Materiał partnerski

Ocena efektów promocji zdrowia personelu

Jak w zakładach pracy wyjść z pułapki „robimy, bo modne” i zacząć mierzyć realne rezultaty działań prozdrowotnych?

Canvy
Canvy

Dlaczego ewaluacja efektów działań wellbeingowych jest ważna?

W przestrzeni publicznej często pojawiają się ogólne, perswazyjne dane, mówiące o tym, że każdy dolar zainwestowany w firmie w zdrowie pracowników przynosi zwrot w wysokości kilku dolarów. Informacje takie, oparte o analizy naukowe, są niewątpliwie potrzebne, bo mają potencjał by przekonywać pracodawców do inwestowania w zdrowie. Jednak dla sceptycznie nastawionych menadżerów najważniejsze jest pytanie: czy nasza firma rzeczywiście czerpie korzyści z tego rodzaju działań? Ewaluacja efektów inwestowania w zdrowie/dobrostan (wellbeing) w poszczególnych organizacjach jest kluczowa, aby móc w odpowiedzialny sposób mówić o korzyściach zdrowotnych (np. mniejszym ryzyku chorób, wzmocnieniu energii i lepszym samopoczuciu pracowników, zwiększeniu ich dbałości o własne zdrowie), społecznych (m.in. poprawie relacji w firmie, mniejszej liczbie konfliktów między pracowników) i biznesowych (jak np. redukcji absencji, prezentyzmu  i fluktuacji, wzroście produktywności i zaangażowania, oszczędnościach kapitałowych oraz poprawie wizerunku firmy). Ewaluacja pozwala wyjść poza działania "bezrefleksyjne" i "niecelowe", wdrażane na fali mody na wellbeing, i przekształcić je w strategiczny proces promocji zdrowia w organizacji.

Czy firmy w Polsce oceniają efekty działań prozdrowotnych?

Badanie prowadzone przez Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera (IMP) w reprezentacji średnich i dużych zakładów pracy w Polsce jesienią 2024 roku wskazuje, że pomimo powszechnego wdrażania różnych działań prozdrowotnych, faktyczne zainteresowanie ewaluacją ich efektów jest na niskim poziomie. Aż ¼ organizacji, które realizują takie działania, nie zauważa żadnego ich pozytywnego skutku. Zauważane efekty najczęściej dotyczą (częściej niż w co drugiej organizacji) poprawy współpracy w zespołach pracowniczych, wzrostu wydajności pracy i lepszego wizerunku publicznego. Relatywnie mało firm (39 proc.) obserwuje natomiast bezpośrednie efekty zdrowotne, jak poprawę zdrowia, kondycji, samopoczucia personelu. Wśród zakładów pracy deklarujących wystąpienie jakiegoś pozytywnego efektu, tylko nieliczne mają to w jakikolwiek sposób potwierdzone (zmierzone, udokumentowane). Przykładowo, dowodami na poprawę zdrowia, kondycji bądź samopoczucia personelu dysponuje zaledwie co czwarta firma, która deklaruje wystąpienie takich efektów. Jest to zaledwie co dziesiąty zakład pracy spośród ogółu podmiotów biorących udział 
w badaniu. Bardzo mało firm zbiera dane wyjściowe do oceny efektów wdrożonych działań. Tylko 8 proc. organizacji analizuje zbiorcze dane o stanie zdrowia personelu, a 12 proc. zbiera informacje, czego pracownicy oczekują od firmy w sprawach dotyczących zdrowia (np. z wykorzystaniem anonimowych ankiet, w oparciu o raporty dostawców usług medycznych czy rozmowy z pracownikami). Niewiele częściej niż co piąta organizacja monitoruje przebieg swoich działań prozdrowotnych, w tym opinie pracowników na ich temat, poziom uczestnictwa czy przyczyny sukcesów i niepowodzeń. Tylko co czwarta organizacja próbuje oceniać relacje korzyści i kosztów promocji zdrowia swoich załóg. Brak systematycznego podejścia do ewaluacji (diagnoza, monitoring, ocena efektów) często prowadzi do działań "na oślep", bez świadomości celu, a w konsekwencji do braku zauważalnych korzyści.

