Rodzicom trudno zauważyć, że ich dziecko źle słyszy

Ponad dwie trzecie rodziców nie zauważyło, że ich dziecko gorzej słyszy - wynika z przesiewowych badań słuchu u uczniów. Problemy ze słuchem wykryto u co piątego, szóstego dziecka.

Fot. PAP/Zdjęcie ilustracyjne
Fot. PAP/Zdjęcie ilustracyjne

Nawet niewielki niedosłuch może powodować duże problemy w rozwoju dziecka i zaważyć na wynikach w nauce i rozwoju społecznym. W tym kontekście wyniki badań przesiewowych, prowadzonych od 20 lat, nie napawają optymizmem. Słuch uczniów badany był w dużych miastach (w ramach programów zdrowotnych finansowanych przez samorządy, np.: w Warszawie od 2007 r. w szkołach badany jest słuch dzieci klas szóstych, a od 2011 r. także z klas pierwszych) oraz gmin wiejskich (w latach 2008-2017 przebadano blisko 470 tys. dzieci z terenów wiejskich).

Okazało się, że od 12,8 do 20 proc. dzieci miało zaburzenia słuchu. Stwierdzano u nich np.: niedosłuch, problemy z przewodzeniem dźwięku, zaburzenia odbiorcze, ale zdarzały się także przypadki jednostronnej głuchoty. Na szumy uszne skarżyło się rodzicom lub opiekunom 13 proc. dzieci.

Odsetek dzieci z zaburzeniami słuchu w wieku szkolnym jest dużo wyższy niż liczba wad słuchu diagnozowana u noworodków, u których stwierdza się je u 1-2 na tysiąc urodzeń. Przesiewowe badania słuchu pod kątem jego uszkodzenia wykonuje się od 2002 r. u każdego nowonarodzonego dziecka w Polsce.

Objawy, które mogą świadczyć o zaburzeniach słuchu u dziecka:

  • Trudności w słyszeniu w hałasie;
  • Trudności w spełnianiu poleceń słownych;
  • Trudności w spełnianiu złożonych poleceń;
  • Przekręcanie podobnie brzmiących słów;
  • Częste prośby o powtórzenie wypowiedzi;
  • Łatwe rozpraszanie się;
  • Trudności w czytaniu i pisaniu;
  • Nadwrażliwość na głośne dźwięki.

Dlaczego problemy ze słuchem to często gorsze wyniki w nauce?

Fot. PAP

Można chronić słuch przed hałasem

Dowiedz się więcej

Problemy ze słuchem znacząco wpływają nie tylko na relacje społeczne, ale także na wyniki nauczania, bo dziecko nie rozumie poleceń, trudniej mu się skoncentrować na lekcji. Badania pokazały, że wśród dzieci, u których stwierdzono niedosłuch średni i znaczny, odsetek uczniów, którzy nie słyszeli tego, co mówi nauczyciel, wzrastał aż czterokrotnie! Dzieci z gorszym słuchem dwukrotnie częściej osiągają słabe lub bardzo słabe wyniki w nauce niż dzieci ze słuchem prawidłowym.

- Statystycznie, dziecko ze znacznym niedosłuchem ma trzykrotnie gorsze wyniki w nauce niż jego prawidłowo słyszący rówieśnicy – podkreśla prof. Krzysztof Kochanek, koordynator Programu Badań Przesiewowych, Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu. – Wczesne wykrycie zaburzeń słuchu u dzieci ma ogromne znaczenie dla ich dalszego rozwoju.

Jeśli Twoje dziecko ma słabe wyniki w nauce, sprawdź, czy dobrze słyszy!

Często okazuje się, że dziecko, które nie może nauczyć się płynnie czytać, ma opinię niegrzecznego i niestosującego się do poleceń, nie potrafi nauczyć się poprawnie pisać, po prostu źle słyszy. Ubytki słuchu można i trzeba leczyć.

Prof. Kochanek podkreśla, że dzięki wprowadzeniu odpowiedniego leczenia (zachowawczego, chirurgicznego czy założeniu aparatu słuchowego), w wielu przypadkach usprawnia się drogę słuchową, co zapewnia lepszą komunikację z otoczeniem.

Eksperci tłumaczą, że problemy ze słuchem u dzieci szkolnych związane są głównie z nawracającymi infekcjami górnych dróg oddechowych, natomiast u dzieci starszych są to już z reguły trwałe uszkodzenia, które nie ustąpią same, ale wymagają leczenia.

Fot. PAP

Aparat słuchowy to nie obciach

Dowiedz się więcej

Foniatrzy i audiolodzy alarmują, że sytuacji starszych dzieci nie poprawia moda na słuchanie, nie dość, że głośnej, muzyki, to jeszcze w źle dobranych słuchawkach.

Jeśli badanie przesiewowe u danego dziecka budzi wątpliwości lub jego wynik jest nieprawidłowy, jest ono kierowane na dalszą, dokładniejszą diagnostykę, a później na leczenie.

- Wśród 20 tys. dzieci oczekujących na zabiegi operacyjne, połowa przeszła badania przesiewowe i wykryto u nich jakieś zmiany – podkreśla Prof. Henryk Skarżyński, dyrektor Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu.

Na Mazowszu przebadają wszystkich pierwszoklasistów

1 października 2017 r. ruszą badania słuchu wśród uczniów klas pierwszych z województwa mazowieckiego. Będą prowadzone w roku szkolnym 20017/18 oraz 20018/19. Obejmą ponad 3 tys. szkół. Pieniądze na ten program - w wysokości 6 mln zł - będą pochodzić ze środków unijnych.

