Materiał promocyjny

Kobiety, które czują mocniej. 7. edycja ogólnopolskiej kampanii "W kobiecym interesie"

Coraz więcej młodych Polek identyfikuje się jako kobiety neuroatypowe - z ADHD, w spektrum autyzmu lub z podwyższoną wrażliwością sensoryczną. Dla wielu z nich wizyta u ginekologa bywa szczególnie stresująca. Firma Gedeon Richter Polska, w tegorocznej odsłonie kampanii „W kobiecym interesie. Bez wyjątku”, skierowała uwagę także na tę grupę. To nie trend ani moda - to realna potrzeba uwzględnienia różnorodnych doświadczeń i odczuć kobiet, które „czują mocniej”.

Gedeon Richter
Gedeon Richter

Już po raz 7. firma Gedeon Richter zorganizowała kampanię „W kobiecym interesie”, której misją jest wspieranie profilaktyki zdrowia intymnego. Co roku towarzyszy jej badanie, na postawie którego opracowywany jest raport[1] pozwalający lepiej zrozumieć potrzeby Polek. Tegoroczne hasło - „bez wyjątku” - podkreśla, że żadna kobieta nie powinna czuć się pominięta, a różnorodność jest wartością, a nie przeszkodą. W raporcie uwzględniono również perspektywę kobiet, które określają się jako „neuroatypowe”.

Z raportu wynika, że w taki sposób określa się aż 41% kobiet w wieku 18-29 lat lub posiada formalną diagnozę w tym zakresie: 10% wskazuje nadwrażliwość na dźwięki, 9% ADHD, a z kolei 7% odczuwa nadwrażliwość na zapachy. To jasno pokazuje, że neuroatypowość, która obejmuje także m.in. osoby ze spektrum autyzmu, czy trudnościami dyslektycznymi, nie jest żadnym modnym zjawiskiem, ale dotyczy już znacznej części społeczeństwa.

„Jako badaczkę bardzo mnie cieszy, że Gedeon Richter z roku na rok angażuje się w lepsze rozumienie perspektyw różnych grup kobiet i nie traktuje ich jako jednorodnej całości. Uwzględnia potrzeby tych młodszych, starszych, z dużych i małych miejscowości, a także z niepełnosprawnościami, np. motorycznymi - mówi Zofia Małkowicz, badaczka społeczna i facylitatorka. - Coraz częściej mówi się też o trudnościach poznawczych czy neuroatypowości, i cieszę się, że w tym roku zwrócono na nie uwagę. To szczególnie ważne, bo w profilaktyce nie możemy myśleć o kobietach jako o jednorodnej grupie. Każda z nich ma swoje potrzeby” - wyjaśnia ekspertka.

Kobiety, które czują mocniej

Tegoroczna kampania Gedeon Richter Polska stawia na otwartą rozmowę o potrzebach kobiet neuroatypowych, z empatią i uwzględnieniem ich doświadczeń. Raport pokazuje, jak ważne jest projektowanie przestrzeni medycznych, które będą dla nich bardziej dostępne, przyjazne i dające poczucie bezpieczeństwa.

„Czasami zdarza się, że pewne sytuacje byłyby nieprzyjemne dla większości osób, ale kobiety neuroatypowe wyczuwają je szybciej i mocniej. Dlatego też, jak wskazują wyniki badania, to właśnie im częściej towarzyszą trudności i dyskomfort, zwłaszcza w przypadku wizyty u ginekologa - wyjaśnia Zofia Małkowicz. - Projektowanie gabinetu z myślą o ich potrzebach to tak naprawdę działanie poprawiające komfort wszystkich. Jeśli przestrzeń będzie bardziej przyjazna sensorycznie dla kobiet neuroatypowych, stanie się też wygodniejsza dla tych, które takich trudności nie mają, a nawet nie zdają sobie sprawy, że coś może być dla nich nieprzyjemne” - podsumowuje specjalistka.

Uszanowanie potrzeb kobiet neuroatypowych w kontekście opieki medycznej wciąż bywa wyzwaniem. Choć świadomość rośnie, wciąż zdarza się, że deklaracja pacjentki o ADHD czy spektrum autyzmu nie budzi właściwej reakcji.

„Gdy pacjentka mówi o swojej diagnozie, może oczekiwać od lekarza pełnego zrozumienia. W praktyce jednak świadomość na ten temat wciąż nie jest powszechna - uważa Zofia Małkowicz. - Dlatego zachęcam pacjentki neuroatypowe, nie tyle do rozpoczynania rozmowy od tematu diagnozy, co do mówienia bardziej o swoich indywidualnych potrzebach - które mogą się przecież różnić pomiędzy poszczególnymi osobami. Przykładowo pacjentka w spektrum autyzmu może powiedzieć, że światło jest dla niej zbyt ostre i poprosić o przygaszenie, a także dodać, że jest związane z jej nauroatypowością. To umożliwi lekarzowi otwartość i dostosowanie warunków wizyty, niezależnie od tego, czy ma pogłębioną wiedzę na temat tego rodzaju neuroatypowości” -podsumowuje specjalistka.

