Materiał promocyjny

Certyfikaty „Wspierająca Szkoła” wręczone – zakończono I edycję programu wspierającego zdrowie psychiczne uczniów

13 czerwca br. w Warszawie odbyła się uroczysta gala podsumowująca I edycję programu Wspierająca Szkoła, prowadzonego pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej przez Fundację Adamed i serwis Życie Warte Jest Rozmowy. W ciągu 7 miesięcy program dotarł do niemal 740 pracowników szkół oraz 1200 rodziców i opiekunów. Uczestnicy przeznaczyli łącznie 520 godzin dydaktycznych na pogłębianie wiedzy z zakresu postępowania w przypadku wystąpienia kryzysu psychicznego u młodych osób.

Fundacja Adamed
Fundacja Adamed

Certyfikaty potwierdzające udział w programie, z rąk Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz organizatorów inicjatywy, odebrało grono pedagogiczne 26 placówek edukacyjnych z całej Polski.

W pilotażu oraz I edycji programu Wspierająca Szkoła wzięło udział łącznie 30 szkół z całej Polski. Każda ze szkół, biorących udział w programie, uzyskała dostęp do 4 szkoleń dla nauczycieli i pracowników, webinaru dla rodziców, a także do indywidualnych konsultacji z suicydologiem. Oprócz tego, wszystkie placówki przygotowały spersonalizowaną procedurę kryzysową oraz powołały zespół kryzysowy w przypadku sytuacji zagrożenia życia i zdrowia psychicznego. 
I edycja programu Wspierająca Szkoła została objęta honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej. W uroczystości wręczenia certyfikatów wzięła udział Paulina Piechna-Więckiewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, która podczas swojego wystąpienia powiedziała: 

,,Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży to priorytet Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wdrażamy szereg działań, które mają na celu zwiększenie dostępności do wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w szkołach, szkolenia nauczycieli oraz specjalistów, a także promowania edukacji zdrowotnej. Podejmujemy również współpracę z organizacjami pozarządowymi i instytucjami, które – jak Fundacja Adamed – realizują wartościowe inicjatywy odpowiadające na realne potrzeby młodych ludzi. Program Wspierająca Szkoła jest przykładem właśnie takiego działania – kompleksowego, merytorycznego i opartego na zrozumieniu wyzwań, z jakimi mierzą się uczniowie i nauczyciele". 


Pomysł stworzenia programu Wspierająca Szkoła zrodził się z osobistych doświadczeń Prezes Fundacji Adamed dr n. med. Małgorzaty Adamkiewicz oraz jej córki – Laury Adamkiewicz, które wspólnie zetknęły się z trudnościami, jakie niesie systemowa luka w zakresie wsparcia zdrowia psychicznego młodzieży.

,,Pomysł stworzenia programu Wspierająca Szkoła pojawił się, gdy moja koleżanka podzieliła się ze mną swoimi problemami emocjonalnymi. Była to dla mnie trudna sytuacja, ponieważ bardzo chciałam pomóc, ale we właściwy sposób. To wydarzenie uświadomiło mi, że ja i moi rówieśnicy nie mamy wystarczającej wiedzy i narzędzi, by skutecznie reagować. Chciałam, aby szkoła stała się miejscem, w którym można znaleźć taką pomoc. Dlatego też zaangażowałam się w opracowywanie poradników oraz gry edukacyjnej skierowanej do uczniów i uczennic, biorących udział w programie. Dzięki temu, materiały te uwzględniają perspektywę i punkt widzenia młodej osoby" – powiedziała Laura Adamkiewicz, pomysłodawczyni programu Wspierająca Szkoła. 


,,W dzisiejszym wyjątkowo niestabilnym świecie, w którym zdewaluowały się wartości coraz trudniej znaleźć prawdziwe autorytety. Młodzi ludzie, zamiast wsparcia, często doświadczają presji i zagubienia. Nowoczesne technologie, które miały być narzędziem rozwoju, zbyt często stają się źródłem lęku, samotności i problemów psychicznych. Dla mnie jako lekarza, nie ma nic cenniejszego niż ludzkie życie i zdrowie. Dla rodzica nie istnieje większa tragedia niż śmierć dziecka" – mówiła podczas wydarzenia dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz, Prezes Zarządu Fundacji Adamed. 

