dr Anna Budzińska

Archiwum prywatne

jest dyrektorem Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka (https://iwrd.pl/). Ukończyła psychologię na Wydziale Nauk Społecznych na Uniwersytecie Gdańskim w 1993 roku. W 2006 roku obroniła na Uniwersytecie Gdańskim pierwszą w Polsce pracę doktorską na temat skuteczności terapii behawioralnej w pracy z dziećmi z autyzmem, której promotorem była prof. Marta Bogdanowicz. W 1993 roku rozpoczęła pracę w Ośrodku dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Gdańsku. W lutym 1996 roku otrzymała stypendium naukowe w Instytucie Psychologii Uniwersytetu w Oslo, gdzie opiekunem naukowym był prof. Arne Brekstad. Staż praktyczny odbyła w ośrodku wczesnej interwencji dla dzieci z autyzmem: Tidlig Intervensjons Prosjektet i Oslo (TIPO) oraz w Kapellveien Treatment Center w Oslo. Nawiązała ścisłą współpracę ze specjalistami z Norwegii i odwiedziła wiele placówek terapeutycznych w Norwegii. Jest również pomysłodawczynią i twórczynią w Polsce trzystopniowego kursu doskonalącego dotyczącego terapii behawioralnej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Pierwsza edycja tego kursu odbyła się w latach 90-tych XX wieku. Od 2000 roku podnosiła swoje kwalifikacje zawodowe w Princeton Child Development Institute w USA, a w 2004 roku odbyła tam roczny staż szkoleniowy, którego celem był rozwój umiejętności terapeutycznych i kierowniczych. Na zakończenie stażu w PCDI zdała pozytywnie ewaluację profesjonalną przeprowadzoną przez dr Lynn E. McClannahan i dr Patricia J. Krantz. W 2006 roku przy wsparciu Fundacji Barbary Piaseckiej Johnson, PCDI i Miasta Gdańska powstał Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku (IWRD), będący pierwszą w Europie repliką PCDI, którego do dziś jest dyrektorem. Od początku swojej działalności pomaga w tworzeniu placówek dla dzieci z autyzmem na terenie całego kraju, które funkcjonują jako „placówki rekomendowane przez IWRD”. Jest promotorką programów wczesnej interwencji oraz stosowania terapii opartej na badaniach naukowych. W ramach współpracy z Uniwersytetem Gdańskim współorganizuje międzynarodowe sympozja naukowe, ponadto prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych „Wczesne wspomaganie, edukacja i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju” oraz jest kierownikiem merytorycznym studiów podyplomowych „Stosowana analiza zachowania: terapia spektrum zaburzeń autystycznych”, akredytowanych przez Radę Certyfikacyjną Analityków Zachowania (The Behavior Analyst Certification Board, BACB). Współpracuje z wieloma ośrodkami w Europie, prowadząc wykłady, szkolenia i superwizje (np. w Norwegii, Austrii, Słowacji, Włoszech). Swoje doświadczenia zawodowe prezentuje także podczas konferencji naukowych w kraju i zagranicą. Jest autorką licznych artykułów oraz rozdziałów książek. W 2020 roku współtworzyła platformę edukacyjną i e-kurs „Kwadrans dla terapii". W 2021 roku współtworzyła „Certyfikat Analityka Zachowania", który powstał w odpowiedzi na potrzeby specjalistów poszukujących efektywnej metody pracy terapeutyczno-edukacyjnej.

Materiały Ekspertki

  • Adobe Stock/myboys.me

    Spektrum autyzmu – konkretne drogowskazy

    Zaburzenia ze spektrum autyzmu wiążą się z charakterystycznymi objawami, które występują w różnym nasileniu i konfiguracji. Ujawniają się najczęściej w pierwszych trzech latach życia dziecka, dlatego rodzic musi być czujny, a budzące niepokój zachowania konsultować ze specjalistą. Na co szczególnie zwracać uwagę, wyjaśnia dr Anna Budzińska, psycholożka, twórczyni i dyrektorka Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka (IWRD) w Gdańsku.

NAJNOWSZE

  • AdobeStock/DC Studio

    Lot w kosmos odbija się na zdrowiu

    Lot w kosmos wiąże się z przebywaniem w warunkach niskiej grawitacji i ciśnienia, wystawieniem na promieniowanie i utrzymywanych sztucznie przez aparaturę: wilgotności, składzie powietrza i temperaturze. To niewątpliwie wyzwanie dla organizmu. Z czym muszą liczyć się astronauci?

  • Luki w diagnostyce raka płuca

  • Cukrzyca typu 2 w pigułce

  • Zęby w kosmosie

  • Wirtualny gabinet pediatry – Warto wiedzieć

  • Adobe Stock/myboys.me

    Spektrum autyzmu – konkretne drogowskazy

    Zaburzenia ze spektrum autyzmu wiążą się z charakterystycznymi objawami, które występują w różnym nasileniu i konfiguracji. Ujawniają się najczęściej w pierwszych trzech latach życia dziecka, dlatego rodzic musi być czujny, a budzące niepokój zachowania konsultować ze specjalistą. Na co szczególnie zwracać uwagę, wyjaśnia dr Anna Budzińska, psycholożka, twórczyni i dyrektorka Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka (IWRD) w Gdańsku.

  • Nowy wariant koronawirusa w Europie

  • Dlaczego tak bardzo lubimy bób?

Serwisy ogólnodostępne PAP