Mały krok do wielkiej zmiany

Zrozumienie indywidualnych potrzeb kobiet neuroatypowych wymaga nie tylko wiedzy, ale też uważności i empatii ze strony całego personelu medycznego. Z raportu wynika, że niemal 42% kobiet, które były już u ginekologa doświadcza stresu. „Debiutantki” przeżywają to jeszcze bardziej, bo w ich przypadku aż 62% odczuwa skrępowanie. Dlatego tak ważne jest, aby pracownicy klinik, a nie tylko ginekolodzy, mieli świadomość, że dla kobiet wizyty są ogromnym przeżyciem.

„Po kobietach, które przychodzą do gabinetu widać, czy są zestresowane, czy rozluźnione - podpowiada Zofia Małkowicz. - Dlatego tak ważne jest dopytywanie, czy można zrobić coś, aby wizyta była komfortowa i pacjentka czuła się dobrze. Otwieranie się na różne grupy wymaga pracy i nie wszystkim się to podoba, ale jest kluczowe, by zwiększać dostępność opieki ginekologicznej. Naszym wspólnym celem są przecież działania, które w rezultacie mają prowadzić do lepszej profilaktyki, diagnostyki i skuteczniejszego leczenia” - podsumowuje Zofia Małkowicz.

Dlatego tegoroczna akcja „W kobiecym interesie” nie bez powodu obejmowała pacjentki „bez wyjątku”. To właśnie elastyczność w podejściu i tworzenie przestrzeni otwartych na indywidualne doświadczenia kobiet pozwala budować większe zaufanie, poprawia komfort wizyt i wspiera profilaktykę zdrowia intymnego. Nie tylko neuroatypowych, ale wszystkich kobiet w Polsce.

„W każdej odsłonie naszej kampanii zwracamy uwagę na nieuświadomione społecznie bariery związane z profilaktyką zdrowotną kobiet. Chcemy, aby wszystkie kobiety, bez wyjątku, miały dostęp do badań i nie ograniczały ich żadne przeszkody. Co roku burzymy kolejne mury, łamiemy stereotypy i uświadamiamy, że zdrowie kobiet naprawdę jest również w ich rękach! Jestem dumna, że w ten sposób możemy realizować naszą misję” - podkreśla Aneta Grzegorzewska, dyrektor ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych w Gedeon Richter Polska.

W ramach tegorocznej kampanii ruszył w Polskę mobilny gabinet ginekologiczny, dostosowany również do osób z niepełnosprawnościami. W siedmiu miastach przebadano setki kobiet. Inicjatywę wspiera ogólnopolska sieć laboratoriów diagnostycznych - ALAB. Po konsultacji z lekarzem kobiety mogły wykonać bezpłatnie cytologię płynną i test na HPV. Lekarze po przeprowadzonym wywiadzie medycznym z pacjentką wykonywali także USG ginekologiczne oraz palpacyjne badanie piersi.

Więcej informacji oraz pełen raport dostępne są na: zdrowa-ona.pl

Partnerzy kampanii

Fundacja Kulawa Warszawa, Fundacja Avalon, Polski Związek Niewidomych, Polski Związek Głuchych, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Ogólnopolska Organizacja „Kwiat Kobiecości”, Stowarzyszenie Kobiet z Problemami Onkologiczno-Ginekologicznymi „Magnolia”, Fundacja Kreatywnie dla Zdrowia, Watch Health Care, Fundacja Pokonać Endometriozę, Fundacja Różowa Skrzyneczka, Stowarzyszenie Nasz Bocian. Patronem wspierającym kampanię jest portal „Zdrowa Ona”.

Gedeon Richter jest międzynarodową specjalistyczną firmą farmaceutyczną rozwijającą̨ swoją działalność́ na pięciu kontynentach. Firma pragnie zostać globalnym innowatorem w kilku kluczowych dziedzinach nauki, jednocześnie działając na rzecz zwiększenia dostępności leków na całym świecie. W 2024 roku kapitalizacja rynkowa Gedeon Richter wyniosła 4,7 mld EUR a sprzedaż 2,2 mld EUR. Gedeon Richter prowadzi największe centrum badawczo-rozwojowe w Europie Środkowej, które przynosi przełomowe rozwiązania w neuropsychiatrii i opiece zdrowotnej kobiet. Obszar biotechnologiczny i portfolio leków generycznych firmy zwiększa dostępność terapii dla pacjentów. Gedeon Richter produkuje także substancje czynne m.in. na potrzeby produkcji własnych produktów.

