Sprawdź w internecie jak rozwija się Twoje dziecko

Jeśli rodzice dzieci w wieku od 16 do 30 miesięcy są zaniepokojeni ich zachowaniem, mogą wypełnić on line kwestionariusz zawierający 20 pytań dotyczących różnych zachowań i umiejętności dziecka. Program pomaga ocenić ryzyko zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Fot. Rosa
Fot. Rosa

Według najnowszych danych Centrum Kontroli Chorób w Stanach Zjednoczonych już 1 na 68 dzieci ma zaburzenia ze spektrum autyzmu. Zaburzenia te stanowią jedną z najczęstszych przyczyn niepełnosprawności u dzieci, a w późniejszym wieku u dorosłych.

Autyzm jest zaburzeniem, u podstaw którego leży nieprawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Osoby z autyzmem mają problemy z komunikacją, postrzeganiem świata, rozumieniem relacji społecznych. Mogą w odmienny sposób odbierać wrażenia zmysłowe: dla nich sól może być kwaśna, śnieg parzyć, a delikatne głaskanie powodować silny ból.

Szacuje się, że wśród ok. 400 tysięcy dzieci urodzonych w 2015 roku w Polsce, 15 tysięcy będzie w grupie ryzyka wystąpienia autyzmu. U ok. 1 500 zdiagnozuje się autyzm. Niestety, większość otrzyma rozpoznanie, gdy będzie miała około 6 lat lub więcej, czyli na tyle późno, że utraci szanse na samodzielne życie w przyszłości.

Im szybciej rodzice dowiedzą się, jak postępować z dzieckiem, jak je stymulować, tym efekty będą lepsze.

Program on line do wczesnego wykrywania ryzyka

Fundacja SYNAPSIS stworzyła Program Wczesnego Wykrywania Autyzmu „Badabada" umożliwiający ocenę prawidłowości rozwoju bardzo małych dzieci. Pozwala on zakwalifikowanie części dzieci do grupy ryzyka zaburzeń autystycznych. W efekcie u niektórych z nich przy użyciu odpowiednich narzędzi jest możliwe „wyłapanie" pierwszych objawów zaburzeń spektrum autyzmu. Pozwala to podjąć jak najszybsze działania, aby zminimalizować ich skutki.

Fot. Kuba Kamiński/PAP

Kiedy z dzieckiem do psychologa?

Kwestionariusz on line jest prowadzony w ramach Programu Wczesnego Wykrywania Autyzmu "Badabada". Ankieta powstała dla rodziców dzieci w wieku od 16 do 30 miesięcy. Po jej wypełnieniu otrzymuje się informację, czy ryzyko nieprawidłowości jest małe, średnie czy wysokie.

- Niepokojące objawy, które występują w pierwszym roku życia to fakt, że dziecko nie reaguje na swoje imię i unika kontaktu wzrokowego z bliskimi  - mówi Marek Łyskawa,  koordynator programu „Badabada” w Fundacji SYNAPSIS. - Starsze dzieci nie chcą się bawić na niby. Dwulatki nie interesują się innymi dziećmi.

Ważnym objawem jest także regres nabytych umiejętności, np. w zakresie mowy. W pewnym momencie dziecko zaczyna gubić słowa lub zupełnie przestaje mówić i ten stan utrzymuje się co najmniej kilka tygodni.

10 tysięcy wypełnionych ankiet

Do tej pory ankietę w internecie wypełniło blisko 10 tysięcy osób. Trzy tysiące uzyskało wynik, który wymagał dalszej diagnostyki, a w przypadku dwóch tysięcy dzieci zalecana była natychmiastowa konsultacja w najbliższym ośrodku diagnostycznym. Fundacja współpracuje z siecią ponad 120 ośrodków w całym kraju, w których opiekunowie mogą zweryfikować rozwój swoich dzieci, jeśli wynik ankiety wskaże taką konieczność.

Eksperci podkreślają, że jeśli występują jakieś nieprawidłowości rozwojowe, to w większości przypadków wystarczą wizyty u logopedy lub proste ćwiczenia, które można robić w domu.

Marzena Martyniak podpowiada, jak rozwijać inteligencję emocjonalną u dzieci/ Fot. PAP/M. Kmieciński

Jak radzić sobie z emocjami dzieci, żeby wyrosły na szczęśliwych dorosłych

Szacuje się, że 10-15 proc. wcześnie zdiagnozowanych maluchów może osiągnąć stan równoznaczny z wyleczeniem, a u pozostałych udaje się znacznie ograniczyć skutki niepełnosprawności.

Gdy dziecko jest diagnozowane w wieku szkolnym, objawy są najczęściej już mocno nasilone, ma problemy w kontaktach z rówieśnikami. Izolacja czy odrzucenie przez grupę powodują u niego stres i stany depresyjne, a można temu zapobiec, wcześniej ucząc dziecko, jak radzić sobie w codziennych sytuacjach.

