NPZ: wsparcie i wiedza dla nauczycieli i wychowawców

Nauczyciele i wychowawcy otrzymają solidne wsparcie i wiedzę potrzebną do pomocy uczniom w zakresie zdrowia psychicznego, także w razie konieczności podjęcia działań w ramach interwencji kryzysowej.

Grafika PAP/M. Samczuk
Grafika PAP/M. Samczuk

W ramach „Narodowego Programu Zdrowia 2016-2020” rozpoczyna się program, który ma na celu profilaktykę zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży szkolnej. Z uwagi na coraz większe problemy uczniów w radzeniu sobie z trudnymi emocjami, Ministerstwo Zdrowia chcemy wspierać szkoły i placówki oświatowe w prowadzeniu przez nie interwencji kryzysowej.

Program realizować będzie zwycięzca ogłoszonego konkursu - Caritas Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej.

Opracowany zostanie program szkolenia, którego zakres obejmie zagadnienia ochrony zdrowia psychicznego uczniów, ich rodziców i nauczycieli. Wcześniej jednak przeprowadzone zostanie ogólnopolskie, dwuetapowe badanie potrzeb edukacyjnych wśród dyrektorów szkół, nauczycieli, psychologów i pedagogów zatrudnionych w szkole, uczniów i wychowanków, rodziców z zakresu ochrony zdrowia psychicznego uczniów.

Program szkolenia będzie uwzględniał aktualną wiedzę naukową i praktyczną z zakresu psychologii (w szczególności psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży oraz interwencji kryzysowej), a powstanie we współpracy ze specjalistami z zakresu psychiatrii, psychologii, pedagogiki, resocjalizacji i socjologii.

Zostaną przygotowane m.in.:

  • arkusze obserwacji ucznia oparte na modelu biopsychospołecznym,
  • bezpłatne materiały edukacyjno-informacyjne przeznaczone dla uczestników szkoleń z I etapu.

W pierwszym etapie zostaną przeszkoleni:

  • przedstawiciele publicznych i niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli,
  • przedstawiciele publicznych i niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
  • psychologowie i pedagodzy zatrudnieni w szkołach.

Następnie przeszkoleni uczestnicy I etapu przeprowadzą kaskadowe szkolenia:

  • rad pedagogicznych,
  • nauczycieli szkół i placówek systemu oświaty oraz rodziców.

Ministerstwo Zdrowia szacuje 40-proc. wzrost kompetencji wychowawczych, profilaktycznych, interwencyjnych z zakresu ochrony zdrowia psychicznego uczniów i wychowanków wśród dyrektorów szkół, nauczycieli, psychologów i pedagogów zatrudnionych w szkole lub placówce oraz rodziców. i opiekunów.

Zadania i cele ich realizacji programu w szkołach i placówkach oświatowych zostały określone we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej.

jw/

Źródło: mz.gov.pl

ZOBACZ WIĘCEJ

  • AdobeStock

    Muzeum na receptę

    Muzeum może stać się ważnym elementem wsparcia psychologicznego i społecznego, jeśli tylko powstające w nim działania będą tworzone wspólnie przez specjalistów różnych dziedzin – powiedziała PAP kuratorka projektów interdyscyplinarnych w Muzeum Śląskim dr Dagmara Stanosz.

  • AdobeStock

    Medycyna kosmiczna nie tylko dla astronautów

    Gdy mówimy o medycynie kosmicznej, sądzimy, że to dziedzina związana z wysłaniem astronautów w Kosmos. Tymczasem to duże szersze pojęcie, obejmujące np. wynalazki, które trafiły do przestrzeni kosmicznej, albo te które poleciały wraz ze Sławoszem Uznańskim-Wiśniewskim na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) i teraz mogą być wykorzystane przez naszych pilotów – mówi ppłk lek. Magdalena Kozak, prezes Polskiego Towarzystwa Astromedycznego.

  • Adobe Stock

    Żałoba to kryzys, po którym może nastąpić odrodzenie

    Żałoba najczęściej kojarzy się z ostateczną stratą najbliższej osoby. W rzeczywistości kryzys ten może przyjść nie tylko w obliczu śmierci. Czy można coś zrobić, by strata mniej bolała? Na ten temat w kontekście książek Julii Samuel „Sposób na żałobę” i „To też przeminie” dyskutowały: lekarka w trakcie specjalizacji z medycyny paliatywnej Agata Malenda, psycholożka Katarzyna Kucewicz oraz aktorka Marieta Żukowska.

  • Jak neurobiologia tłumaczy kłamanie przez dzieci

    To co my, dorośli odbieramy jako kłamanie, z perspektywy dziecka często wcale nim nie jest. Ono tworzy fałszywe historie, bo mózg, który nie znosi luk w pamięci, w ten sposób je wypełnia, wierząc, że są prawdziwe. To etap rozwoju – co nie znaczy, że dzieci nigdy nie kłamią.

NAJNOWSZE

  • AdobeStock

    Muzeum na receptę

    Muzeum może stać się ważnym elementem wsparcia psychologicznego i społecznego, jeśli tylko powstające w nim działania będą tworzone wspólnie przez specjalistów różnych dziedzin – powiedziała PAP kuratorka projektów interdyscyplinarnych w Muzeum Śląskim dr Dagmara Stanosz.

  • Nieprzewidywalne enterowirusy

  • Męska tarczyca - zjada mięśnie, niszczy płodność

  • Młodzi nie chcą być pionkami w rękach przemysłu tytoniowego

  • W onkologii integracyjnej leczymy też psychikę

  • AdobeStock

    Medycyna kosmiczna nie tylko dla astronautów

    Gdy mówimy o medycynie kosmicznej, sądzimy, że to dziedzina związana z wysłaniem astronautów w Kosmos. Tymczasem to duże szersze pojęcie, obejmujące np. wynalazki, które trafiły do przestrzeni kosmicznej, albo te które poleciały wraz ze Sławoszem Uznańskim-Wiśniewskim na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) i teraz mogą być wykorzystane przez naszych pilotów – mówi ppłk lek. Magdalena Kozak, prezes Polskiego Towarzystwa Astromedycznego.

  • Kiedy elektroniczna karta DiLO?

  • Ekspert: publiczna stomatologia na równi pochyłej

Serwisy ogólnodostępne PAP