Gdy choroba przytrafia się z daleka od domu
Gdy zmoże nas choroba lub poczujemy się bardzo źle, a jesteśmy w podróży, możemy odwiedzić lekarza w innej placówce POZ, niż się zapisywaliśmy – pod warunkiem, że ma ona podpisaną umowę z NFZ. Z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy lekarz powinien nas przyjąć osobiście lub odbyć teleporadę, która nie jest możliwa tylko w określonych sytuacjach.

Każdy ubezpieczony może umówić się na wizytę lekarską w placówce blisko miejsca, w którym aktualnie przebywa – nie tylko tam, gdzie wybrał lekarza POZ. Powinien bez problemu dodzwonić się do recepcji w godzinach 8.00–18.00 i otrzymać konkretny termin porady lekarskiej przez telefon lub w przychodni.
„Nie powinny mieć miejsca sytuacje, w których pacjent jest odsyłany do podjęcia kolejnej próby rejestracji w kolejnych dniach. Pacjent powinien mieć możliwość zarezerwowania terminu porady już przy pierwszym kontakcie” – informuje Rzecznik Praw Pacjenta na swojej stronie internetowej.
Kiedy wizyta stacjonarna, kiedy online?
Żadna przychodnia nie może świadczyć wyłącznie teleporad. Pacjent może się też nie zgodzić na odbycie wizyty online, poza sytuacją, gdy chodzi o przepisanie recepty na leki już wcześniej przepisywane, które są potrzebne do kontynuowania terapii, wystawienie zlecenia na wybory medyczne, albo wydanie zaświadczenia lekarskiego.
„Jeśli lekarz tego nie uwzględni, poinformuj o tym kierownika przychodni i poproś go o weryfikację postępowania lekarza” – radzi rzecznik.
Z drugiej strony pacjentowi nie zawsze przysługuje teleporada.
Osobiście trzeba pojawić się u lekarza, gdy:
• wizyta jest pierwszą u wybranego lekarza POZ;
• pacjent ma przewlekłą chorobę i objawy nasiliły się lub zmieniły albo istnieje podejrzenie choroby nowotworowej;
• porada dotyczy dziecka do lat 6. Wyjątek stanowi kontrola stanu dziecka po wdrożeniu leczenia, które ustalono podczas jego osobistego badania, a udzielenie jej jest możliwe bez badania fizykalnego.
Lekarz może również – na prośbę pacjenta, którego stan zdrowia uległ pogorszeniu – udzielić porady domowej, ale to on sam o niej decyduje.
Placówka ma obowiązek tak zorganizować swoją pracę, by pacjent mógł się do niej dodzwonić i umówić bez problemu wizytę. Rzecznik Praw Pacjenta przypomina też, że „w przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta, świadczenie lekarza podstawowej opieki zdrowotnej jest udzielane w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy placówki”.
Gdy lekarz pierwszego kontaktu jest nieobecny w pracy, placówka powinna zaproponować wizytę u innego specjalisty.
Jeżeli istnieją trudności z dodzwonieniem się do rejestracji (powinna ona na bieżąco odbierać telefony od pacjentów i na zmianę obsługiwać tych dzwoniących i przychodzących zarejestrować się osobiście) lub istnieje problem z umówieniem wizyty, można wyjaśnić sprawę z kierownikiem placówki lub Rzecznikiem Praw Pacjenta – tel. 800 190 590 (prefiks 2).
Warto też wiedzieć, że brak realnej możliwości rejestracji za pośrednictwem telefonu narusza prawa pacjenta.
„W przypadku trudności w dodzwonieniu się do przychodni możesz skorzystać z innych form rejestracji – osobiście lub też sprawdź, czy przychodnia umożliwia rejestrację przez formularz kontaktowy na stronie internetowej. Możesz także napisać do swojej przychodni maila – jest to również pełnoprawny sposób rejestracji do lekarza – napisz, że nie możesz się dodzwonić i prosisz o wyznaczenie terminu wizyty” – radzi rzecznik.
Poza godzinami pracy POZ pacjent może skorzystać z Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej, a w nagłych przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia wezwać pogotowie nr 999 lub alarmowy 112 albo udać się na szpitalny oddział ratunkowy.
Świadomość praw pacjenta powinna iść w parze z uczciwością. Jeśli nie jesteśmy w stanie z jakichś powodów odbyć umówionej wizyty, powinniśmy z wyprzedzeniem ją odwołać.
Jak często można zmienić lekarza rodzinnego?
Istnieje możliwość zmiany placówki np. w przypadku planowanego dłuższego pobytu w innym mieście. Lekarza podstawowej opieki zdrowotnej bezpłatnie można zmienić dwa razy w roku.