Materiał promocyjny

Certyfikaty „Wspierająca Szkoła” wręczone – zakończono I edycję programu wspierającego zdrowie psychiczne uczniów

13 czerwca br. w Warszawie odbyła się uroczysta gala podsumowująca I edycję programu Wspierająca Szkoła, prowadzonego pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej przez Fundację Adamed i serwis Życie Warte Jest Rozmowy. W ciągu 7 miesięcy program dotarł do niemal 740 pracowników szkół oraz 1200 rodziców i opiekunów. Uczestnicy przeznaczyli łącznie 520 godzin dydaktycznych na pogłębianie wiedzy z zakresu postępowania w przypadku wystąpienia kryzysu psychicznego u młodych osób.

Fundacja Adamed
Fundacja Adamed

Certyfikaty potwierdzające udział w programie, z rąk Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz organizatorów inicjatywy, odebrało grono pedagogiczne 26 placówek edukacyjnych z całej Polski.

W pilotażu oraz I edycji programu Wspierająca Szkoła wzięło udział łącznie 30 szkół z całej Polski. Każda ze szkół, biorących udział w programie, uzyskała dostęp do 4 szkoleń dla nauczycieli i pracowników, webinaru dla rodziców, a także do indywidualnych konsultacji z suicydologiem. Oprócz tego, wszystkie placówki przygotowały spersonalizowaną procedurę kryzysową oraz powołały zespół kryzysowy w przypadku sytuacji zagrożenia życia i zdrowia psychicznego. 
I edycja programu Wspierająca Szkoła została objęta honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej. W uroczystości wręczenia certyfikatów wzięła udział Paulina Piechna-Więckiewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, która podczas swojego wystąpienia powiedziała: 

,,Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży to priorytet Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wdrażamy szereg działań, które mają na celu zwiększenie dostępności do wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w szkołach, szkolenia nauczycieli oraz specjalistów, a także promowania edukacji zdrowotnej. Podejmujemy również współpracę z organizacjami pozarządowymi i instytucjami, które – jak Fundacja Adamed – realizują wartościowe inicjatywy odpowiadające na realne potrzeby młodych ludzi. Program Wspierająca Szkoła jest przykładem właśnie takiego działania – kompleksowego, merytorycznego i opartego na zrozumieniu wyzwań, z jakimi mierzą się uczniowie i nauczyciele". 


Pomysł stworzenia programu Wspierająca Szkoła zrodził się z osobistych doświadczeń Prezes Fundacji Adamed dr n. med. Małgorzaty Adamkiewicz oraz jej córki – Laury Adamkiewicz, które wspólnie zetknęły się z trudnościami, jakie niesie systemowa luka w zakresie wsparcia zdrowia psychicznego młodzieży.

,,Pomysł stworzenia programu Wspierająca Szkoła pojawił się, gdy moja koleżanka podzieliła się ze mną swoimi problemami emocjonalnymi. Była to dla mnie trudna sytuacja, ponieważ bardzo chciałam pomóc, ale we właściwy sposób. To wydarzenie uświadomiło mi, że ja i moi rówieśnicy nie mamy wystarczającej wiedzy i narzędzi, by skutecznie reagować. Chciałam, aby szkoła stała się miejscem, w którym można znaleźć taką pomoc. Dlatego też zaangażowałam się w opracowywanie poradników oraz gry edukacyjnej skierowanej do uczniów i uczennic, biorących udział w programie. Dzięki temu, materiały te uwzględniają perspektywę i punkt widzenia młodej osoby" – powiedziała Laura Adamkiewicz, pomysłodawczyni programu Wspierająca Szkoła. 


,,W dzisiejszym wyjątkowo niestabilnym świecie, w którym zdewaluowały się wartości coraz trudniej znaleźć prawdziwe autorytety. Młodzi ludzie, zamiast wsparcia, często doświadczają presji i zagubienia. Nowoczesne technologie, które miały być narzędziem rozwoju, zbyt często stają się źródłem lęku, samotności i problemów psychicznych. Dla mnie jako lekarza, nie ma nic cenniejszego niż ludzkie życie i zdrowie. Dla rodzica nie istnieje większa tragedia niż śmierć dziecka" – mówiła podczas wydarzenia dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz, Prezes Zarządu Fundacji Adamed. 

