Ile farmaceutki są w stanie poświęcić dla pracy?

Po szturmie Polaków na apteki w czasie pandemii, 73 proc.  farmaceutek deklaruje wydłużenie czasu pracy, ale dla ponad połowy z nich motywacją do pracy pozostaje zauważalny wzrost prestiżu zawodu farmaceuty. To jedna z konkluzji wynikających z analizy raportu „Farmaceutki podczas pandemii” przygotowanego na zlecenie polskiej firmy farmaceutycznej Nutropharma, w ramach kampanii edukacyjnej „Farmacja jest kobietą”.

Infografika nadawcy informacji prasowej
Infografika nadawcy informacji prasowej

Wnioski są tożsame z innymi badaniami przeprowadzonymi za pomocą narzędzia do badania wewnętrznych potrzeb i motywacji – Reiss Motivation Profile®*, wg którego większe znaczenie dla kobiet ma uznanie, a przestrzeń, gdzie jest miejsce na empatię, ma na nie bardziej motywujący wpływ. Co jeszcze motywuje farmaceutki? Ile są w stanie poświęcić dla pracy? Jak zmieniła się ich rzeczywistość po wejściu w życie ustawy o zawodzie farmaceuty?  

Farmacja to jedna z branż, którą dotknęły spore zmiany w trakcie pandemii COVID-19. Pacjenci częściej niż wcześniej korzystali z porad farmaceutów, również ze względu na ograniczony dostęp do lekarzy, a apteki nie zamknęły swoich drzwi w tym trudnym okresie. Ostatnie dwa lata mocno zmieniły postrzeganie „aptekarzy” oraz uplasowanie ich w polskim systemie ochrony zdrowia. 

„Nie dość, że zawsze byliśmy w  gotowości, aby tego wsparcia udzielać, to jeszcze zaczęliśmy pomagać innym pacjentom, oferując większy zakres usług. W aptece można się już zaszczepić, uzyskać lek na receptę farmaceutyczną – po przeprowadzeniu wywiadu z pacjentem, w wybranych aptekach przeprowadzić przegląd lekowy, a nawet wykonać podstawowe badania diagnostyczne” – relacjonuje mgr. farm. Marian Witkowski, Prezes Okręgowej Rady Aptekarskiej w Warszawie, która udzieliła kampanii „Farmacja jest kobietą” patronatu merytorycznego.

Infografika nadawcy informacji prasowej

Zmęczone, ale na posterunku

Ponieważ to farmaceutki stanowią koło napędowe polskich aptek (83 proc. osób z tytułem magistra stanowią kobiety), na podstawie ogólnopolskiego badania wśród aktywnych zawodowo farmaceutek powstał raport „Farmaceutki podczas pandemii”. Sprawdza on, jak pandemia oraz związane z nią i zmianą ustawy o zawodzie farmaceuty uprawnienia, wpłynęły na pracę, zdrowie, rodzinę i życie prywatne polskich farmaceutek. Wnioski są niejednokrotnie zaskakujące. Ponad 2/3 farmaceutek (75 proc.) deklaruje wzrost zmęczenia, ale jednocześnie dla 82 proc. poczucie większej odpowiedzialności za zdrowie pacjenta jest największą motywacją w pracy. 

Farmaceutki na rzecz pracy często rezygnują z czasu na odpoczynek i zadbanie o siebie w kontekście zdrowotnym, a u większości z nich nasiliły się stres i zmęczenie. Zwiększona w okresie pandemii ilość pracy istotnie wpłynęła na spędzanie czasu z rodziną, obowiązki domowe, aktywność fizyczną, realizację hobby. Ponad połowa badanych uznała, że pogorszył się stan ich zdrowia na skutek skrócenia czasu, jaki mogły poświęcić na zatroszczenie się o własną kondycję fizyczną. Wprawdzie 61 proc. farmaceutek wykonywało badania profilaktyczne, ale realizacja badań specjalistycznych, takich jak np. USG piersi – była wykonywane rzadziej. 

„Z moich doświadczeń wynika, że kobiety na rzecz pracy i rodziny często rezygnują z czasu, który mogłyby przeznaczyć na odpoczynek i rozwijanie zainteresowań. Nie inaczej jest w przypadku farmaceutek” – sugeruje psycholożka Katarzyna Miller. 

Farmaceutka to kobieta

A farmaceutki to kobiety takie same, jak wszystkie inne. I tak, jak na co dzień dbają o zdrowie innych, tak samo powinny zadbać o swoje zdrowie, w szczególności biorąc pod uwagę fakt, iż przed nimi kolejne wyzwania związane z następnymi etapami rozszerzania uprawnień. Nutropharma, firma farmaceutyczna od ponad 30 lat troszcząca się o zdrowie kobiet, chciała podnieść kwestię zdrowia farmaceutek, dlatego zainicjowała i realizuje kampanię edukacyjną „Farmacja jest kobietą”.

„Chcemy wesprzeć Was w refleksji nad własnym zdrowiem i podejściu do samych siebie. Jednocześnie chcemy uświadomić społeczeństwu, jaka jest dzisiejsza rola farmaceutek i w jak wielu obszarach możecie i będziecie pomagać Polkom i Polakom. A jak wynika z raportu wiemy, że praca z pacjentem i realny wpływ na jego zdrowie jest tym, co Was najbardziej motywuje” – mówi dr n.med. Ewa Wietrak, prezeska Nutropharmy, inicjatorka kampanii.

