Farmaceutki dają przykład jak dbać o zdrowie
W ostatnich latach status zawodu farmaceuty ulegał licznym przemianom. Dzisiaj, w dużej mierze dzięki zmianie ustawy o zawodzie farmaceuty, farmaceuci, reprezentowani w Polsce w większości przez kobiety – to nie tylko sprzedawcy leków i innych produktów farmaceutycznych, ale także promotorzy i doradcy ds. zdrowia. Wystartowała akcja „Promotorki zdrowia – farmaceutki”, której celem jest promocja edukacyjnej roli farmaceutek w zakresie profilaktyki zdrowotnej i zwrócenie uwagi na potrzebę wykonywania badań profilaktycznych, nie tylko przez pacjentów, ale także przez same farmaceutki.
Zdrowie to jeden z najważniejszych aspektów życia codziennego, niezależnie od wykonywanej profesji. Profilaktyka zdrowotna – wpisana także w opiekę farmaceutyczną – jest kluczowym elementem dbałości o zdrowie. Zgodnie z zaktualizowaną ustawą o zawodzie farmaceuty, działania z zakresu profilaktyki zdrowotnej zostały wpisane w aktualne uprawnienia farmaceutów. Do działań tych zaliczają się: konsultacje farmaceutyczne i przeglądy lekowe, indywidualne plany opieki farmaceutycznej, recepty kontynuowane, badania diagnostyczne.
Mimo, iż od wejścia ustawy minął już ponad rok, to wciąż brak powszechnej wiedzy społecznej na temat holistycznej opieki farmaceutycznej i możliwości realizacji w aptekach działań z zakresu profilaktyki zdrowotnej.
A tymczasem, co wykazał raport „Farmaceutki w pandemii” zrealizowany przez firmę Nutropharma w ramach kampanii Farmacja jest Kobietą, to właśnie te nowe, rozszerzone uprawnienia farmaceutyczne oraz większa odpowiedzialność za zdrowie pacjenta stanowią największy motywator pracy dla farmaceutek.
Jednocześnie, wg danych z raportu „Farmaceutki w pandemii”, w wyniku zwiększenia obowiązków oraz wywołanego pandemią COVID-19 wzrostu obciążenia pracą, to właśnie m.in. profilaktyka zdrowotna wśród farmaceutek najbardziej ucierpiała na tych zmianach. 62% farmaceutek miało za mało czasu, aby zatroszczyć się o własne zdrowie. Z kolei 61% farmaceutek w ciągu 24 miesięcy wykonało badania profilaktyczne, ale najczęściej były to badania z zakresu podstawowej morfologii.
Motywy te stanęły u podstaw akcji „Promotorki zdrowia”, która wystartowała we wrześniu na profilu instagramowym Farmacja jest Kobietą, w ramach trwającej od maja kampanii społeczno-informacyjnej Farmacja jest Kobietą.
Ideą akcji jest podkreślenie edukacyjnej roli farmaceutek poprzez udział w zdrowotnym wyzwaniu, polegającym na promocji badań profilaktycznych. Aby wziąć udział w akcji, należy opublikować post i/lub relację na swoim profilu instagramowym, promujący konieczność wykonywania badań profilaktycznych.
„Zachęcamy wszystkie farmaceutki do włączenia się w akcję poprzez pokazanie, jak same idą wykonać badania profilaktyczne, lub udostępnienie jednego z naszych wrześniowych postów dot. różnego rodzaju badań profilaktycznych, z oznaczeniem hashtagami akcji #promotorkizdrowia #jestemfarmaceutka #dbamozdrowie #farmacjajestkobieta #badamysieznutropharma #nqs”. Mamy nadzieję, że poprzez realizację tej akcji uda nam się zwrócić uwagę społeczeństwa na pozasprzedażową rolę farmaceutów, a same farmaceutki do zadbania także o swoje zdrowie. Wierzymy, że wykorzystanie social mediów pozwoli nam na zwrócenie uwagi na potrzebę profilaktyki zdrowotnej i zaufanie w tym zakresie także farmaceutom, których nie tylko wiedza, ale i osobiste historie mogą stanowić największe źródło inspiracji i motywacji do zadbania o własne zdrowie”. – komentuje Ewa Wietrak, prezeska firmy Nutropharma, organizatora kampanii Farmacja Jest Kobietą.
W akcję zaangażowały się także popularne w social mediach farmaceutki: m.in. Zofia Winczewska, Justyna Habas, Agnieszka Stankiewicz czy Paulina Front, pokazując jak same robią badania i promując tym samym konieczność wykonywania kontrolnych badań profilaktycznych.
