Ile farmaceutki są w stanie poświęcić dla pracy?
Po szturmie Polaków na apteki w czasie pandemii, 73 proc. farmaceutek deklaruje wydłużenie czasu pracy, ale dla ponad połowy z nich motywacją do pracy pozostaje zauważalny wzrost prestiżu zawodu farmaceuty. To jedna z konkluzji wynikających z analizy raportu „Farmaceutki podczas pandemii” przygotowanego na zlecenie polskiej firmy farmaceutycznej Nutropharma, w ramach kampanii edukacyjnej „Farmacja jest kobietą”.
Wnioski są tożsame z innymi badaniami przeprowadzonymi za pomocą narzędzia do badania wewnętrznych potrzeb i motywacji – Reiss Motivation Profile®*, wg którego większe znaczenie dla kobiet ma uznanie, a przestrzeń, gdzie jest miejsce na empatię, ma na nie bardziej motywujący wpływ. Co jeszcze motywuje farmaceutki? Ile są w stanie poświęcić dla pracy? Jak zmieniła się ich rzeczywistość po wejściu w życie ustawy o zawodzie farmaceuty?
Farmacja to jedna z branż, którą dotknęły spore zmiany w trakcie pandemii COVID-19. Pacjenci częściej niż wcześniej korzystali z porad farmaceutów, również ze względu na ograniczony dostęp do lekarzy, a apteki nie zamknęły swoich drzwi w tym trudnym okresie. Ostatnie dwa lata mocno zmieniły postrzeganie „aptekarzy” oraz uplasowanie ich w polskim systemie ochrony zdrowia.
„Nie dość, że zawsze byliśmy w gotowości, aby tego wsparcia udzielać, to jeszcze zaczęliśmy pomagać innym pacjentom, oferując większy zakres usług. W aptece można się już zaszczepić, uzyskać lek na receptę farmaceutyczną – po przeprowadzeniu wywiadu z pacjentem, w wybranych aptekach przeprowadzić przegląd lekowy, a nawet wykonać podstawowe badania diagnostyczne” – relacjonuje mgr. farm. Marian Witkowski, Prezes Okręgowej Rady Aptekarskiej w Warszawie, która udzieliła kampanii „Farmacja jest kobietą” patronatu merytorycznego.
Zmęczone, ale na posterunku
Ponieważ to farmaceutki stanowią koło napędowe polskich aptek (83 proc. osób z tytułem magistra stanowią kobiety), na podstawie ogólnopolskiego badania wśród aktywnych zawodowo farmaceutek powstał raport „Farmaceutki podczas pandemii”. Sprawdza on, jak pandemia oraz związane z nią i zmianą ustawy o zawodzie farmaceuty uprawnienia, wpłynęły na pracę, zdrowie, rodzinę i życie prywatne polskich farmaceutek. Wnioski są niejednokrotnie zaskakujące. Ponad 2/3 farmaceutek (75 proc.) deklaruje wzrost zmęczenia, ale jednocześnie dla 82 proc. poczucie większej odpowiedzialności za zdrowie pacjenta jest największą motywacją w pracy.
Farmaceutki na rzecz pracy często rezygnują z czasu na odpoczynek i zadbanie o siebie w kontekście zdrowotnym, a u większości z nich nasiliły się stres i zmęczenie. Zwiększona w okresie pandemii ilość pracy istotnie wpłynęła na spędzanie czasu z rodziną, obowiązki domowe, aktywność fizyczną, realizację hobby. Ponad połowa badanych uznała, że pogorszył się stan ich zdrowia na skutek skrócenia czasu, jaki mogły poświęcić na zatroszczenie się o własną kondycję fizyczną. Wprawdzie 61 proc. farmaceutek wykonywało badania profilaktyczne, ale realizacja badań specjalistycznych, takich jak np. USG piersi – była wykonywane rzadziej.
„Z moich doświadczeń wynika, że kobiety na rzecz pracy i rodziny często rezygnują z czasu, który mogłyby przeznaczyć na odpoczynek i rozwijanie zainteresowań. Nie inaczej jest w przypadku farmaceutek” – sugeruje psycholożka Katarzyna Miller.
