Badanie: większość Polaków za zakazem reklam alkoholu

Piwo to najczęstszy wybór młodzieży sięgającej po alkohol po raz pierwszy. Nie można w tym kontekście nie wspomnieć o oddziaływaniu reklam, nawet jeśli na ekranie lub billboardzie pojawia się etykieta „zero procent”. Dlatego Fundacja GrowSpace rusza z kampanią antyalkoholową „Zero procent prawdy”. Zlecony przez nią sondaż potwierdza słuszność tej decyzji.

71,2 proc. Polaków popiera całkowity zakaz reklamy alkoholu, w tym piwa, 23,2 proc. jest przeciwnych, a 5,7 proc. nie ma zdania. To wyniki sondażu Ogólnopolskiej Grupy Badawczej. Fundacja prowadząca kampanię antyalkoholową "Zero procent prawdy” opowiada się za całkowitym zakazem reklam napojów alkoholowych, nawet piwa 0 proc. 

Jak zwracają uwagę organizatorzy, promowanie tego rodzaju napoju utrwala nawyki i czyni łatwiejszym sięganie potem po inne alkohole, również te wysokoprocentowe. 

– Poprzez promocję napojów 0 proc. kreujemy konkretny, określony obraz alkoholu, bo jednak nie mówimy o tym „napój o smaku cytrynowym” tylko „piwo”. Dodajemy jedynie do tego 0 proc. – wyjaśniał w czasie konferencji prasowej Alan Wysocki, koordynator kampanii. 

Jan Pieniążek, ekspert ds. prawnych Fundacji GrowSPACE zwrócił uwagę na to, że „przepisy prawa, które regulują kwestie reklamy napojów alkoholowych, nie tylko faworyzują niskoprocentowe napoje alkoholowe, ale także są nieprzystosowane do naszej rzeczywistości”. 

„W efekcie tego reklamy alkoholu w Polsce występują wszędzie. Pokazuje to jednocześnie nieudolność polskich organów ścigania oraz polskiego państwa w walce z problemem alkoholowym“ – dodaje.

Tymczasem – jak wskazuje Natalia Kalisz, socjolożka i badaczka społeczna Fundacji GrowSPACE, która przeprowadziła na potrzeby raportu badania fokusowe (18 wywiadów) – oglądane reklamy na długo pozostają w pamięci, nawet te, które młodzież oglądała w dzieciństwie.

„Badani przywoływali wiele marek alkoholu, pamiętali fabuły reklam oraz hasła promocyjne” – zauważa socjolożka.


Od piwa się zaczyna

Piwo stało się w Polsce bramą do inicjacji alkoholowej (46,8 proc. badanych). Po alkohol sięgają nawet nastolatki w wieku 14 lat lub młodsze, do czego przyznało się 5 proc. badanych. Przed osiągnięciem pełnoletności alkoholu próbowało już 36,2 proc., a 45,2 proc. w wieku 18–20 lat. Częściej przed osiągnięciem pełnoletności po alkohol sięgają mężczyźni. 

Z raportu wynika, że pierwszą okazją do spróbowania alkoholu jest spotkanie ze znajomymi lub impreza rodzinna. Po alkohol sięga się, pomimo przekonania o tym, że jest on szkodliwy – tak uważa 98,1 proc. kobiet oraz 91,2 proc. mężczyzn. 

„Im wcześniej nastolatek sięgnie po alkohol, tym większe ryzyko uzależnienia w przyszłości” – ostrzega Katarzyna Andrusikiewicz, psycholożka, certyfikowana psychoterapeutka uzależnień. Podaje też kilka powodów, dlaczego nastolatki mogą być bardziej podatne na ryzykowne zachowania, w tym picie alkoholu.

„W okresie dojrzewania szybciej niż kora «dorasta» układ nagrody, co sprzyja impulsywnemu poszukiwaniu nowości i silnym reakcjom na bodźce nagradzające, w tym alkohol. Jest to właśnie aspekt neurorozwojowy wczesnej inicjacji alkoholowej” – tłumaczy. 

Ponadto młode osoby chcą być akceptowane, a picie alkoholu może stać się – jak zauważa dalej – „biletem wstępu” do paczki. 

„Nastolatki boją się wykluczenia, dlatego chętnie poddają się modelowaniu zachowań najpopularniejszych rówieśników, nawet pomimo braku wewnętrznej chęci” – dodaje.

Z kolei dr Aleksandra Lewandowska, konsultantka krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, wskazuje, że młodzież, która sięga po alkohol przed 15 r.ż., jest „nawet pięciokrotnie bardziej narażona na wystąpienie objawów depresyjnych oraz trzykrotnie częściej podejmuje próby samobójcze w porównaniu z rówieśnikami niepijącymi”.
 

