Bullying karmi się ciszą i samotnością

Przemoc rówieśnicza polegająca na długotrwałym nękaniu czy poniżaniu obecna jest niemalże w każdej klasie liceum lub technikum. Nie zależy od wielkości szkoły czy lokalizacji. Sprzyjają jej złe relacje w klasie. Karmi się samotnością i ciszą. By osoba jej doświadczająca odważyła się o niej mówić, potrzebuje wsparcia, czasem anonimowości. System RESQL to zapewnia. Szkoły, które go wprowadziły, dzielą się doświadczeniem.

Photographee.eu/Adobe Stock
Photographee.eu/Adobe Stock

– Rozmowa z człowiekiem a pisanie to coś zupełnie innego. Łatwiej „wylać coś na papier” niż powiedzieć – przyznaje Zuzanna Śliwińska, przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego w Liceum Filmowym i Kreacji Gier Wideo. Jej szkoła przystąpiła do systemu przeciwdziałania bullyingowi – RESQL w zeszłym roku. Na początku uczniowie podchodzili do tego z dystansem, ale teraz wszyscy są zgodni, że to rozwiązanie się sprawdza. 

Anna Stybaniewicz-Pik, wicedyrektorka Technikum Leśnego w Tucholi, placówki, która również od ponad roku korzysta z RESQL, twierdzi, że to „genialny system szybkiego reagowania”. 

– Obawialiśmy się, że młodzież będzie traktować RESQL jako platformę do wygłupów. Na początku zdarzyło kilka wpisów, nawet dość zabawnych, ale szybko to się uczniom znudziło – zaznacza wicedyrektorka technikum. Dodaje, że w pierwszym miesiącu było kilkanaście zgłoszeń. Aktualnie trzy, cztery miesięcznie. Przyznaje też, że trudno jest zbudować zaufanie młodych osób, łatwo je stracić. Ale system jest dobrym narzędziem pomocniczym, bo szkoła musi być „szkołą relacji”. Często jednak wsparcia brakuje. 

– Mamy w dalszym ciągu do czynienia z postawami lekceważącymi przemoc rówieśniczą, szczególnie psychiczną. Tego bullyingu najczęściej nie widać, a pozostawia ślady do końca życia – zaznaczyła wiceministra edukacji narodowej Paulina Piechna-Więckiewicz, pełnomocniczka ministra edukacji narodowej do spraw zdrowia psychicznego uczniów.

Kamil Deja, pedagog specjalny, wychowawca internatu z Technikum Leśnego z Tucholi i pełniący funkcję interwenta w systemie RESQL wyjaśnia, że gdy otrzymuje zgłoszenie, stara się doprowadzać do indywidualnego spotkania z osobą piszącą. Zdarza się jednak, że uczeń nie chce albo nie ma siły na taką formę i wtedy wsparcie otrzymuje zdalnie.

Jednak praca z uczniami nie sprowadza się do jednego działania. Odbywa się na wielu płaszczyznach: z uczniem, nauczycielem, rodzicem. Jak przekonuje Katarzyna Mironowicz, wychowawczyni i psycholożka szkolna z Liceum Filmowego i Kreacji Gier Wideo, system RESQL jest „pomostem między nastolatkiem a dorosłym”. 

– Czujemy się bezpieczni, mamy się do czego odnosić. Mamy scenariusze, by prowadzić zajęcia w klasach – tłumaczy. Jednocześnie zaznacza, że uczniów trzeba uświadamiać, czym jest przemoc rówieśnicza, ale też wysłuchać, dać czas.

– Często bywa tak, że widać po uczniu, że jest w kryzysie, ale nie zdaje sobie z tego sprawy. Również sprawca potrzebuje wsparcia psychologicznego. Patrzymy na ten krąg: sprawca–ofiara–świadek. Każda osoba jest tutaj ważna. Istotny jest też kontakt z rodzicem sprawcy. To wspólna praca - dodaje psycholożka. 