Wachlarz produktów firmy Gedeon Richter obejmuje wiele ważnych obszarów terapeutycznych lecz jednym z najistotniejszych jest ginekologia. Za sprawą swojego uznanego doświadczenia w dziedzinie chemii steroidów, własnych zakładów produkcyjnych i działań rozwojowych, firma Gedeon Richter odgrywa na świecie znaczącą rolę w obszarze zdrowia kobiet. Portfolio firmy obejmuje antykoncepcję doustną, leczenie niepłodności, objawów mięśniaków macicy, endometriozy i menopauzy oraz leczenie infekcji intymnych. W 2024 roku Gedeon Richter był liderem w dostarczaniu doustnych terapii antykoncepcyjnych dla kobiet w Polsce i w całej Europie.

Więcej informacji: www.gedeonrichter.com, www.gedeonrichter.pl.

Źródła

Gedeon Richter

ZOBACZ WIĘCEJ

  • AdobreStock

    W okresie okołomenopauzalnym mózg kobiety się zmienia

    Menopauza to nie tylko utrata płodności i uderzenia gorąca. Znaczny spadek estrogenów potrafi wywrócić życie kobiety do góry nogami. Wahania nastroju, drażliwość, uczucie niepokoju i objawy „mgły mózgowej” mogą spowodować utratę pewności siebie. Pojawia się też poczucie straty, które wywołuje zakończenia pewnego etapu życia. Niektóre kobiety czują się „niewidzialne”, a nawet niepotrzebne.

  • Adobe Stock

    Chat to nie psycholog

    Coraz więcej ludzi korzysta ze sztucznej inteligencji, w tym coraz popularniejszych dużych modeli językowych (LLM), takich jak np. ChatGPT, szukając pomocy sobie w kłopotach natury psychicznej. Z taką „samopomocą” lepiej jednak uważać. Eksperci znajdują liczne problemy i przestrzegają przed zagrożeniami.

  • Adobe Stock

    Psychiatra: dobre samopoczucie to jeden z kluczowych czynników w walce z chorobą nowotworową

    Dobre samopoczucie to jeden z kluczowych czynników w walce z chorobą nowotworową - powiedział PAP prof. Marek Krzystanek podczas I Śląskiej Konferencji Onkologii Interdyscyplinarnej, prezentując cztery filary pozafarmakologicznego wsparcia pacjentów.

  • Fundacja Dr Clown

    Psy na ratunek seniorom

    Coraz więcej badań potwierdza, że przebywanie ze zwierzętami może przynosić seniorom wymierne korzyści psychiczne, fizyczne i społeczne. „Pies czy kot może być remedium na samotność, dawać poczucie bycia ważnym i potrzebnym, a nawet wspomagać zdrowie, bo regularne spacery poprawiają wydolność tlenową i pomagają utrzymać sprawność” – mówi Małgorzata Głowacka lekarka weterynarii, ekspertka naukowa Mars Polska.

NAJNOWSZE

  • AdobreStock

    W okresie okołomenopauzalnym mózg kobiety się zmienia

    Menopauza to nie tylko utrata płodności i uderzenia gorąca. Znaczny spadek estrogenów potrafi wywrócić życie kobiety do góry nogami. Wahania nastroju, drażliwość, uczucie niepokoju i objawy „mgły mózgowej” mogą spowodować utratę pewności siebie. Pojawia się też poczucie straty, które wywołuje zakończenia pewnego etapu życia. Niektóre kobiety czują się „niewidzialne”, a nawet niepotrzebne.

  • Niepełnosprawności często nie widać

  • Dlaczego czytanie z ruchu warg ma sens

    Patronat Serwisu Zdrowie
  • Różne twarze demencji

  • Klinicyści UCK WUM: gdzie nowoczesna technologia spotyka się z człowiekiem

  • Adobe Stock

    Dziesiątka dla serca

    Co zrobić, by Polacy nie zapadali na choroby serca i naczyń? Zapobiegać, edukować i to nowocześnie – nie tylko kadry, ale też społeczeństwo, współdziałać z każdym ogniwem opieki zdrowotnej. W centrum działań musi być pacjent, który ma mieć realny wpływ na tworzone rekomendacje i rozwiązania systemowe – wynika ze strategicznego programu Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego pt. „10 dla polskiej kardiologii”.

  • Psychiatra: dobre samopoczucie to jeden z kluczowych czynników w walce z chorobą nowotworową

  • Psy na ratunek seniorom

Serwisy ogólnodostępne PAP