Równolegle do akcji „Promotorki Zdrowia”, Nutropharma wraz z Fundacją Alivia zachęca do wsparcia zbiórki na leczenie chorującej na raka wewnątrzwątrobowych dróg żółciowych farmaceutki Grażyny Arłukowicz.
Zbiórkę można wesprzeć na dwa sposoby:
1. poprzez udostępnienia posta dot. akcji na profilu Nutropharma na Facebooku: https://www.facebook.com/photo?fbid=538978548228684&set=a.131316378994905
Za każde udostępnienie posta Nutropharma przekazuje 5 zł na rzecz pani Grażyny, podopiecznej Fundacji Alivia.
2. Wpłacając samodzielnie symboliczną kwotę na konto zbiórki https://onkozbiorka.pl/grazyna-arlukowicz
„Poza realnym wsparciem Pani Grażyny, chcemy wykorzystać tę akcję także do promocji badań profilaktycznych. O tym, jak bardzo są ważne, niech świadczą rosnące statystyki zachorowalności na różne rodzaje nowotworów. Dlatego zachęcamy do wpisywania w komentarzach pod postem akcji "Robię badania, bo..." . Mamy nadzieję, że zarówno farmaceutki, jak i kobiety spoza branży farmaceutycznej dołączą do naszej akcji, inspirując innych do kontrolnego przebadania się, ale także pomagając potrzebującej wsparcia kobiecie, która przez lata pomagała dbać o zdrowie innym” – dodała w rozmowie Ewa Wietrak, prezeska firmy Nutropharma, organizatora kampanii Farmacja jest Kobietą.
Szczegółowe informacje nt. akcji można znaleźć na stronie www.farmacjajestkobieta.pl, www.farmawiedzy.com.pl, profilu instagramowym https://www.instagram.com/farmacja_jest_kobieta/ oraz na profilu na Facebooku: https://www.facebook.com/nutropharma
Akcje „Promotorki zdrowia” oraz „Akcja ReAKcja” stanowią uzupełnienie cyklu wrześniowych i październikowych podcastów i webinarów, realizowanych w ramach kampanii Farmacja jest Kobietą, a na których będzie można posłuchać kolejnych ciekawych rozmów z farmaceutkami na temat zdrowia i ich farmaceutycznych historii zawodowych.
Wszystkie podcasty dostępne są na stronie internetowej https://farmawiedzy.pl/podcasty/ oraz na Spotify, Apple Podcasts i You Tube.
------------------------------------------------------------
Kampania „Farmacja jest kobietą” jest akcją społeczno-edukacyjną, promującą rolę kobiet-farmaceutek w realizacji opieki farmaceutycznej w Polsce oraz rangę i ważność zawodu farmaceuty w szeroko pojętej służbie zdrowia. Ideą kampanii jest wsparcie farmaceutek w ich codzienności, w szczególności w zakresie profilaktyki zdrowotnej, która jak wykazał raport „Farmaceutki w pandemii” w ostatnim czasie była rzadziej realizowana przez farmaceutki, a która przekłada się wprost na ich zdrowie i ostatecznie także na możliwości realizacji opieki farmaceutycznej w aptekach. Celem kampanii jest także uświadomienie społeczeństwa, jak fachową wiedzę i kompetencje posiadają polscy farmaceuci, a w szczególności farmaceutki, które statystycznie stanowią ponad 80% mgr farmacji. Kampania ma zasięg ogólnopolski, wystartowała 14 maja i potrwa do października 2022 r. Komunikacja odbywa się na stronach www.farmacjajestkobieta.pl oraz www.farmawiedzy.com.pl, a także w social mediach Farmacja jest kobietą i Nutropharma. Patronami kampanii są Wirtualna Polska (patronat medialny) oraz Okręgowa Izba Aptekarska w Warszawie (patronat merytoryczny). Organizatorem kampanii jest Nutropharma - polska firma farmaceutyczna działająca na rynku polskim od ponad 30 lat, angażująca się w liczne akcje społeczne i edukacyjne dot. zdrowia, w tym „Zaufaj mojej wiedzy, jestem farmaceutą”, „Mitologia stosowana”, czy „Długość Karmienia Piersią ma znaczenie”; właściciel autorskiego systemu certyfikacji jakości produktów farmaceutycznych o nazwie Nutropharma Quality System (NQS) oraz platformy z praktyczną wiedzą dla farmaceutów www.farmawiedzy.com.pl.
Źródło informacji: Nutropharma