"Dlatego to właśnie my, dorośli, ponosimy odpowiedzialność za stworzenie bezpiecznego, wspierającego środowiska, w którym młode pokolenie będzie mogło rozwijać się, uczyć i budować swoją przyszłość. Na tym fundamencie opiera się idea programu Wspierająca Szkoła. My w Fundacji Adamed wierzymy, że możemy – i musimy – robić więcej. Dlatego nieustannie rozwijamy nasze działania, by wspierać tych, którzy najbardziej tego potrzebują. Bo przyszłość zaczyna się tutaj, dziś – w sercach i umysłach młodych ludzi" - dodała.

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2024 roku aż 2181 dzieci i nastolatków do 19. roku życia podjęło próbę samobójczą, w tym 127 prób zakończyło się śmiercią. To oznacza, że każdego dnia sześć młodych osób w naszym kraju próbuje odebrać sobie życie. Dlatego program Wspierająca Szkoła od początku realizowany jest we współpracy z ekspertami – suicydologami, psychologami i edukatorami z serwisu Życie Warte Jest Rozmowy. 

,,I edycja programu Wspierająca Szkoła pokazała nam, jak ogromne potrzeby systemowe są obecne w tym zakresie. Jednocześnie dyrekcje, kadra, jak i rodzice szkół, z jakimi współpracowaliśmy w tej edycji, okazali prawdziwą otwartość, chęć i zaangażowanie, chcąc poznać narzędzia, metody i sposoby pomocy oraz wsparcia młodym podopiecznym w kryzysie. Wręczając certyfikaty Wspierająca Szkoła tym placówkom, śmiało mogę powiedzieć, iż dorośli pracujący w nich z młodzieżą są przygotowani, by im towarzyszyć w trudnych momentach" – podkreśliła dr Halszka Witkowska, pomysłodawczyni i koordynatorka serwisu Życie Warte Jest Rozmowy, współorganizatora programu Wspierająca Szkoła. 

W marcu 2025 r. uruchomiona została II edycja programu Wspierająca Szkoła. Tegoroczna odsłona inicjatywy pozyskała dofinansowanie w ramach konkursu Ministerstwa Edukacji Narodowej, co umożliwiło ponad dwukrotne zwiększenie liczby szkół, objętych działaniami edukacyjnymi. W efekcie, do kolejnej transzy programu przystąpiło łącznie aż 55 placówek z całej Polski. Rozszerzona edycja oferuje jeszcze bogatszy wachlarz wsparcia, w tym cykl otwartych webinariów dla pracowników szkół oraz drukowane materiały edukacyjne, takie jak plakaty prezentujące zasady wsparcia rówieśniczego. W zajęciach dydaktycznych prowadzonych w 2025 r., w ramach II edycji programu Wspierająca Szkoła, weźmie udział co najmniej 3 500 dorosłych osób. 

Źródło informacji: Fundacja Adamed

Kontakt dla mediów: 
Agnieszka Rejer-Mellin
Koordynatorka Fundacji Adamed 
Kierowniczka Zespołu Komunikacji Zewnętrznej i Zaangażowania Społecznego Adamed Pharma S.A.
mob.: + 48 609 194 552
e-mail: agnieszka.rejer-mellin@adamed.com

__
Fundacja Adamed od 11 lat prowadzi aktywności na rzecz wspierania nauki oraz współpracy ze środowiskiem naukowym. Celem jej stworzenia była potrzeba wspierania rozwoju utalentowanej młodzieży oraz popularyzowania nauk ścisłych i przyrodniczych. Fundacja szerzy ideę współpracy oraz integruje środowisko naukowe, przemysł farmaceutyczny, medyczny i biotechnologiczny, jak również wzmacnia współpracę z podmiotami o zbliżonych zadaniach. Głównym programem realizowanym przez Fundację Adamed jest program stypendialny ADAMED SmartUP, którego celem jest wsparcie najzdolniejszych młodych osób w ich rozwoju naukowym. Najnowszym projektem Fundacji jest Wspierająca Szkoła. To pierwszy w Polsce kompleksowy program dotyczący zapobiegania zachowaniom samobójczym wśród dzieci i młodzieży, skierowany do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. W jego ramach nauczyciele, pedagodzy, rodzice oraz uczniowie nabywają stosowną wiedzę i umiejętności, otrzymują odpowiednie narzędzia tak, by dbać o dobrostan psychiczny najmłodszych.