Autorka

Klaudia Torchała

Klaudia Torchała - Z Polską Agencją Prasową związana od końca swoich studiów w Szkole Głównej Handlowej, czyli od ponad 20 lat. To miał być tylko kilkumiesięczny staż w redakcji biznesowej, została prawie 15 lat. W Serwisie Zdrowie od 2022 roku. Uważa, że dziennikarstwo to nie zawód, ale charakter. Przepływa kilkanaście basenów, tańczy w rytmie, snuje się po szlakach, praktykuje jogę. Woli małe kina z niewygodnymi fotelami, rowery retro. Zaczyna dzień od małej czarnej i spaceru z najwierniejszym psem - Szógerem.

ZOBACZ TEKSTY AUTORKI

Źródła

Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1001 osób od 9 do14 kwietnia 2025 roku metodą wywiadów wspomaganych komputerowo (CATI). Wzięli w nim udział pełnoletni Polacy. 
Źródło:
Konferencja prasowa Fundacji GrowSPACE poświęcona raportowi dotyczącemu inicjacji alkoholowej młodych Polaków w kontekście szkodliwości reklam alkoholu
Link do raportu:

https://growspace.pl/index.php/prezentacja-raportu-zero-procent-prawdy/

 


 

ZOBACZ PODOBNE

  • NCBR

    Innowatorzy zawalczą o technologie krytyczne dla Europy w programie STEP

    Materiał promocyjny

    Komisja Europejska uruchomiła nową inicjatywę STEP, mającą na celu uniezależnienie Unii Europejskiej od rynków zewnętrznych, ochronę łańcuchów wartości w kluczowych sektorach oraz wzmocnienie pozycji Europy na arenie międzynarodowej.

  • Adobe Stock

    Lex Szarlatan uderza w pseudoterapie

    Projekt nowelizacji Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, nazywany też „Lex Szarlatan”, może całkowicie przekształcić rynek usług zdrowotnych, suplementów i tzw. terapii alternatywnych w Polsce. Zakłada m.in. zakaz promowania „uzdrowień” bez podstaw naukowych, obowiązek informowania o braku kwalifikacji medycznych oraz możliwość nakładania kar do 2 mln zł i blokowania treści w sieci przez Rzecznika Praw Pacjenta. O tym jakie konkretne zmiany to oznacza mówi mec. Karolina Pilawska.

  • iStock

    Tak klimat uderza w nasze zdrowie

    Materiał promocyjny

    Zmiana klimatu oznacza realne zagrożenia dla zdrowia Polek i Polaków. Rosnąca liczba i długość fal upałów, ekstremalne zjawiska pogodowe i coraz częstsze przypadki chorób wektorowych to tylko wierzchołek góry lodowej. Ale dobra wiadomość jest taka, że wiemy, jak się na to przygotować.

  • PAP

    Eksperci: indywidualne decyzje i zachowania każdego z nas kształtują obraz zdrowia publicznego

    Materiał promocyjny

    Zdrowie publiczne w głównej mierze zależy od naszych indywidualnych postaw i decyzji w zakresie odżywiania się, stosowania używek, aktywności fizycznej i profilaktyki - wskazali eksperci Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH-PIB i Ministerstwa Zdrowia podczas konferencji prezentującej najnowszy raport pt.: „Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowaniach 2025”.

NAJNOWSZE

  • Adobe Stock

    Złoty standard w karmieniu piersią

    W karmieniu piersią zalecany jest złoty standard. Czym jest, w jaki sposób wprowadzać pierwsze pokarmy niemowlęciu, jak kosztowna energetycznie jest laktacja oraz jak zmieniła się filozofia karmienia opowiada dr hab. n. med. Agnieszka Bzikowska-Jura, dietetyczka i psychodietetyczka z Pracowni Badań nad Mlekiem Kobiecym i Laktacją, Zakładu Biologii Medycznej, Wydziału Nauk o Zdrowiu na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.

  • Kurkuma, cynamon, imbir – ryzykowne suplementy

  • Ziemniaki i cukrzyca typu 2. Nauka zabiera głos

  • Bierzesz leki? Sprawdź, czy nie reagują na słońce

  • Talerz dziecka, gdy żar z nieba

  • AdobeStock

    Czasami warto się spocić

    Chociaż pocenie się najczęściej nie wzbudza naszego entuzjazmu, to warto pamiętać, że prawidłowe i regularne pocenie się odgrywa istotną rolę termoregulacyjną, szczególnie po wysiłku fizycznym lub w ciepłe dni. Zdarza się też, że pocimy się, gdy czujemy złość lub stres.

  • Technologia cyfrowa w rekonstrukcji żuchwy to już nie science fiction

  • Trening siłowy bezpieczny dla chorych na raka piersi

Serwisy ogólnodostępne PAP