Ćwiczenia fizyczne wspomagają uczenie się motoryczne
Aktywność fizyczna i zwiększenie tętna służy poprawie naszej zdolności uczenia się poprzez zwiększenie zdolności mózgu do zapamiętywania - dowodzą nowe badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Kopenhadze.
To ważna wiadomość dla każdego, kto chce poprawić swoje umiejętności motoryczne – aby wzmocnić efekt należy jednak zafundować sobie jakiś wysiłek fizyczny zarówno przed, jak i po ćwiczeniu nowych umiejętności, np. gry na instrumencie.
„Nasze wyniki pokazują, że istnieje wyraźny efekt we wszystkich obszarach. Jeśli ćwiczysz przed nauczeniem się umiejętności, poprawisz i lepiej zapamiętasz to, czego się nauczyłeś. To samo dotyczy ćwiczeń po nauce. Jednak nasze badania pokazują, że największy efekt można osiągnąć, jeśli ćwiczysz zarówno przed, jak i po” – czytamy na stronie Sience Direct wypowiedź dr Lasse Jespersena z Uniwersytetu w Kopenhadze, autora badania.
Zdaniem naukowców, dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że aktywność fizyczna zwiększa zdolność mózgu do zmian, co jest warunkiem zapamiętywania.
Gdy angażujemy się w ćwiczenia motoryczne wymagające nabycia nowych umiejętności, aktywowane są określone części mózgu. Wykonując czynność, którą dobrze znamy, jak np. jazda na rowerze, są one mniej aktywne, ale gdy uczymy się czegoś nowego, w mózgu zachodzą rzeczywiste zmiany, które są niezbędne dla naszej zdolności uczenia się i zapamiętywania nowych umiejętności. Zmiany te zachodzą zarówno podczas nabywania nowej umiejętności poprzez praktykę, jak i w ciągu kilku godzin po utrwaleniu się w pamięci. Dlatego właśnie warto być aktywnym fizycznie nawet po zajęciu się czymś nowym.
Badacze przekonują, że efekty mogą mieć znaczenie dla osób poddawanych rehabilitacji, których celem jest odzyskanie sprawności ruchowej i utraconych zdolności motorycznych.
„Zazwyczaj rehabilitację dzieli się na dwie lub trzy różne dyscypliny. W praktyce może to oznaczać, że pacjent jednego dnia będzie miał trening fizyczny z fizjoterapeutą, drugiego będzie pracował z ergonomistą, a trzeciego będzie ćwiczył zdolności poznawcze z psychologiem. Nasze badania sugerują, że rozsądne byłoby zaplanowanie rehabilitacji tak, aby uwzględnić te obszary łącznie, ponieważ mogłoby to przynieść efekt synergiczny” – wyjaśnia inny biorący w badanach naukowiec, Jesper Lundbye-Jensen z Katedry Żywienia, Ćwiczeń i Sportu z Uniwersytetu w Kopenhadze.
Naukowcy mają nadzieję, że w dłuższej perspektywie będą w stanie przedstawić takie zalecenia i uzupełnić je o długoterminowe badania, w których można będzie zmierzyć trwalsze efekty. Długoterminowe badanie umożliwiłoby także badaczom sprawdzenie, czy zaobserwowane w badaniu efekty staną się jeszcze większe w dłuższym okresie próbnym.
Monika Grzegorowska, zdrowie.pap.pl