Zbyt ciężkie tornistry przyczyną wad postawy

Gdy prawie 80 proc. ośmiolatków dźwiga do szkoły za ciężki plecak, to nie jest dobry prognostyk dla młodych pleców. A co dopiero siedmiolatek dźwigający plecak ważący 11 kg?!

Fot. Akademia Postawy
Fot. Akademia Postawy

Obowiązujące wytyczne przewidują, że waga plecaka dziecka z klas I-III w szkole podstawowej nie powinna przekraczać 10 proc. masy ciała. Dla starszych dzieci jest to 1 proc. Przekroczenie tych norm może mieć negatywne skutki dla zdrowia. Przesunięcie środka ciężkości ciała, zaburzenia w obrębie kończyn dolnych czy osi barków, osłabienie mięśni czy skoliozy – lista potencjalnych schorzeń i problemów jest długa. Niestety, pomimo rosnącej świadomości rodziców i nauczycieli dziecięce tornistry nadal często ważą za dużo.

– Badania przesiewowe u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym prowadzimy od 2016 r. Wady postawy i skoliozy występują u ponad połowy dzieci. Jednym z czynników, który sprzyja ich powstawaniu, a także pogłębianiu są zbyt ciężkie plecaki – mówi Dorota Matczak, założycielka sieci klinik fizjoterapii Active Place i pomysłodawczyni akcji ważenia plecaków.

Młodsze dzieci ćwiczą, starsze tyją
 
– Dzieci do szkoły zabierają nie tylko zeszyty, książki i piórniki. Posiłki, dodatkowe przybory, stroje na wf – to wszystko waży i w wielu przypadkach przeciąża najmłodszych. W przypadku 8-latków przekroczenie wagi zanotowaliśmy w 77% przypadków. Jest to dramat. Jednocześnie rodzice dawali nam do zrozumienia, że „dzisiaj plecak i tak jest lekki”. Rekordzistą był 7-latek z plecakiem, który ważył 11 kg – tłumaczy Aleksandra Kurbiel-Syrocka, redaktorka prowadząca serwis parentingowy Akademia Postawy.
U 15% wszystkich przebadanych dzieci plecaki ważyły ponad 15% wagi ciała, ale problem dotyka głównie najmłodszych, co oznacza, że dzieci do 10 roku życia są zdecydowanie przeciążone! W dodaku waga plecaków w niewielkim stopniu zmienia się wraz z wiekiem. Decydujący wpływ na mieszczenie się w dopuszczalnych normach dzieci starszych ma to, że rosną.

Jeśli chodzi o pozaszkolną aktywność fizyczną, pozytywny trend widać wśród dzieci w wieku 7-11 lat. 80 proc. młodych sportowców gra nie tylko w popularną piłkę nożną, ale także ćwiczy judo, akrobatykę czy jeździ konno. Zauważalnie przybywa też dzieci, które do szkoły przyjeżdżają na rowerach i hulajnogach. Niestety, od 11 roku życia dzieci ruszają się mniej - tylko nieco ponad połowa 14-15 latków pozostaje aktywna. Na efekty nie trzeba długa czekać – nastolatki tyją.
– Jest to powód do zmartwienia. Na dodatkowe zajęcia ruchowe chętnie uczęszczają dzieci rośnie do 10 roku życia. Natomiast dla prawie połowy 14- i 15-latków jedyną aktywność sportową stanowią zajęcia wuefu, o ile nie są z nich oczywiście zwolnione. Wymaga to dalszych badań i analiz, ale to zjawisko może być związane z nadmiernym obciążeniem nauką lub innymi zajęciami – dodaje dr n. med. Daniel Karaszewski z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, od lat związany z Active Place.

Raport „Silne dzieciaki, lekkie plecaki. Pełna moc!”

Na przełomie maja i czerwca wolontariusze Active Place i Akademii Postawy zważyli plecaki 706 dzieci z jedenastu warszawskich szkół podstawowych w wieku 7-15 lat. Dla grupy wiekowej 7-10 lat, która ze względu na fazę rozwoju ciała jest szczególnie podatna na występowanie wad postawy, przekroczenia zaobserwowano średnio w 70,8% przypadków. Wyniki badań zostały szczegółowo opisane w raporcie „Silne dzieciaki, lekkie plecaki. Pełna moc!”

– Ważne, by uświadamiać dzieci, że gdy będą sprawne fizycznie, będą miały siłę udźwignąć dużo więcej, czyli uda się uniknąć przykrych skutków przeciążenia ich pleców. Cieszy nas, że nasz przekaz spotykał się ze zrozumieniem rodziców i kadry nauczycielskiej – podsumowuje Dorota Matczak.