ZOBACZ PODOBNE

  • Mikrobiom mózgu. Kontrowersyjna hipoteza, która może zmienić neurologię

    Siedemdziesięciokilkuletni ogrodnik z zaawansowaną demencją powrócił za kierownicę i do pracy po dwóch latach terapii przeciwgrzybiczej – brzmi to jak cud medyczny, ale jest faktem udokumentowanym w naukowym piśmiennictwie. Czy odkrycie mikrobiomu mózgu może zmienić neurologię?

  • Adobe Stock/myboys.me

    Spektrum autyzmu – konkretne drogowskazy

    Zaburzenia ze spektrum autyzmu wiążą się z charakterystycznymi objawami, które występują w różnym nasileniu i konfiguracji. Ujawniają się najczęściej w pierwszych trzech latach życia dziecka, dlatego rodzic musi być czujny, a budzące niepokój zachowania konsultować ze specjalistą. Na co szczególnie zwracać uwagę, wyjaśnia dr Anna Budzińska, psycholożka, twórczyni i dyrektorka Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka (IWRD) w Gdańsku.

  • HOLO vectors Sp. z o.o.

    Czy klasyczne atlasy odchodzą do lamusa? Przewaga modeli 3D w edukacji medycznej

    Materiał promocyjny

    Papierowe atlasy anatomiczne przez dekady stanowiły podstawę nauki anatomii. Jednak rozwój technologii 3D znacząco zmienia sposób przyswajania wiedzy. Obecnie możesz nie tylko oglądać statyczne ilustracje, ale również interaktywnie eksplorować struktury anatomiczne w przestrzeni - w pełnym trójwymiarze. Co więcej, rozwiązania cyfrowe pozwalają zrozumieć powiązania między układami, a także ich funkcjonowanie w czasie rzeczywistym. Co jeszcze warto o nich wiedzieć?

  • Źródło: Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce

    Główny Inspektorat Sanitarny powołuje pierwszy w Polsce Zespół Nauk Behawioralnych w Zdrowiu Publicznym

    Materiał promocyjny

    Przy wsparciu biura UNICEF ds. reagowania na potrzeby uchodźców w Polsce, Główny Inspektorat Sanitarny powołał właśnie nowy Zespół Nauk Behawioralnych w Zdrowiu Publicznym “BOND”. Celem zespołu jest łączenie nauk o ludzkich zachowaniach z projektowaniem polityk zdrowotnych.

NAJNOWSZE

  • AdobeStock

    Zanim kupisz przeczytaj skład

    W 2023 roku do GIS zgłoszono ponad 26 tys. nowych suplementów. "Tymczasem z raportu UOKiK i danych z Głównego Inspektoratu Sanitarnego wynika, że nie wszystkie produkty zawierają deklarowane substancje w odpowiednich dawkach. Dlatego studenci farmacji postanowili zaanagażować się w kampanię edukacyjną" - mówi mgr farmacji Artur Chojnacki Przewodniczący PTSF.

  • Proste sposoby na upały

  • Kiedy rozpocząć ćwiczenia po porodzie?

  • Lex Szarlatan uderza w pseudoterapie

  • Zawał serca bez miażdżycy. Przyczyną bywa stres, zmęczenie lub używki

  • AdobeStock

    Polskie dzieci z szansą na refundację ultranowoczesnego leczenia białaczki

    W leczeniu białaczek limfoblastycznych immunoterapia zwiększa szanse na wyzdrowienie także dzieciom z grupy wysokiego ryzyka nawrotu choroby. Daje też mniej toksycznych skutków ubocznych i nie wymaga hospitalizacji. Staramy się, aby była dostępna w ramach programu lekowego – mówi prof. dr hab. n. med. Wojciech Młynarski, kierownik Kliniki Pediatrii, Onkologii i Hematologii Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

  • Lato z komarami, swędzące lato

Serwisy ogólnodostępne PAP