Tag:
  • Fot.Generali Polska

    Niedotlenie okołoporodowe – hipotermia lecznicza na sygnale

    Niedotlenienie okołoporodowe dotyka jednego do dwóch noworodków na 1000. By nie dopuścić do poważnych zmian w mózgu, trzeba jak najszybciej rozpocząć hipotermię leczniczą. Kluczowe jest pierwszych sześć godzin. Nie zawsze jednak szpital dysponuje odpowiednim sprzętem. Na szczęście wyścig z czasem można podjąć już w karetce. W Polsce jest pięć pojazdów z niezbędną aparaturą. Od 2019 roku przetransportowały 28 noworodków.

    3 minuty czytania
  • Fot: Zehra/Adobe Stock

    Stop FAS. Ani kropli alkoholu w ciąży

    Alkoholowy Zespół Płodowy (FAS) i Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych (FASD) to nieuleczalne zaburzenia rozwojowe występujące u dzieci, których matki spożywały w ciąży alkohol. Nawet przysłowiowa kropla alkoholu stanowi zagrożenie dla płodu. Zabić może dziecięcy potencjał. To ryzyko poronienia, przedwczesnego porodu, zaburzeń rozwoju. W późniejszym życiu u dziecka wystąpić mogą problemy z pamięcią, koncentracją. Osiągać może też słabsze wyniki w nauce, gorzej funkcjonować w grupie – ostrzega dr n. med. Marzanna Reśko-Zachara, pediatra i neonatolog ze Szpitala Karowa.

    dr n. med. Marzanna Reśko-Zachara, pediatra i neonatolog i Klaudia Torchała
    5 minut czytania
  • Fot. P. Werewka/PAP

    Co dzieje się w głowie nastolatka?

    Dorastanie kojarzy się z rozchwianiem emocjonalnym, oderwaniem od realiów, ograniczoną kontrolą emocji, buntem i kryzysami. Co na to psychologia rozwojowa? Co może czuć, przeżywać, myśleć młody człowiek, jakie pytania sobie stawia i jakie zachowanie jest normą, a jakie nie – wyjaśniali podczas webinaru „Co dzieje się w głowie nastolatka?” psychologowie związani z Uniwersytetem SWPS: dr Radosław Kaczan i mgr Tomasz Kuźmicz.

    5 minut czytania
  • Rys. Krzysztof "Rosa" Rosiecki

    Trzy tanie sposoby na wsparcie intelektualnego rozwoju dziecka

    Coraz więcej dzieci wożonych jest na rozmaite zajęcia, które mają wesprzeć ich rozwój, a zaczyna się to już w przedszkolu. Tymczasem ustalenia naukowców wskazują, że są naprawdę proste i dostępne niemal każdemu sposoby, by pomóc dzieciom w rozwinięciu zdolności matematycznych, wykonawczych, językowych czy orientacji przestrzennej. Raczej też będą się podobać i rodzicom, i dzieciom, a pozbawione są praktycznie skutków niepożądanych.

    5 minut czytania
  • fot. P. Werewka

    Lęki u dzieci: czasami sami je stymulujemy

    Co do zasady lęk u dziecka do 10. roku życia jest zupełnie naturalnym zjawiskiem, wynikającym z procesu przystosowywania się organizmu do otoczenia, a także rozwoju wyobraźni. Czasem przeradza się jednak w zaburzenia lękowe. 

    6 minut czytania
  • Fot. PAP

    Pierwsze niepokojące sygnały zaburzeń rozwoju u dzieci

    Każde dziecko ma swoje tempo rozwoju. Jeśli jednak przez jakiś czas nie widzimy postępu czy zmiany w zakresie umiejętności malucha, a może dochodzi do regresu, jest to powód do uzasadnionego niepokoju – mówi dr hab. Przemysław Tomalski z Wydziału Psychologii UW.

    2 minuty czytania
  • Fot. PAP/S. Leszczyński

    Rozwód: czy opieka naprzemienna to dobre rozwiązanie?

    Rozstający się rodzice często nieświadomie krzywdzą swoje dzieci poprzez zapraszanie ich do swojego dorosłego konfliktu, a opieka naprzemienna nie gwarantuje tego, że dziecko wyjdzie z doświadczenia rozwodu rodziców bez szwanku. O tym, jak być ze swoimi dziećmi w trakcie i po rozstaniu rodziców opowiada psychoterapeutka i psycholog dziecięcy dr Kamila Lenkiewicz.

    Dr Kamila Lenkiewicz, psycholog i psychoterapeuta, i Justyna Wojteczek
    13 minut czytania
  • Rys. Krzysztof "Rosa" Rosiecki

    Pobaw się ze mną, tato!

    Warto, żeby ojciec całą duszą bawił się z dzieckiem już od jego niemowlęctwa. Choćby dlatego, że dzięki ojcowskiemu zainteresowaniu maluch jest bystrzejszy, i to niezależnie od tego, czy jest chłopcem, czy dziewczynką.

    3 minuty czytania

NAJNOWSZE

  • PAP/P. Werewka

    Uzależnienia u dzieci i młodzieży – na co należy zwrócić uwagę?

    Za występowanie uzależnień wśród dzieci i młodzieży w dużej mierze odpowiadają czynniki środowiskowe, czyli to, co dzieje się w najbliższym otoczeniu tych dzieci. Nastolatki przyznają, że sięgają po substancje psychoaktywne albo z ciekawości albo dlatego, że nie radzą sobie ze stresem, z wyzwaniami, że czują się samotni, przeciążeni presją wywieraną przez osoby dorosłe. O tym jakie są objawy uzależnienia u dziecka czy nastolatka - wyjaśnia dr n. med. Aleksandra Lewandowska, ordynator oddziału psychiatrycznego dla dzieci w Specjalistycznym Psychiatrycznym Zespole Opieki Zdrowotnej w Łodzi, konsultant krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.

  • Kiedy zacząć myć zęby dziecku?

  • Niejadki. Kiedy trudności w jedzeniu mają podłoże sensoryczne

  • Morfologia trwa krócej niż zapuszczanie wąsów

  • "Niepełnosprawny" czy "osoba z niepełnosprawnością"?

  • Adobe Stock

    CRM – zespół sercowo-nerkowo-metaboliczny. Nowe spojrzenie na szereg schorzeń

    Na każdego pacjenta z problemami sercowo-naczyniowymi należy spojrzeć szeroko i badać go także pod kątem cukrzycy i choroby nerek – przestrzegają specjaliści. Jak tłumaczą, mechanizmy leżące u podstaw tych chorób są ze sobą powiązane i wzajemnie się napędzają. W efekcie jedna choroba przyczynia się do rozwoju kolejnej.

  • Kobiety żyją dłużej – zwłaszcza w Hiszpanii

  • Badania: pozytywne nastawienie do starości wiąże się z lepszym zdrowiem w późnym wieku