Marihuana zwiększa podatność na psychozę?

To FAKT! Regularne używanie tego narkotyku zwiększa u młodzieży ryzyko wystąpienia psychozy aż o 159 proc.

Kanadyjski zespół z University of Montreal  przeanalizował dane na temat pięcioletnich obserwacji 4 tys. nastolatków z 31 szkół. 8 proc. z nich w wieku od 13 do 16 lat doświadczyło nawracających objawów przypominających psychozę. Następnie badacze sprawdzili na ile odurzanie się marihuaną, zwiększa prawdopodobieństwo znalezienia się wśród owych 8 proc. Badacze zarejestrowali, że przejście z okazjonalnego do codziennego lub cotygodniowego używania narkotyku zwiększało ryzyko wystąpienia psychozy o 159 proc.

Prof. Patricia Conrod, jedna z autorek badania uważa, że celem wszystkich strategii antynarkotykowych powinno być zniechęcanie młodzieży do sięgania po marihuanę, ale potrzeba specjalnie ukierunkowanego podejścia, by opóźnić lub zapobiec stosowaniu tego narkotyku przez młodych ludzi zagrożonych psychozą.

Badaczka zwraca przy tym uwagę na skuteczność tego rodzaju strategii. Jako przykład podaje opracowany przez nią program angażujący szkołę, który zmniejszył kontakt z marihuaną u uczniów aż o 33 proc. Pozostaje jeszcze do rozstrzygnięcia, czy takie podejście zmniejsza ryzyko psychozy - przyznają naukowcy.

apio

Źródło: Josiane Bourque, Mohammad H. Afzali, Maeve O'Leary-Barrett, Patricia Conrod, “Cannabis use and psychotic-like experiences trajectories during early adolescence: the coevolution and potential mediators”, Journal of Child Psychology and Psychiatry 2017.

NAJNOWSZE

  • Spektakl impAKT, PAP/Artur Reszko

    Czy chatbot może uzależniać?

    Wiele osób wchodzi z chatbotami w emocjonalne relacje, czy wpada w pętle niekończącego się poszukiwania informacji. AI są często projektowane tak, aby na długo zatrzymać przy sobie człowieka. W połączeniu z samotnością lub innymi predyspozycjami użytkownika może to prowadzić do stanu przypominającego uzależnienie – przestrzegają niektórzy naukowcy badający to zagadnienie.

  • Przemoc rówieśnicza: często lekceważona mimo zgłoszenia

  • WHO przed mundialem: ryzyko zarażenia gorączką krwotoczną ebola jest niskie

  • Braki leków to wskaźnik niewydolności systemu opieki zdrowotnej

  • Autoimmunizacja - sygnały alarmowe

  • AdobeStock

    Odpowiednia dieta może być lekarstwem dla wątroby

    Badania sugerują, że odpowiednie interwencje dietetyczne mogą pomóc ograniczyć stłuszczenie wątroby, zmniejszyć stan zapalny i wspomóc regenerację komórek wątrobowych. Oczywiście do pewnego momentu - mówi dr n. biomed. Joanna Michalina Jurek z Zakładu Biostatystyki i Medycyny Translacyjnej, I Katedra Pediatrii, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Centrum Psychiatrii i Psychoterapii SpesMedica, Piotrków Trybunalski.

  • Oglądanie transmisji sportowych na żywo poprawia samopoczucie

  • Badania kliniczne to szansa na przełom w terapiach. Biorą w nim udział też polscy klinicyści

Serwisy ogólnodostępne PAP