-
Co oferuje terapia DBT dorosłemu, co nastalatkowi, a co dziecku?
Osoby z wysoką wrażliwością, reaktywnością, które powoli uspokajają się po wybuchu emocji, często z wieloma diagnozami, które cierpią na chroniczna dysregulację emocjonalną: ADHD zaburzenia współwystępujące, zaburzenia zachowania u dzieci, czy rożnego rodzaju trudności emocjonalne, skuteczną pomoc mogą znaleźć w terapii dialektyczno-behawioranej (DBT).
8 minut czytania -
Stres u nastolatków może mieć długotrwałe konsekwencje zdrowotne
Badania z udziałem ludzi i prowadzone na zwierzętach wskazują, że zbyt silny stres doświadczany w okresie nastoletnim wyraźnie zwiększa ryzyko późniejszych problemów psychicznych. Może to wynikać m.in. ze zmian zachodzących w mózgu, który w tym czasie intensywnie się rozwija i jest szczególnie wrażliwy. Naukowcy zwracają zarazem uwagę na lepszy stan zdrowia dorosłych, którzy jako nastolatki doświadczali spokoju i szczęścia. Przypominają też, że w redukcji stresu mogą pomóc całkiem proste metody.
4 minuty czytania -
W depresji nie można czekać, aż „samo przejdzie”
- Leczenie depresji to doświadczanie nieświadomych uczuć. Niekiedy jest potrzebna bardzo skrupulatna, spokojna i cierpliwa praca z opanowaniem lęku, żeby móc wreszcie uchylić drzwi i wpuścić uczucia. Można je uleczyć, zmieniając sposób funkcjonowania pacjenta wynikający np. z niezdrowego stylu przywiązania – mówi Justyna Pronobis-Szczylik, psycholog kliniczny, psychoterapeuta psychodynamiczny ISTDP.
10 minut czytania -
Wybij nastolatkowi z głowy siedzenie po nocach
Jeśli nastolatek ma się wysypiać, a musi wstawać o godz. 6.30 - 7.00, żeby dojechać do szkoły na czas, powinien chodzić spać nie później niż o 23:00 i być stanie zasnąć przed północą. To trzeba wbijać nastolatkom do głowy. Po drugie, jeśli nastolatek chce się dobrze czuć w szkole przed południem, w dni wolne od szkoły przed południem też powinien być aktywny – mówi prof. dr hab. n. med. Adam Wichniak, lekarz psychiatra, neurofizjolog kliniczny.
8 minut czytania -
To współpraca czyni nas ludźmi, nie rywalizacja
Nastolatkom nie warto dawać rad. To, co im pomaga i pozwala budować dobrą z nimi relację to towarzyszenie, czyli dawanie przestrzeni na odczuwanie emocji, także tych tzw. trudnych jak smutek czy złość – mówi dr Konrad Ambroziak, terapeuta poznawczo-behawioralny i superwizor, prezes fundacji Psycho-Edukacja.
9 minut czytania -
Jak rozpoznać depresję u nastolatka
Depresja – także u nastolatków – to przewlekła, często nawracająca choroba, która może prowadzić do śmierci. W Polsce z powodu samobójstw umiera więcej nastolatków niż z powodu nowotworów. Sprawdź, jak rozpoznać depresję u nastolatka.
10 minut czytania -
Sposób na nastoletnią depresję: szacunek i empatia
Nastolatek często ukrywa depresję, bo nie chce swoimi problemami obciążać rodziców. Dostrzeżenie problemu dziecka i odpowiednia rozmowa są pierwszym krokiem do pokonania tej choroby. Nie jest łatwo, zwłaszcza że u młodych ludzi objawem depresji mogą być kłopoty szkolne i wzrost agresji.
4 minuty czytania -
Depresja może się pojawić nawet u małego dziecka
Depresja to choroba nie tylko dorosłych. Kiedy rozwinie się u dziecka i jest lekceważona, wpłynie nie tylko na jego rozwój, ale i może spowodować problemy w życiu dorosłym. Jakie objawy powinny zaniepokoić rodziców i kiedy zwrócić się do specjalisty, mówi w rozmowie z nami Aleksandra Lewandowska, ordynator oddziału psychiatrycznego dla dzieci w Specjalistyczny Psychiatrycznym Zespole Opieki Zdrowotnej w Łodzi.
Aleksandra Lewandowska4 minuty czytania
NAJNOWSZE
-
Cukrzyca typu 1 – przyczyny i objawy
Są różne typy cukrzycy. Często jednak wrzuca się je wszystkie do jednego worka, a to ogromny błąd. Czym jest cukrzyca typu 1, która dotyka ok. 10 proc. pacjentów z cukrzycą? Co wiadomo o przyczynach i jakie są jej objawy? – wyjaśnia prof. dr hab. n. med. Grzegorz Dzida, diabetolog z Katedry i Kliniki Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.
-
Uzależnienia u dzieci i młodzieży – na co należy zwrócić uwagę?
-
Sprawdź, czy nie tracisz wzroku – prosty test
-
Kiedy zacząć myć zęby dziecku?
-
Niejadki. Kiedy trudności w jedzeniu mają podłoże sensoryczne