Kwestionariusz do oceny efektów działań prozdrowotnych w zakładach pracy

W odpowiedzi na tego rodzaju wyzwania eksperci z Krajowego Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy IMP opracowali Kwestionariusz do oceny efektów działań prozdrowotnych w zakładach pracy. Głównymi jego adresatami są pracodawcy, reprezentanci zarządu/kierownictwa oraz menedżerowie zarządzający kapitałem ludzkim i zdrowiem w organizacji. Narzędzie ma za zadanie pomóc firmom w przeprowadzeniu jakościowej, „miękkiej” oceny stopnia osiągnięcia kluczowych wartości i w określeniu roli, jaką działania prozdrowotne odegrały w ich realizacji. Służy on stymulowaniu refleksji zarówno nad zdrowotnymi efektami promocji zdrowia, jak i szerzej nad zjawiskami społeczno-gospodarczymi, które są ważne dla funkcjonowania organizacji. Pomaga w identyfikacji bezpośrednich skutków promocji zdrowia, jak i tych będących następstwem procesów organizacyjnych towarzyszących wdrożeniu. 
Kwestionariusz uwzględnia aż 26 potencjalnych efektów promocji zdrowia (z możliwością uzupełnienia listy). Praca z kwestionariuszem jest czteroetapowa. Pierwszy polega na rozpoznaniu kluczowych wartości lub wyzwań w danej organizacji. W drugim idzie o wskazanie spośród najistotniejszych wartości lub wyzwań tych, w zakresie których zaobserwowano pozytywne zmiany od czasu wdrożenia działań prozdrowotnych. W trzecim reprezentanci firmy wskazują, które  z  zaobserwowanych zmian są efektem działań prozdrowotnych. W ostatnim etapie idzie  o określenie, które z uznanych efektów zostały udokumentowane (zbadane, zweryfikowane)  w organizacji. 

Zastosowanie kwestionariusza w zakładach pracy przynosi szereg korzyści. Umożliwia i stymuluje refleksję nad tym, czy wdrażane działania prozdrowotne przyczyniają się do osiągania istotnych dla firmy wartości i wyzwań, oraz czy zaobserwowane efekty są wystarczająco dobrze udokumentowane. Zaleca się, aby w ocenie efektów brał udział zespół wewnętrznych ekspertów, odzwierciedlający strukturę i złożoność organizacji (np. przedstawiciele zarządu, HR, BHP, związków zawodowych). Poprzez taką integrację różnych punktów widzenia, kwestionariusz pomaga wypracować i uzgodnić spójny obraz wpływu promocji zdrowia na funkcjonowanie firmy.

Wsparcie firm w ewaluacji działań wellbeingowych przez ekspertów Instytutu Medycyny Pracy

Dla firm, które chcą przeprowadzić analizę z wykorzystaniem narzędzia, IMP oferuje bezpłatne konsultacje w ramach działalności Centrum Konsultacyjnego. W trakcie spotkania z autorami kwestionariusza menedżerowie firm mogą uzyskać wsparcie informacyjne w organizacji badania, włączenia go w szerszy proces diagnozy sytuacji zdrowotnej i określenia celów działań wellbeingowych, interpretacji zebranych danych, sformułowaniu wniosków z analizy i przełożeniu ich na kolejne działania promujące zdrowie personelu. 
Kwestionariusz wraz z opisem rekomendowanej metodyki analizy efektów promocji zdrowia z jego wykorzystaniem dostępny jest tutaj: https://pracanazdrowie.pl/wp-content/uploads/kwestionariusz-do-oceny-efektow.pdf

Zgłoszenia do udziału w bezpłatnych konsultacjach można składać poprzez formularz dostępny na stronie Centrum Konsultacyjnego: https://pracanazdrowie.pl/konsultacje/

Kwestionariusz oraz Centrum Konsultacyjne powstały w ramach zadania pt. ,,Edukacja w zakresie zarządzania zdrowiem starzejących się pracowników oraz opracowanie i upowszechnienie instrumentów promujących zdrowie i zachowania prozdrowotne w środowisku pracy” realizowanego ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025, finansowanego przez Ministra Zdrowia.