System zakłada wsparcie rówieśnicze. To chętne osoby w każdym roczniku, które są specjalnie przeszkolone z pierwszej pomocy emocjonalnej. 

Bullying w szerokiej perspektywie 

Zjawisku przemocy rówieśniczej przyjrzeli się eksperci Uniwersytetu SWPS, Fundacji UNIQA i zespołu RESQL. Wnioski opublikowano w raporcie pt. „Obraz bullyingu w szkołach ponadpodstawowych”. To zbiorczy głos 18 590 uczniów z 96 szkół ponadpodstawowych (licea i technika o różnych profilach). Mówi on o tym, jakie relacje mają oni z innymi uczniami czy nauczycielami. Jaki jest klimat klasy, bo on zdecydowanie waży na sile tego zjawiska. A dotyczy wszystkich.

– Nie muszę być ofiarą bullyingu, by ten temat też mnie dotyczył – wyjaśniał współautor badania dr Radosław Kaczan z Uniwersytetu SWPS. 

Eksperci zwrócili uwagę również na to, że przemoc idzie często w parze z samotnością. Osoba, która jej doświadcza, szczególnie gdy nie znajdzie wsparcia u dorosłego, przestaje się odzywać, coraz bardziej oddala od grupy. Samotność może towarzyszyć też świadkom przemocy, którzy mogą bać się reagować i odzywać. Zostają gdzieś z boku. Stąd nieoceniona rola nauczyciela, który powinien dbać o relacje w klasie. Zła atmosfera może nasilać agresywne zachowania. Rodzice także nie są zwolnienia z bycia uważnymi. 

– Rzeczniczka Praw Dziecka w tym kontekście mówi, że rodzice powinni nie tylko pytać dziecko, co słychać w szkole, ale też o to, co słychać w jego internecie, gdzie ma drugie życie – przytacza słowa jej zastępca Adam Chmura.

AdobeStock

Pornografia, agresja i wulgarne treści - na to natykają się dzieci skrollując telefon

Czym jest bullying?

To groźny rodzaj przemocy, często odbywający się w „białych rękawiczkach”, polegający na długotrwałym nękaniu, poniżaniu czy osaczaniu. Sprawca ma intencję umniejszenia, robi to przy świadkach, występuje nierównowaga sił i powtarzalność zachowania. 

– To żarty, które nie są żartami, wycięcie z grupy. Bullying jest niefajną, mówiąc kolokwialnie, formą przemocy – zaznaczył Adam Chmura, zastępca Rzecznika Praw Dziecka.

To zachowanie, które często przez nieświadomość nie jest traktowane jako przemoc, mimo że nią jest. To może być plotkowanie, przezywanie, dokuczanie, zabieranie lub niszczenie rzeczy, ale też popychanie, przytrzymywanie czy bicie, kopanie. Przemoc fizyczna częściej jest dostrzegana, bo zostawia nieraz ślady. Przemocy relacyjnej towarzyszy nierzadko cisza. 

Z badania wynika, że 4 proc. uczniów idzie do szkoły wiedząc, że będzie tam nękanych, ośmieszanych, poniżanych; 62 proc. doświadcza tego przynajmniej czasami; 60,9 proc. było świadkami przemocy rówieśniczej w ostatnich miesiącach.

„Choć to niespełna 4 proc. badanej grupy (656 uczniów), to jednak oznacza, że  statystycznie w każdej badanej klasie jest uczeń poddawany regularnemu, codziennemu bullyingowi” – czytamy w raporcie. 

Odnosząc te liczby do całej populacji uczniów szkół ponadpodstawowych, okazuje się, że 70 tys. nastolatków w Polsce każdego dnia doświadcza bullyingu.