Raport „Silne dzieciaki, lekkie plecaki. Pełna moc!” w podsumowaniu zawiera zasady prawidłowego użytkowania oraz cechy dobrego plecaka szkolnego. Dokument można pobrać pod adresem https://plecaki.akademiapostawy.pl/. Każde z dzieci, które wzięło udział w badaniu, otrzymało bransoletkę z napisem „Ćwiczenia dają moc!" 

Akcję ważenia plecaków patronatem objęły Akademia Wychowania Fizycznego im. Józefa Piłsudskiego w Warszawie oraz Międzynarodowy Ruch Latających Plecaczków Flying Bag. Partnerami akcji byli Adria Art., Fabryka Norblina, PhiLabs i Sedivio.

Źródła:
 
Raport „Silne dzieciaki, lekkie plecaki. Pełna moc!”

Informacja prasowa

Autorka

Beata Igielska

Beata Igielska - Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem w mediach ogólnopolskich, gdzie zajmowała się tematyką społeczną. Pisała publicystykę, wywiady, reportaże - za jeden z nich została nagrodzona w 2007 r. W Serwisie Zdrowie publikuje od roku 2022. Laureatka nagród dziennikarskich w kategorii medycyna. Prywatnie wielbicielka dobrej literatury, muzyki, sztuki. Jej konikiem jest teatr – ukończyła oprócz polonistyki, także teatrologię.

ZOBACZ TEKSTY AUTORKI

ZOBACZ PODOBNE

  • Adobe Stock/Photographee.eu

    Kiedy wybrać się po raz pierwszy z córką do ginekologa?

    Pierwsza wizyta dziewczynki u ginekologa to duże przeżycie, ale lepiej jej nie odkładać. Jeśli nic niepokojącego się nie dzieje, to można pojawić się w gabinecie po roku od pierwszego krwawienia, nie później jednak niż do ukończenia przez młodą pacjentkę 15 lat. Przed wizytą warto porozmawiać o tym, co czeka ją w gabinecie – radzi dr n. med. Ewa Kuś, konsultant ds. ginekologii i położnictwa Grupy Luxmed.

  • Adobe Stock

    Dziecko ze spektrum autyzmu ma inaczej, rodzice jego też

    Dziecko rozwijające się w spektrum autyzmu to wyzwanie dla rodzica. Życie z nim ma wiele odcieni. Zdarzają się wzloty i upadki, jak w życiu każdego, tylko trochę inaczej. Czym jest spektrum autyzmu w czterech ścianach, 24 godziny na dobę?  - Przyciągał uwagę jak magnes metal, pochłaniał mój czas – opisuje jedna z mam już prawie dorosłego syna z zespołem Aspergera.

  • Adobe Stock

    Kiedy zacząć myć zęby dziecku?

    O higienę jamy ustnej dziecka należy dbać jeszcze przed wyrznięciem się pierwszego zęba, a ze szczoteczką do zębów i pastą zaznajamiać, zanim wyrośnie ono z pieluch. Samodzielność w myciu zębów owszem, ale pod czujnym okiem dorosłego i to dość długo.

  • Adobe Stock

    Niejadki. Kiedy trudności w jedzeniu mają podłoże sensoryczne

    Rzadko się nad tym zastanawiamy, ale posiłek to nie tylko smak, ale cała gama doznań sensorycznych wynikających z kolorów, zapachów, konsystencji, kompozycji na talerzu. Dzieci z nadwrażliwością zmysłów mogą czuć się przytłoczone tą kakofonią i w rezultacie jeść bardzo mało i bez urozmaicenia.

NAJNOWSZE

  • Adobe Stock

    Nadmiar soli sprzyja nie tylko nadciśnieniu i chorobom nerek

    Oprócz problemów z układem krwionośnym i nerkami, nadmiar soli może sprzyjać różnym zaburzeniom ciała oraz umysłu. Naukowcy donoszą o zwiększonym ryzyku cukrzycy, alergii czy depresji.

  • Rozmawiajmy szczerze z dzieckiem o śmierci

  • Sylkistyna i rezylastyna – nowe białka z polskiego laboratorium

  • Niebieskie Igrzyska przekraczają Atlantyk

  • Wstęp do diagnozy autyzmu w bilansie dwulatka

  • AdobeStock

    Szkoła przyszpitalna oferuje coś więcej niż edukację

    Niemal 30 proc. dzieci w wieku szkolnym choruje przewlekle, spora część z nich wiele czasu spędza w szpitalu. Częsta lub dłuższa hospitalizacja sprawia, że po powrocie do szkoły mają zaległości, które trudno im nadrobić. Aby tego uniknąć, mogą uczestniczyć w zajęciach szkoły przyszpitalnej. Ale edukacja to nie jedyna rola tych placówek.

  • Czego nie wiecie o wit. B

  • Szybki test diagnozujący endometriozę