Image
MZ
MZ

ZOBACZ WIĘCEJ

  • Adobe/Fotokon

    Dyrektorka UCK WUM: sukces naszych szpitali to efekt doskonałej współpracy

    W tym szpitalu dzieją się cuda - zbudowaliśmy system ochrony zdrowia, który jest odpowiedzią na wyzwania i zapotrzebowanie naszych pacjentów. Naszym potencjałem są ludzie, którzy to wszystko tworzą – mówiła w czwartek z okazji jubileuszu dyrektorka Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego WUM Marzena Kowalczyk.

  • Adobe Stock

    Jak przygotować się do planowego pobytu w szpitalu

    Patronat Serwisu Zdrowie

    Szczepienia, zęby, nerki, wątroba, trzustka, śledziona – to hasła, o których warto pamiętać przed planowym pobytem w szpitalu. A o czym konkretnie trzeba wiedzieć, by odpowiednio się przygotować i zminimalizować ryzyko powikłań, radzi dr n. farm. Leszek Borkowski, farmakolog kliniczny ze Szpitala Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Wołominie.

  • Adobe Stock

    Ekspert: publiczna stomatologia na równi pochyłej

    Stomatologia w Polsce jest w kryzysie. Dostęp do leczenia na NFZ jest mocno ograniczony, a będzie jeszcze gorzej, bo publiczne leczenie przestaje w ogóle się opłacać. Lekarz otrzymuje średnio 50 zł za leczenie zęba u pacjenta. To nie pokrywa kosztów materiału i sprzętu. Więcej z funduszu otrzyma higienistka stomatologiczna za usuwanie kamienia nazębnego – podkreśla wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej ds. stomatologii Paweł Barucha. Dodaje, że środowisko nie czuje się od lat wysłuchane, a stomatologia publiczna znajduje się na równi pochyłej.

  • Adobe Stock

    Eksperci: trzeba ograniczyć dostęp do alkoholu

    Od alkoholu może uzależnić się każdy. Dlatego nie można uławiać do niego dostępu, wręcz przeciwnie. Trzeba edukować o jego szkodliwości i ograniczyć nocną możliwość impulsywnych zakupów alkoholu „na wynos”. Zakazać promocji, pamiętając jednocześnie, że nadmierne zakazy, jak pokazuje historia, mogą rodzić inne patologie. Dlatego należy szukać rozsądnych rozwiązań – podkreślają eksperci.

NAJNOWSZE

  • Adobe Stock

    Klinicyści UCK WUM: gdzie nowoczesna technologia spotyka się z człowiekiem

    Za pomocą drukowanych w 3D implantów rekonstruuje się narządy ruchu, zaawansowana radiologia ratuje życie, a nowoczesne wyroby medyczne są codziennością nie tylko w diabetologii. Technologia zmienia praktykę kliniczną. W jaki sposób ten przełom dokonuje się na naszych oczach, opowiadali klinicyści z UCK WUM podczas jubileuszowej konferencji.

  • Psychiatra: dobre samopoczucie to jeden z kluczowych czynników w walce z chorobą nowotworową

  • Psy na ratunek seniorom

  • Jak cukrzyca typu 1 może wpływać na funkcjonowanie ucznia

  • Dyrektorka UCK WUM: sukces naszych szpitali to efekt doskonałej współpracy

  • Adobe Stock

    Chat to nie psycholog

    Coraz więcej ludzi korzysta ze sztucznej inteligencji, w tym coraz popularniejszych dużych modeli językowych (LLM), takich jak np. ChatGPT, szukając pomocy sobie w kłopotach natury psychicznej. Z taką „samopomocą” lepiej jednak uważać. Eksperci znajdują liczne problemy i przestrzegają przed zagrożeniami.

  • Syndrom siniejących palców

Serwisy ogólnodostępne PAP