dr Anna Budzińska

Archiwum prywatne

jest dyrektorem Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka (https://iwrd.pl/). Ukończyła psychologię na Wydziale Nauk Społecznych na Uniwersytecie Gdańskim w 1993 roku. W 2006 roku obroniła na Uniwersytecie Gdańskim pierwszą w Polsce pracę doktorską na temat skuteczności terapii behawioralnej w pracy z dziećmi z autyzmem, której promotorem była prof. Marta Bogdanowicz. W 1993 roku rozpoczęła pracę w Ośrodku dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku. W lutym 1996 roku otrzymała stypendium naukowe w Instytucie Psychologii Uniwersytetu w Oslo, gdzie opiekunem naukowym był prof. Arne Brekstad. Staż praktyczny odbyła w ośrodku wczesnej interwencji dla dzieci z autyzmem: Tidlig Intervensjons Prosjektet i Oslo (TIPO) oraz w Kapellveien Treatment Center w Oslo. Nawiązała ścisłą współpracę ze specjalistami z Norwegii i odwiedziła wiele placówek terapeutycznych w Norwegii. Jest również pomysłodawczynią i twórczynią w Polsce trzystopniowego kursu doskonalącego dotyczącego terapii behawioralnej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Pierwsza edycja tego kursu odbyła się w latach 90-tych XX wieku. Od 2000 roku podnosiła swoje kwalifikacje zawodowe w Princeton Child Development Institute w USA, a w 2004 roku odbyła tam roczny staż szkoleniowy, którego celem był rozwój umiejętności terapeutycznych i kierowniczych. Na zakończenie stażu w PCDI zdała pozytywnie ewaluację profesjonalną przeprowadzoną przez dr Lynn E. McClannahan i dr Patricia J. Krantz. W 2006 roku przy wsparciu Fundacji Barbary Piaseckiej Johnson, PCDI i Miasta Gdańska powstał Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku (IWRD), będący pierwszą w Europie repliką PCDI, którego do dziś jest dyrektorem. Od początku swojej działalności pomaga w tworzeniu placówek dla dzieci z autyzmem na terenie całego kraju, które funkcjonują jako „placówki rekomendowane przez IWRD”. Jest promotorką programów wczesnej interwencji oraz stosowania terapii opartej na badaniach naukowych. W ramach współpracy z Uniwersytetem Gdańskim współorganizuje międzynarodowe sympozja naukowe, ponadto prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych „Wczesne wspomaganie, edukacja i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju” oraz jest kierownikiem merytorycznym studiów podyplomowych „Stosowana analiza zachowania: terapia spektrum zaburzeń autystycznych”, akredytowanych przez Radę Certyfikacyjną Analityków Zachowania (The Behavior Analyst Certification Board, BACB). Współpracuje z wieloma ośrodkami w Europie, prowadząc wykłady, szkolenia i superwizje (np. w Norwegii, Austrii, Słowacji, Włoszech). Swoje doświadczenia zawodowe prezentuje także podczas konferencji naukowych w kraju i zagranicą. Jest autorką licznych artykułów oraz rozdziałów książek. W 2020 roku współtworzyła platformę edukacyjną i e-kurs „Kwadrans dla terapii". W 2021 roku współtworzyła „Certyfikat Analityka Zachowania", który powstał w odpowiedzi na potrzeby specjalistów poszukujących efektywnej metody pracy terapeutyczno-edukacyjnej.

Materiały Ekspertki

  • Adobe Stock

    Spektrum autyzmu po nitce do kłębka

    Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu ma kilka etapów. Specjaliści mają pewną swobodę w doborze narzędzi, bo „złoty standard” badań przyjęty na świecie wciąż nie jest w Polsce tym obowiązkowym. Jak wygląda droga prowadząca do rozpoznania i terapii, opowiada dr Anna Budzińska, psycholożka, dyrektorka Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku.

  • Adobe Stock/myboys.me

    Spektrum autyzmu – konkretne drogowskazy

    Zaburzenia ze spektrum autyzmu wiążą się z charakterystycznymi objawami, które występują w różnym nasileniu i konfiguracji. Ujawniają się najczęściej w pierwszych trzech latach życia dziecka, dlatego rodzic musi być czujny, a budzące niepokój zachowania konsultować ze specjalistą. Na co szczególnie zwracać uwagę, wyjaśnia dr Anna Budzińska, psycholożka, twórczyni i dyrektorka Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka (IWRD) w Gdańsku.

NAJNOWSZE

  • Adobe Stock

    Technologia cyfrowa w rekonstrukcji żuchwy to już nie science fiction

    Cyfrowy świat wkroczył do medycyny. W Narodowym Instytucie Onkologii chirurdzy rekonstruują żuchwy pacjentom po resekcjach onkologicznych w oparciu o technologię planowania cyfrowego, tzw. Virtual Surgical Planning (VSP). To już zupełnie inny wymiar i zmiana standardu leczenia.

  • Listerioza niebezpieczna dla osób z osłabioną odpornością

  • Gdy choroba przytrafia się z daleka od domu

  • Czy Billy Joel ma zespół Hakima?

  • Egzotyczna chikungunya w natarciu

  • AdobeStock

    Jak radzić sobie z upałem w ciąży

    W Europie zmiany klimatyczne powodują wzrost temperatur szybciej niż w jakimkolwiek innym regionie świata. Intensywne i długotrwałe upały są szczególnie niebezpieczne dla kobiety w ciąży i ich dzieci, zwłaszcza jeśli znajdują się one w trudnej sytuacji społeczno-ekonomicznej. Jak kobiety w ciąży mogą dbać o siebie podczas upałów?

  • Talerz dziecka, gdy żar z nieba

  • Trening siłowy bezpieczny dla chorych na raka piersi

Serwisy ogólnodostępne PAP