Rozwój mowy u dziecka zależy od sprawności rąk?
To FAKT! Choć dla wielu rodziców może to brzmieć jak niedorzeczność, to jednak fakty są takie, że w rozwoju dziecka istnieje ścisły związek między sprawnością rąk a mówieniem. Jak to możliwe?
„Obszar w mózgu odpowiedzialny za aktywność i czucie rąk sąsiaduje z rejonem kierującym ruchami narządów mowy. Usprawnienie dłoni i różnorodne doznania dotykowe pobudzają w korze mózgowej okolice odpowiedzialne za ręce oraz pośrednio ruchowy ośrodek mowy, a więc wspomagają rozwój mowy. Precyzyjne ruchy palców współgrają z dokładnością ruchów narządów mowy, czyli piękną i wyrazistą wymową” - czytamy w materiałach edukacyjnych dla rodziców, opublikowanych przy okazji V Międzynarodowej Konferencji Logopedycznej.'
Jak rodzice lub opiekunowie mogą zadbać o sprawność manualną dzieci? Poniżej podajemy kilka dobrych sposobów, proponowanych przez ekspertów:
- zachęcaj dziecko do różnego rodzaju zabaw manualnych, m.in. z wykorzystaniem naturalnych materiałów, takich jak ciasto, liście czy patyki
- dbaj o to, aby dziecko samodzielnie jadło (ucz je posługiwania się sztućcami)
- zachęcaj dziecko do samodzielnego mycia się i ubierania (zapinania guzików, zasuwania zamków, wiązania sznurówek)
- witaj się z dzieckiem przez wzajemne uściśnięcie dłoni (albo chociaż przybijanie „piątki”)
- głaszcz i masuj ręce dziecka (np. przez zabawę w „idzie kominiarz”)
- wykonuj wspólnie z dzieckiem różne domowe czynności (np. mycie naczyń, lepienie pierogów)
- bawcie się w segregowanie przedmiotów
- grajcie w bierki albo pchełki
- wspólnie majsterkujcie
- rysujcie i malujcie, nie tylko na papierze, ale też kredą na chodniku
- bawcie się klockami (budujcie wysokie wieże)
- gniećcie, tnijcie albo drzyjcie gazety.
Vik (zdrowie.pap.pl)
Źródło:
Opracowanie „Sprawne ręce - piękna mowa”, wydane przy wsparciu finansowym Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w ramach V Międzynarodowej Konferencji Logopedycznej: Logopedia w teorii i praktyce.