- Mazowsze to pierwszy region na świecie, w którym badaniami przesiewowymi słuchu zostanie objęta cała populacja dzieci rozpoczynających edukację szkolną. W sumie ponad 80 tys. pierwszoklasistów – mówi prof. Skarżyński.

Warunkiem udziału dzieci w bezpłatnych badaniach przesiewowych organizowanych w szkole jest pisemna zgoda rodziców na taką interwencję..

- Potrzebujemy wsparcia samorządów, dyrekcji szkół. Apelujemy, by pomogli nam powiadomić rodziców, zachęcić ich do tego, by zgadzali się na udział w badaniach. Takie wsparcie jest konieczne, by ten program został zrealizowany – podkreśla Elżbieta Szymanik, zastępca dyrektora ds. Europejskiego Funduszu Społecznego Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych.

Prowadzenie badań przesiewowych na tak dużą skalę jest możliwe dzięki rozwiązaniom telemedycznym. Wyniki badań wykonanych w szkołach będą spływały do centrum w Kajetanach, gdzie będą opracowywane przez specjalistów Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu. W Instytucie działa Krajowa Sieć Teleaudiologii. To system, który umożliwia przeprowadzenie m.in.: telerehabilitacji, telefittingu (to stały, zdalny nadzór nad działaniem implantu słuchowego u pacjentów), teleedukacji, badań przesiewowych i telediagnostyki. Sieć obejmuje 21 stanowisk telemedycznych, 3 znajdują się w Kajetanach, 18 we współpracujących z Instytutem ośrodkach krajowych. W sieci są także ośrodki na Ukrainie, Białorusi i Kirgistanie. Rocznie korzysta z niej kilka tysięcy pacjentów.

Gdy Instytut realizował badania przesiewowe dzieci ze szkół na terenach wiejskich, codziennie spływało do niego ok. 3 tys. wyników badań do analizy.

Pochrzęst-Motyczyńska (zdrowie.pap.pl)

ZOBACZ PODOBNE

  • Adobe Stock

    Kiedy zacząć myć zęby dziecku?

    O higienę jamy ustnej dziecka należy dbać jeszcze przed wyrznięciem się pierwszego zęba, a ze szczoteczką do zębów i pastą zaznajamiać, zanim wyrośnie ono z pieluch. Samodzielność w myciu zębów owszem, ale pod czujnym okiem dorosłego i to dość długo.

  • Adobe Stock

    Niejadki. Kiedy trudności w jedzeniu mają podłoże sensoryczne

    Rzadko się nad tym zastanawiamy, ale posiłek to nie tylko smak, ale cała gama doznań sensorycznych wynikających z kolorów, zapachów, konsystencji, kompozycji na talerzu. Dzieci z nadwrażliwością zmysłów mogą czuć się przytłoczone tą kakofonią i w rezultacie jeść bardzo mało i bez urozmaicenia.

  • Adobe Stock

    Dysleksja rozwojowa: jej objawy pojawiają się już w przedszkolu!

    U dziecka z trudnościami w czytaniu i pisaniu, które nie otrzyma odpowiedniego wsparcia, nieuchronnie pojawiają się niepowodzenia szkolne, które z czasem mogą doprowadzić do rozwoju wtórnych zaburzeń emocjonalnych. Lepiej więc nie lekceważyć pierwszych objawów dysleksji rozwojowej u dzieci. Dobrze też pamiętać, że dysleksja nie uniemożliwia uzyskiwania wielkich nawet osiągnięć. W gronie dyslektyków znajdziemy I. Newtona, J.Ch. Andersena i Agatę Christie.

  • Rys. PAP/j. Turczyk

    Jak się lepiej uczyć? Jest kilka trików

    Ręka do góry - kto lubił, albo lubi chodzić do szkoły! Kto lubi spędzać całe godziny w ławkach, wkuwać nazwy rzek, daty bitew albo zapamiętywać, co ma płucotchawki, a co nibynóżki? Czy pojawi się las rąk, czy może niezręczna cisza? Można chyba postawić orzechy przeciwko kamykom, że przynajmniej wiele osób będzie trzymało ręce w dole. Tylko dlaczego?

NAJNOWSZE

  • AdobeStock, Seventyfour

    Wysokie dawki witaminy D3 nie poprawiają wyników leczenia raka jelita grubego

    Od wielu lat toczą się dyskusje nad wpływem witaminy D3 na wyniki leczenia raka jelita grubego. Ostatnie ustalenia naukowe gaszą entuzjazm wywołany wcześniejszymi doniesieniami. Wyniki badania SOLARIS wskazują, że dużej dawki witaminy D3 nie można zalecać jako leczenia pacjentów z nieleczonym przerzutowym rakiem jelita grubego.

  • Robot Rosa pomógł naprawić kolano 75-latka

  • Milowy krok – przeszczep gałki ocznej

  • Apiterapia: pszczoły i leczenie nowotworów

    Patronat Serwisu Zdrowie
  • Przezroczyste nakładki zamiast aparatu

  • Adobe Stock

    Szkorbut – czy na pewno choroba przeszłości? Pamiętajmy o witaminach

    Szkorbut wywoływał dawniej potworne cierpienia, a wystarczyłby choćby sok z cytryn, aby się przed nim uchronić. Dzięki postępowi nauki i większej dostępności świeżych warzyw i owoców dzisiaj choroba jest już bardzo rzadka, chociaż nadal zdarzają się jej przypadki. Szczególnie wyczuleni na to ryzyko powinni być pacjenci dializowani oraz po operacji bariatrycznej.

  • Dekalog zdrowych piersi

  • Nikt nie odda wzroku skradzionego przez jaskrę