Fundacja SYNAPSIS prowadzi także przesiewowy program w żłobkach, gdzie przeszkolone psycholożki i pielęgniarki obserwują dzieci, by jak najwcześniej wykryć zaburzenia komunikacji i rozwoju społecznego. W całej Polsce w ramach tego programu przebadano ponad 3 tys. dzieci, z czego prawie połowę w Warszawie. U 80 z nich zauważono niepokojące objawy i skierowano je do dalszej obserwacji w specjalistycznych ośrodkach, wśród ponad 60 zdiagnozowano autyzm.

Informacje o Programie Wczesnego Wykrywania Autyzmu na stronie badabada.pl

Agnieszka Pochrzęst-Motyczyńska

ZOBACZ PODOBNE

  • Adobe Stock

    Kiedy zacząć myć zęby dziecku?

    O higienę jamy ustnej dziecka należy dbać jeszcze przed wyrznięciem się pierwszego zęba, a ze szczoteczką do zębów i pastą zaznajamiać, zanim wyrośnie ono z pieluch. Samodzielność w myciu zębów owszem, ale pod czujnym okiem dorosłego i to dość długo.

  • Adobe Stock

    Niejadki. Kiedy trudności w jedzeniu mają podłoże sensoryczne

    Rzadko się nad tym zastanawiamy, ale posiłek to nie tylko smak, ale cała gama doznań sensorycznych wynikających z kolorów, zapachów, konsystencji, kompozycji na talerzu. Dzieci z nadwrażliwością zmysłów mogą czuć się przytłoczone tą kakofonią i w rezultacie jeść bardzo mało i bez urozmaicenia.

  • Adobe Stock

    Dysleksja rozwojowa: jej objawy pojawiają się już w przedszkolu!

    U dziecka z trudnościami w czytaniu i pisaniu, które nie otrzyma odpowiedniego wsparcia, nieuchronnie pojawiają się niepowodzenia szkolne, które z czasem mogą doprowadzić do rozwoju wtórnych zaburzeń emocjonalnych. Lepiej więc nie lekceważyć pierwszych objawów dysleksji rozwojowej u dzieci. Dobrze też pamiętać, że dysleksja nie uniemożliwia uzyskiwania wielkich nawet osiągnięć. W gronie dyslektyków znajdziemy I. Newtona, J.Ch. Andersena i Agatę Christie.

  • Rys. PAP/j. Turczyk

    Jak się lepiej uczyć? Jest kilka trików

    Ręka do góry - kto lubił, albo lubi chodzić do szkoły! Kto lubi spędzać całe godziny w ławkach, wkuwać nazwy rzek, daty bitew albo zapamiętywać, co ma płucotchawki, a co nibynóżki? Czy pojawi się las rąk, czy może niezręczna cisza? Można chyba postawić orzechy przeciwko kamykom, że przynajmniej wiele osób będzie trzymało ręce w dole. Tylko dlaczego?

NAJNOWSZE

  • PAP/P. Werewka

    Uzależnienia u dzieci i młodzieży – na co należy zwrócić uwagę?

    Za występowanie uzależnień wśród dzieci i młodzieży w dużej mierze odpowiadają czynniki środowiskowe, czyli to, co dzieje się w najbliższym otoczeniu tych dzieci. Nastolatki przyznają, że sięgają po substancje psychoaktywne albo z ciekawości albo dlatego, że nie radzą sobie ze stresem, z wyzwaniami, że czują się samotni, przeciążeni presją wywieraną przez osoby dorosłe. O tym jakie są objawy uzależnienia u dziecka czy nastolatka - wyjaśnia dr n. med. Aleksandra Lewandowska, ordynator oddziału psychiatrycznego dla dzieci w Specjalistycznym Psychiatrycznym Zespole Opieki Zdrowotnej w Łodzi, konsultant krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.

  • Sprawdź, czy nie tracisz wzroku – prosty test

  • Kiedy zacząć myć zęby dziecku?

  • Niejadki. Kiedy trudności w jedzeniu mają podłoże sensoryczne

  • HIV: kiedyś drżeliśmy, dziś ignorujemy

  • Adobe Stock

    CRM – zespół sercowo-nerkowo-metaboliczny. Nowe spojrzenie na szereg schorzeń

    Na każdego pacjenta z problemami sercowo-naczyniowymi należy spojrzeć szeroko i badać go także pod kątem cukrzycy i choroby nerek – przestrzegają specjaliści. Jak tłumaczą, mechanizmy leżące u podstaw tych chorób są ze sobą powiązane i wzajemnie się napędzają. W efekcie jedna choroba przyczynia się do rozwoju kolejnej.

  • Kobiety żyją dłużej – zwłaszcza w Hiszpanii

  • Badania: pozytywne nastawienie do starości wiąże się z lepszym zdrowiem w późnym wieku