„Jak kupujemy, tak marnujemy?” - raport ALDI na temat marnowania jedzenia w Polsce
Czy młodzi wyrzucają jedzenie z innych powodów niż seniorzy? Które produkty spożywcze najczęściej lądują w naszych koszach? Jakie są najpopularniejsze metody Polaków na ratowanie jedzenia? To tylko część zagadnień, na które odpowiedź można znaleźć w najnowszym raporcie ALDI. Sieć przebadała kilkaset mieszkańców z całej Polski, w różnych grupach wiekowych, by poznać ich strategie zakupowe i jeszcze lepiej wspierać swoich klientów w walce z marnowaniem jedzenia.
Czy marnowanie jedzenia stanowi w naszym kraju poważnym problem? Zgodnie z raportem ALDI co drugi Polak przyznaje, że sporadycznie zdarza mu się wyrzucać żywność. Jednocześnie aż 14% ankietowanych robi to kilka razy w miesiącu. Według badań ALDI niechlubne pierwsze miejsce pod względem marnowania zajmują w naszym kraju owoce - ich wyrzucanie deklaruje 37% ankietowanych. Niewiele mniej - bo 34% - dotyczy warzyw, a 28% pieczywa. Na drugim biegunie plasują się słodycze - na ich wyrzucanie wskazało tylko 2% respondentów.
Najczęstszym powodem marnowania jedzenia jest przeterminowanie produktów - ten problem deklaruje 30% ankietowanych. Drugą istotną przyczyną jest przygotowanie zbyt dużych porcji. Trzecie miejsce zajmuje zły wygląd produktów - co ciekawe, taki powód najczęściej wskazują młodzi dorośli, co może mieć związek z dużo silniejszym osadzeniem w kulturze obrazu w porównaniu z innymi grupami wiekowymi. To również grupa, która najmocniej żyje teraźniejszością - aż 15% młodych ludzi deklaruje, że nigdy nie planuje zakupów.
Co natomiast robimy, by ratować nasze jedzenie przed wyrzuceniem? Niekwestionowanym królem w tym temacie jest w naszym kraju mrożenie produktów - taką aktywność wskazuje ponad 70% ankietowanych! Blisko połowa podaje również planowanie zakupów i wykorzystywanie produktów z poprzedniego dnia. A co z bardziej tradycyjnymi metodami, jak np. wekowanie? To rozwiązanie, które kultywują głównie seniorzy (22%) oraz mieszkańcy wsi (26%).
- Podczas analizy wyników naszych badań uderzyło nas to, że często za wyrzucaniem jedzenia nie stoi wcale nadmiar kupionych produktów, lecz brak konkretnego planu co do tego jak je wykorzystać. Badania pokazały m.in., że wśród osób, które układają jadłospis tylko na kolejny dzień, ponad 20% regularnie wyrzuca jedzenie. Dlatego hasłem przewodnim naszej tegorocznej kampanii stało się „Planuję, nie marnuję” - wyjaśnia Magdalena Iwańska-Burda, specjalista ds. PR i Komunikacji ALDI Polska.
Działania edukacyjne to tylko jedna z wielu inicjatyw, które ALDI podejmuje, by przeciwdziałać marnowaniu jedzenia. Obok procesów optymalizacji zarządzania towarem i obniżania cen produktów z krótszą datą ważności, sieć prowadzi także współpracę z kilkudziesięcioma organizacjami pożytku publicznego. Dzięki temu tylko w 2024 udało się zapobiec zmarnowaniu ponad 2,3 tysięcy ton żywności.
„Niemal 4,8 miliona ton rocznie - tyle produktów spożywczych trafia w Polsce do kosza. Co drugi rodak przyznaje, że wyrzuca żywność, podczas gdy co piętnasty walczy o każdy okruch. Te liczby pokazują, jak wielkim problemem jest marnowanie jedzenia, ale też dają jasny sygnał, że możemy coś zmienić” - podkreśla Agnieszka Szelejewska z Agencji Takaoto.pro, współodpowiedzialnej za realizację raportu.
„W raporcie ALDI znajdziecie badania odsłaniające realną skalę i przyczyny marnowania żywności w polskich domach. Poznacie również sprawdzone sposoby, które możecie zastosować od zaraz, by mniej wyrzucać, więcej oszczędzać i lepiej dbać o planetę” - podsumowuje.
Pełny raport można znaleźć pod adresem: https://www.aldi.pl/zero-waste/niemarnujemy.html
Źródło informacji: ALDI