"Dlatego to właśnie my, dorośli, ponosimy odpowiedzialność za stworzenie bezpiecznego, wspierającego środowiska, w którym młode pokolenie będzie mogło rozwijać się, uczyć i budować swoją przyszłość. Na tym fundamencie opiera się idea programu Wspierająca Szkoła. My w Fundacji Adamed wierzymy, że możemy – i musimy – robić więcej. Dlatego nieustannie rozwijamy nasze działania, by wspierać tych, którzy najbardziej tego potrzebują. Bo przyszłość zaczyna się tutaj, dziś – w sercach i umysłach młodych ludzi" - dodała.

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2024 roku aż 2181 dzieci i nastolatków do 19. roku życia podjęło próbę samobójczą, w tym 127 prób zakończyło się śmiercią. To oznacza, że każdego dnia sześć młodych osób w naszym kraju próbuje odebrać sobie życie. Dlatego program Wspierająca Szkoła od początku realizowany jest we współpracy z ekspertami – suicydologami, psychologami i edukatorami z serwisu Życie Warte Jest Rozmowy. 

,,I edycja programu Wspierająca Szkoła pokazała nam, jak ogromne potrzeby systemowe są obecne w tym zakresie. Jednocześnie dyrekcje, kadra, jak i rodzice szkół, z jakimi współpracowaliśmy w tej edycji, okazali prawdziwą otwartość, chęć i zaangażowanie, chcąc poznać narzędzia, metody i sposoby pomocy oraz wsparcia młodym podopiecznym w kryzysie. Wręczając certyfikaty Wspierająca Szkoła tym placówkom, śmiało mogę powiedzieć, iż dorośli pracujący w nich z młodzieżą są przygotowani, by im towarzyszyć w trudnych momentach" – podkreśliła dr Halszka Witkowska, pomysłodawczyni i koordynatorka serwisu Życie Warte Jest Rozmowy, współorganizatora programu Wspierająca Szkoła. 

W marcu 2025 r. uruchomiona została II edycja programu Wspierająca Szkoła. Tegoroczna odsłona inicjatywy pozyskała dofinansowanie w ramach konkursu Ministerstwa Edukacji Narodowej, co umożliwiło ponad dwukrotne zwiększenie liczby szkół, objętych działaniami edukacyjnymi. W efekcie, do kolejnej transzy programu przystąpiło łącznie aż 55 placówek z całej Polski. Rozszerzona edycja oferuje jeszcze bogatszy wachlarz wsparcia, w tym cykl otwartych webinariów dla pracowników szkół oraz drukowane materiały edukacyjne, takie jak plakaty prezentujące zasady wsparcia rówieśniczego. W zajęciach dydaktycznych prowadzonych w 2025 r., w ramach II edycji programu Wspierająca Szkoła, weźmie udział co najmniej 3 500 dorosłych osób. 

Źródło informacji: Fundacja Adamed

Kontakt dla mediów: 
Agnieszka Rejer-Mellin
Koordynatorka Fundacji Adamed 
Kierowniczka Zespołu Komunikacji Zewnętrznej i Zaangażowania Społecznego Adamed Pharma S.A.
mob.: + 48 609 194 552
e-mail: agnieszka.rejer-mellin@adamed.com

__
Fundacja Adamed od 11 lat prowadzi aktywności na rzecz wspierania nauki oraz współpracy ze środowiskiem naukowym. Celem jej stworzenia była potrzeba wspierania rozwoju utalentowanej młodzieży oraz popularyzowania nauk ścisłych i przyrodniczych. Fundacja szerzy ideę współpracy oraz integruje środowisko naukowe, przemysł farmaceutyczny, medyczny i biotechnologiczny, jak również wzmacnia współpracę z podmiotami o zbliżonych zadaniach. Głównym programem realizowanym przez Fundację Adamed jest program stypendialny ADAMED SmartUP, którego celem jest wsparcie najzdolniejszych młodych osób w ich rozwoju naukowym. Najnowszym projektem Fundacji jest Wspierająca Szkoła. To pierwszy w Polsce kompleksowy program dotyczący zapobiegania zachowaniom samobójczym wśród dzieci i młodzieży, skierowany do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W jego ramach nauczyciele, pedagodzy, rodzice oraz uczniowie nabywają stosowną wiedzę i umiejętności, otrzymują odpowiednie narzędzia tak, by dbać o dobrostan psychiczny najmłodszych.

