Osoby pijące kawę żyją dłużej?

To FAKT! Picie dwóch-trzech filiżanek kawy dziennie zmniejsza o 18 proc. ryzyko przedwczesnej śmierci z powodu sześciu groźnych chorób

Naukowcy z University of Southern California przeanalizowali dane dotyczące stylu życia i stanu zdrowia ponad 180 tys. osób, aby zbadać wpływ spożycia kawy na śmiertelność i ryzyko zachorowania na różnego rodzaju choroby. Z analizy tej wynika, że regularne picie kawy wiąże się z mniejszą śmiertelnością z powodu chorób serca, raka, udarów, cukrzycy, chorób układu oddechowego oraz chorób nerek.

Badanie wykazało, że picie dwóch-trzech filiżanek kawy dziennie zmniejsza ryzyko śmierci z powodu wymienionych sześciu rodzajów chorób aż o 18 proc., a picie jednej filiżanki dziennie o 12 proc., w porównaniu do osób niepijących kawy.

V.Wendy Setiawan, jedna z głównych autorek badania, podkreśla, że dłuższe życie i mniejsze ryzyko wystąpienia wymienionych chorób wiąże się zarówno z piciem kawy kofeinowej jak i bezkofeinowej. To nie kofeina odpowiada bowiem za jej prozdrowotny efekt, ale zawarte w niej antyoksydanty i związki fenolowe.

Na koniec warto dodać, że opublikowane niedawno wyniki innego badania dotyczącego wpływu kawy na zdrowie (zrealizowanego na populacji europejskiej przez International Agency for Research on Cancer oraz Imperial College London) są bardzo podobne. Naukowcy wykazali w tej analizie, że picie trzech filiżanek kawy dziennie wiąże się z mniejszym ryzykiem śmierci, szczególnie z powodu chorób układu krążenia i układu pokarmowego.

vik

Źródła:

Setiawan,V.Wendy, „Association of coffee consumption with total and cause-specific mortality among nonwhite populations”, Annals of Internal Medicine.

Marc J. Gunter , "Coffee drinking and mortality in 10 European countries: a multinational cohort study", Annals of Internal Medicine.

ZOBACZ WIĘCEJ

  •  PAP/Andrzej Lange

    Jak uniknąć chaosu żywieniowego w cukrzycy

    Nie tylko farmaceutyki czy aktywność fizyczna wpływają na poziom glikemii. Nie mniejsze znaczenie ma jedzenie. Jak uniknąć chaosu w przygotowywaniu posiłków, wybrać wartościowe produkty oraz co sprawdzi się jako „plan B” – tłumaczy Baszar El-Helou, psychodietetyk, ekspert Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH–PIB.

  • Adobe Stock

    Zdrowa dieta w chorobie nowotworowej jest inna niż wtedy, gdy jesteśmy zdrowi

    Dorosła osoba przeciętnie potrzebuje ok. 20–25 kcal na 1 kg masy ciała dziennie, podczas gdy pacjent z nowotworem, w zależności od jego rodzaju, potrzebuje dziennie od 25 do 45 kcal na kg ciała. Nawet dwukrotnie może się zwiększyć zapotrzebowanie na białko. Tymczasem wciąż zbyt wiele osób w Polsce jest przekonanych, że w leczeniu raka pomogą diety eliminacyjne i suplementy w wysokich dawkach.

  • AdobeStock

    Zrozumienie pomaga zrzucać kilogramy

    Jako 30-latka ważyłam 128 kilogramów, co niosło ze sobą liczne powikłania, m.in. depresję, bezsenność, nerwicę lękowa, chorobę Hashimoto, hiperinsulinemię, insulinooporność, nadciśnienie tętnicze. Ale dopiero, gdy w stanie zagrożenia życia trafiłam do szpitala, ktoś spojrzał na mnie nie jak na osobę z nadmierną masą ciała, ale jak na pacjentkę. Wreszcie otrzymałam diagnozę i prawdziwą pomoc – mówi Ewelina Michalik, mama trojga małych dzieci.

  • Adobe Stock

    Zdrowie w chłodniku

    Zimne zupy, obecne w wielu kuchniach świata, coraz częściej pojawiają się w rekomendacjach dietetyków jako sposób na zwiększenie spożycia warzyw i nawodnienie organizmu w czasie upałów.

NAJNOWSZE

  • PAP/Artur Reszko

    Badania kliniczne to szansa na przełom w terapiach. Biorą w nim udział też polscy klinicyści

    Bez badań klinicznych nie byłoby przełomowych terapii, które są w stanie wyleczyć choroby do tej pory nieuleczalne, jak np. wirusowe zapalenie wątroby u dzieci typu C. To polski sukces na skalę światową. O tym, jak teoria splata się z praktyką kliniczną opowiadali specjaliści z Uniwersyteckiego Centrum Wspierania Badań Klinicznych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, którego oficjalne otwarcie zaplanowano na 15 czerwca.

  • Braki leków to wskaźnik niewydolności systemu opieki zdrowotnej

  • Autoimmunizacja - sygnały alarmowe

  • Bezpieczeństwo lekowe rodzi się na uczelniach

  • Seksualność uwarunkowana nie tylko biologią

  • AdobeStock

    Oglądanie transmisji sportowych na żywo poprawia samopoczucie

    Uczestnictwo w wydarzeniach sportowych na żywo poprawia poziom dobrostanu i zmniejsza poczucie samotności – udowodnili naukowcy z Wydziału Psychologii i Nauk Sportowych Anglia Ruskin University (ARU).

  • Chorzy na rozsiane nowotwory żyją coraz dłużej

  • Immunoterapia ratuje życie

Serwisy ogólnodostępne PAP