Materiały prasowe nadawcy informacji prasowej

W ramach akcji społeczno-edukacyjnej „Farmacja jest kobietą” stworzono dedykowany farmaceutkom profil na Instagramie. Realizowany jest cykl motywujących podcastów i webinarów, dotyczący różnych aspektów wspierania życia, rozwoju i zdrowia; zakres kampanii obejmuje także treści szkoleniowe skierowane do farmaceutek. Dokładne informacje o webinarach i podcastach znajdują się na www.farmawiedzy.pl.

_________
„Farmacja jest kobietą” to kampania edukacyjna, której celem jest promocja nowych kompetencji zawodowych farmaceutek i zwrócenie uwagi na obecną, uaktualnioną o rozszerzone uprawnienia i niezwykle ważną w procesie dbania o zdrowie Polaków, rolę farmaceutek. Organizatorem kampanii jest Nutropharma, polska firma farmaceutyczna obecna na ryku polskim od ponad 30 lat, angażująca się w wiele akcji społecznych, mających na celu promocję zdrowia kobiet w szczególności; właściciel Nutropharma Quality System – nowoczesnego systemu certyfikacji jakości produktów farmaceutycznych www.nqs.info.pl

Kampanijne materiały obejmują:

  • filmy z Katarzyną Bosacką, Aną Krysiewicz, Zofią Winczewską, Pauliną Front, tłumaczące tematykę nowych uprawnień farmaceutycznych;
  • cykl podcastów dotyczących aspektów zdrowotnych z udziałem znanych farmaceutek: Zofii Winczewskiej, Agnieszki Stankiewicz, Pauliny Front, Any Krysiewicz, Justyny Habas;
  • webinaria ze specjalistami m.in. psycholożką Katarzyną Miller, ginekologiem Maciejem Sochą, statystyczką Janiną Bąk;
  • raport o wpływie pandemii na zdrowie farmaceutek pt. „Farmaceutki w pandemii”.

Akcja ma zasięg ogólnopolski, wystartowała 14 maja i potrwa do października 2022 r. Komunikacja odbywa się na stronach www.farmacjajestkobieta.pl oraz www.farmawiedzy.pl, a także w social mediach Farmacja jest kobietą i Nutropharma. Patronami kampanii jest Wirtualna Polska (patronat medialny) oraz Okręgowa Izba Aptekarska w Warszawie (patronat merytoryczny).

Więcej na www.farmawiedzy.pl

*https://www.reissprofile.pl/reiss-motivation-profile-otrzymuje-najnowsze-normy/ 

Źródło informacji prasowej: Nutropharma

Uwaga! Za materiał opublikowany jako "informacja prasowa" w Serwisie Zdrowie odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jej nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji prasowej”. Wszystkie materiały opublikowane w Serwisie Zdrowie mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

ZOBACZ PODOBNE

  • Fot. PAP/P. Werewka

    Sól jodowana: jak ustrzegliśmy się poważnej choroby

  • fot. tanantornanutra/Adobe Stock

    Jak wygląda świat, gdy traci się wzrok?

    Pewnego dnia obudziłem się i już nic nie widziałem. Całe dzieciństwo przygotowywano mnie na ten moment, ale czy można być na to naprawdę gotowym? Największą szkołę życia dało mi morze. Ono buja każdego tak samo – opowiada Bartosz Radomski, fizjoterapeuta i przewodnik po warszawskiej Niewidzialnej Wystawie.

  • P. Werewka/PAP

    Milowy krok – przeszczep gałki ocznej

    W okulistyce mamy za sobą kolejny krok milowy – przeszczep gałki ocznej. Na razie jednak to operacja kosmetyczna, bo nie umiemy jeszcze połączyć nerwów wzrokowych, a więc przywrócić widzenia. Wszystko jednak przed nami – wyraził nadzieję prof. Edward Wylęgała, kierownik Katedry i Oddziału Klinicznego Okulistyki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

  • Fot. PetitNuage/Adobe Stock

    Nikt nie odda wzroku skradzionego przez jaskrę

    Jaskry nie można wyleczyć. Kradnie nam wzrok i wcale nie jest przypisana starości. Nowe okulary na nosie, po badaniu jedynie ostrości widzenia, nie świadczą o tym, że na dnie oka nie czai się ta podstępna choroba, którą ma około milion Polaków, a połowa z nich o tym nie wie. O diagnostyce i leczeniu jaskry opowiada prof. dr hab. n. med. Iwona Grabska-Liberek, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Okulistycznego.

NAJNOWSZE

  • Adobe

    Brukiew: zdrowy symbol strasznych czasów

    Brukiew jest niskokaloryczna i sycąca, ma niskie IG, mnóstwo makro i mikroelementów, a także przeciwnowotworowe glukozynolany. Mimo to Polacy niemal jej nie jadają, bo wciąż jest postrzegana jako symbol biedy i wojny. 

  • Halitoza – oddech, który nie pachnie miętą

  • Gdy mleko kobiece staje się darem

  • Kotlet sojowy kontra schabowy

  • Dlaczego pamięć płata nam figle

  • AdobeStock/motortion

    Atak paniki to jak utrata zmysłów

    Atak paniki to reakcja organizmu na przeciążenie stresem, nadmiarem bodźców lub traumatycznych przeżyć sprzed lat. Może być też objawem choroby somatycznej. Jeżeli takie intensywne napady lęku nawracają, lepiej zgłosić się po pomoc do specjalisty. Mamy dziś wiele możliwości, by pomóc w takiej sytuacji - mówi psychiatra dr n. med. Ewa Drozdowicz-Jastrzębska, Kierownik Poradni Nerwic i Lęku w Poradni Dialog.

  • Lek na potencję – okazjonalnie, nie regularnie

  • Melatonina nie tylko na sen. To hormon regeneracji