Bądź zawsze na bieżąco
z Serwisem Zdrowie!

Zapisz się na nasze powiadomienia, a nie ominie Cię nic, co ważne i intrygujące w tematyce zdrowia.

Justyna Wojteczek
redaktor naczelna zdrowie.pap.pl

Do góry
08.02.2019 , 16:07 Aktualizacja: 15.04.2019, 13:26

Telefon 800 70 2222 ratuje życie

Justyna Wojteczek

Na linię wsparcia 800 70 2222 dla osób w kryzysie psychicznym może zadzwonić każdy, kto w nim się znalazł. Ale specjaliści dyżurujący 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, nie tylko mogą pomóc znaleźć wyjście z danej sytuacji, okazać akceptację, ale też bezpośrednio ratują ludzkie życie. W krótkim filmie przedstawiamy takie historie.


Ogólnie specjaliści Centrum Wsparcia dla Osób w Kryzysie Psychicznym udzielili w ciągu pierwszych 12 miesięcy działania około 19 tysięcy porad, a interwencji bezpośrednio ratujących życie było 149. Na czym polegały? Na przykład zadzwoniła kobieta, już po zażyciu leków, która zamierzała właśnie rzucić się z balkonu. Najpoważniejszą konsekwencją kryzysu psychicznego, czyli sytuacji, gdy ktoś – z najrozmaitszych powodów – nie radzi już sobie w życiu – jest próba samobójcza.

A uratować w takiej sytuacji może rozmowa, także z nieznanym człowiekiem - profesjonalistą dyżurującym w Centrum Wsparcia dla Osób w Kryzysie Psychicznym. Często okazuje się, że to pierwsze zwrócenie się o pomoc, które przełamuje barierę lęku czy wstydu przed poszukaniem profesjonalnego wsparcia.

- Są czasami takie rozmowy, że każdy, nawet niespecjalista wyczuje, że z tą osobą jest niedobrze. Jeśli się nie wykombinuje jakiejś pomocy natychmiast, to tej osoby już nie będzie. Jutro, za tydzień, za dwa tygodnie – mówi Alicja Tomaszewska, prezes zarządu Fundacji Itaka.

Itaka, dzięki środkom Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020, prowadzi Centrum Wsparcia. Współpracuje, w razie potrzeby, z odpowiednimi służbami, które podejmują interwencję w razie zagrożenia życia osoby dzwoniącej lub takiej, która znajduje się w pobliżu osoby dzwoniącej. Telefon jest bowiem również dla osób, które widzą coś niepokojącego i nie wiedzą, co w takiej sytuacji zrobić.

Koordynator centrum Sulimir Szumielewicz mówi, że nie ma jednego schematu, według którego należy prowadzić rozmowę z osobą przeżywającą kryzys psychiczny. Eksperci podkreślają jednak, że kluczowe są akceptacja, brak ocen, podjęcie wysiłku zrozumienia sytuacji, w jakiej znajduje się osoba przeżywająca bardzo trudne chwile.

Rani natomiast, i w związku z tym nie pomaga, bagatelizowanie problemów drugiej osoby, porada, że trzeba zacisnąć zęby, wziąć się w garść, że inni mają gorzej, etc.

Kto może skorzystać z pomocy Centrum Wsparcia

Każdy, kto ma poczucie utraty kontroli nad swoim życiem, boryka się z depresją, wydaje mu się, że nie ma już dla niego nadziei. Jak wskazują na stronie Centrum jego pracownicy, jeśli: 

  • Czujesz się stale przygnębiony…
  • Nie dajesz sobie rady z codziennością…
  • Przeżywasz kryzys emocjonalny…
  • Znajdujesz się w sytuacji „bez wyjścia”…
  • Nie radzisz sobie ze stresem…
  • Nie chce Ci się żyć…
  • Jesteś ofiarą przemocy…
  • Zamartwiasz się o swój stan zdrowia…
  • Myślisz, że „jest coś z Tobą nie tak”…
  • Nie możesz pogodzić się ze stratą bliskiej osoby,

to znajdziesz wsparcie pod numerem 800 70 2222. Można również napisać mejla na adres: porady@liniawsparcia.pl

jw, zdrowie.pap.pl
 

Copyright

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w portalu "Serwis Zdrowie" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

Id materiału: 1103

Najnowsze

 

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Co tydzień dostaniesz: najciekawsze artykuły, wywiady i filmy z Serwisu Zdrowie, a także zapowiedzi - materiałów na następny tydzień, konferencji i wydarzeń.

Postaw na wiedzę!

Regulamin

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.