Farmaceutka to kobieta
A farmaceutki to kobiety takie same, jak wszystkie inne. I tak, jak na co dzień dbają o zdrowie innych, tak samo powinny zadbać o swoje zdrowie, w szczególności biorąc pod uwagę fakt, iż przed nimi kolejne wyzwania związane z następnymi etapami rozszerzania uprawnień. Nutropharma, firma farmaceutyczna od ponad 30 lat troszcząca się o zdrowie kobiet, chciała podnieść kwestię zdrowia farmaceutek, dlatego zainicjowała i realizuje kampanię edukacyjną „Farmacja jest kobietą”.
„Chcemy wesprzeć Was w refleksji nad własnym zdrowiem i podejściu do samych siebie. Jednocześnie chcemy uświadomić społeczeństwu, jaka jest dzisiejsza rola farmaceutek i w jak wielu obszarach możecie i będziecie pomagać Polkom i Polakom. A jak wynika z raportu wiemy, że praca z pacjentem i realny wpływ na jego zdrowie jest tym, co Was najbardziej motywuje” – mówi dr n.med. Ewa Wietrak, prezeska Nutropharmy, inicjatorka kampanii.
W ramach akcji społeczno-edukacyjnej „Farmacja jest kobietą” stworzono dedykowany farmaceutkom profil na Instagramie. Realizowany jest cykl motywujących podcastów i webinarów, dotyczący różnych aspektów wspierania życia, rozwoju i zdrowia; zakres kampanii obejmuje także treści szkoleniowe skierowane do farmaceutek. Dokładne informacje o webinarach i podcastach znajdują się na www.farmawiedzy.pl.
_________
„Farmacja jest kobietą” to kampania edukacyjna, której celem jest promocja nowych kompetencji zawodowych farmaceutek i zwrócenie uwagi na obecną, uaktualnioną o rozszerzone uprawnienia i niezwykle ważną w procesie dbania o zdrowie Polaków, rolę farmaceutek. Organizatorem kampanii jest Nutropharma, polska firma farmaceutyczna obecna na ryku polskim od ponad 30 lat, angażująca się w wiele akcji społecznych, mających na celu promocję zdrowia kobiet w szczególności; właściciel Nutropharma Quality System – nowoczesnego systemu certyfikacji jakości produktów farmaceutycznych www.nqs.info.pl
Kampanijne materiały obejmują:
- filmy z Katarzyną Bosacką, Aną Krysiewicz, Zofią Winczewską, Pauliną Front, tłumaczące tematykę nowych uprawnień farmaceutycznych;
- cykl podcastów dotyczących aspektów zdrowotnych z udziałem znanych farmaceutek: Zofii Winczewskiej, Agnieszki Stankiewicz, Pauliny Front, Any Krysiewicz, Justyny Habas;
- webinaria ze specjalistami m.in. psycholożką Katarzyną Miller, ginekologiem Maciejem Sochą, statystyczką Janiną Bąk;
- raport o wpływie pandemii na zdrowie farmaceutek pt. „Farmaceutki w pandemii”.
Akcja ma zasięg ogólnopolski, wystartowała 14 maja i potrwa do października 2022 r. Komunikacja odbywa się na stronach www.farmacjajestkobieta.pl oraz www.farmawiedzy.pl, a także w social mediach Farmacja jest kobietą i Nutropharma. Patronami kampanii jest Wirtualna Polska (patronat medialny) oraz Okręgowa Izba Aptekarska w Warszawie (patronat merytoryczny).
Więcej na www.farmawiedzy.pl
*https://www.reissprofile.pl/reiss-motivation-profile-otrzymuje-najnowsze-normy/
Źródło informacji prasowej: Nutropharma
Uwaga! Za materiał opublikowany jako "informacja prasowa" w Serwisie Zdrowie odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jej nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji prasowej”. Wszystkie materiały opublikowane w Serwisie Zdrowie mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.