ZOBACZ WIĘCEJ

  • AdobreStock

    W okresie okołomenopauzalnym mózg kobiety się zmienia

    Menopauza to nie tylko utrata płodności i uderzenia gorąca. Znaczny spadek estrogenów potrafi wywrócić życie kobiety do góry nogami. Wahania nastroju, drażliwość, uczucie niepokoju i objawy „mgły mózgowej” mogą spowodować utratę pewności siebie. Pojawia się też poczucie straty, które wywołuje zakończenia pewnego etapu życia. Niektóre kobiety czują się „niewidzialne”, a nawet niepotrzebne.

  • Adobe Stock

    Chat to nie psycholog

    Coraz więcej ludzi korzysta ze sztucznej inteligencji, w tym coraz popularniejszych dużych modeli językowych (LLM), takich jak np. ChatGPT, szukając pomocy sobie w kłopotach natury psychicznej. Z taką „samopomocą” lepiej jednak uważać. Eksperci znajdują liczne problemy i przestrzegają przed zagrożeniami.

  • Adobe Stock

    Psychiatra: dobre samopoczucie to jeden z kluczowych czynników w walce z chorobą nowotworową

    Dobre samopoczucie to jeden z kluczowych czynników w walce z chorobą nowotworową - powiedział PAP prof. Marek Krzystanek podczas I Śląskiej Konferencji Onkologii Interdyscyplinarnej, prezentując cztery filary pozafarmakologicznego wsparcia pacjentów.

  • Fundacja Dr Clown

    Psy na ratunek seniorom

    Coraz więcej badań potwierdza, że przebywanie ze zwierzętami może przynosić seniorom wymierne korzyści psychiczne, fizyczne i społeczne. „Pies czy kot może być remedium na samotność, dawać poczucie bycia ważnym i potrzebnym, a nawet wspomagać zdrowie, bo regularne spacery poprawiają wydolność tlenową i pomagają utrzymać sprawność” – mówi Małgorzata Głowacka lekarka weterynarii, ekspertka naukowa Mars Polska.

NAJNOWSZE

  • Nowe spojrzenie na nadciśnienie

    Nadciśnienie od lat uchodzi za chorobę przewidywalną: sól, stres, wiek, geny. Tymczasem najnowsze badania podważają ten schemat i pokazują, że ciśnienie krwi kształtuje bardziej złożona sieć procesów, niż sądzono jeszcze dekadę temu. Zmienia to sposób myślenia zarówno o przyczynach choroby, jak i o tym, komu i kiedy należy ją diagnozować.

  • Czy medycyna poradzi sobie bez alkoholu?

  • Dziesiątka dla serca

  • W okresie okołomenopauzalnym mózg kobiety się zmienia

  • Różne twarze demencji

  • AdobeStock

    Jak się przygotować do lotu w kosmos

    Loty w kosmos są nie tylko ciekawym doświadczeniem. Mają też wymiar praktyczny: dzięki eksploracji kosmosu opracowujemy nowe technologie, zarówno diagnostyczne, jak i lecznicze, przydatne choćby w sytuacjach kryzysowych, takich jak wojna czy pandemia – opowiada Karolina Twardowska, lekarka, absolwentka studiów magisterskich z medycyny lotniczej i kosmicznej, jedyna Polka w lekarskiej ekipie Sławosza Uznańskiego - Wiśniewskiego po jego powrocie z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

  • Niepełnosprawności często nie widać

  • Dlaczego czytanie z ruchu warg ma sens

    Patronat Serwisu Zdrowie

Serwisy ogólnodostępne PAP