztami leczenia. W przypadku jakichkolwiek wątpliwość można skontaktować się z właściwym oddziałem NFZ - osobiście, telefonicznie lub przez internet (ePUAP).