Obecnie trwa nabór do drugiej edycji projektu RESQL. Szkoły, w tym roku również branżowe i podstawowe, mogą zgłaszać się do 25 kwietnia 2025 roku. 
https://swps.pl/przerwij-krag-przemocy
 

Autorka

Klaudia Torchała

Klaudia Torchała - Z Polską Agencją Prasową związana od końca swoich studiów w Szkole Głównej Handlowej, czyli od ponad 20 lat. To miał być tylko kilkumiesięczny staż w redakcji biznesowej, została prawie 15 lat. W Serwisie Zdrowie od 2022 roku. Uważa, że dziennikarstwo to nie zawód, ale charakter. Przepływa kilkanaście basenów, tańczy w rytmie, snuje się po szlakach, praktykuje jogę. Woli małe kina z niewygodnymi fotelami, rowery retro. Zaczyna dzień od małej czarnej i spaceru z najwierniejszym psem - Szógerem.

ZOBACZ TEKSTY AUTORKI

Źródła

Konferencja pt. „Przerwij krąg przemocy. Obraz bullingu w szkołach ponadpodstawowych”. Organizator Uniwersytet SWPS (7 kwietnia 2025 r.)

Centrum Prasowe i Komunikacji z Otoczeniem Uniwersytetu SWPS
 

 

ZOBACZ WIĘCEJ

  • AdobeStock

    Od czego zależy, kto doznaje stresu pourazowego?

    Traumatyczne zdarzenia są częstsze, niż nam się wydaje. Wywołać je może silny uraz psychiczny spowodowany przykrym i stresującym doświadczeniem, które jest na tyle przytłaczające, że prowadzi do trwałych zmian w psychice, mózgu i ciele. Większość z nas jakoś sobie z tym radzi, jednak 10–20 proc. osób rozwinie objawy zespołu stresu pourazowego (PTSD). Od czego to zależy?

  • Adobe Stock

    Okres dojrzewania trwa aż do trzydziestki

    Mózg pozostaje w fazie dojrzewania aż do wczesnych lat trzydziestych, kiedy osiąga swój „szczyt” – wynika z najnowszych badań naukowców z brytyjskiego University of Cambridge.

  • AdobreStock

    W okresie okołomenopauzalnym mózg kobiety się zmienia

    Menopauza to nie tylko utrata płodności i uderzenia gorąca. Znaczny spadek estrogenów potrafi wywrócić życie kobiety do góry nogami. Wahania nastroju, drażliwość, uczucie niepokoju i objawy „mgły mózgowej” mogą spowodować utratę pewności siebie. Pojawia się też poczucie straty, które wywołuje zakończenia pewnego etapu życia. Niektóre kobiety czują się „niewidzialne”, a nawet niepotrzebne.

  • Adobe Stock

    Chat to nie psycholog

    Coraz więcej ludzi korzysta ze sztucznej inteligencji, w tym coraz popularniejszych dużych modeli językowych (LLM), takich jak np. ChatGPT, szukając pomocy sobie w kłopotach natury psychicznej. Z taką „samopomocą” lepiej jednak uważać. Eksperci znajdują liczne problemy i przestrzegają przed zagrożeniami.

NAJNOWSZE

  • Adobe Stock

    Zawał serca – stan nagły, na który możemy pracować latami

    Zawał to stan nagły, choć możemy latami na niego pracować. Niektóre z czynników są niezależne od nas, jednak w dużej mierze gubią codzienne niezdrowe nawyki. Jak rozpoznać zawał i czym on w ogóle jest, wyjaśnia prof. Marek Gierlotka, prezes Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego.

  • Jelita wpływają na odporność i nastrój

  • Arytmia arytmii nierówna

  • Nie ma szczepionki na samobójstwo

  • Okres dojrzewania trwa aż do trzydziestki

  • Adobe

    Nosiciele Li-Fraumeni: skazani na nowotwór

    Zespół Li‑Fraumeni to predyspozycja genetyczna, która sprawia, że u dzieci mogą rozwijać się rzadkie i agresywne nowotwory, często we wczesnym wieku, a standardowe leczenie wymaga szczególnej ostrożności. Prawdopodobieństwo zachorowania szacuje się na 80 proc. 

  • Od czego zależy, kto doznaje stresu pourazowego?

  • Odżywianie a indeks studencki

Serwisy ogólnodostępne PAP