Farmaceutki dają przykład jak dbać o zdrowie

W ostatnich latach status zawodu farmaceuty ulegał licznym przemianom. Dzisiaj, w dużej mierze dzięki zmianie ustawy o zawodzie farmaceuty,  farmaceuci, reprezentowani w Polsce w większości przez kobiety – to nie tylko sprzedawcy leków i innych produktów farmaceutycznych, ale także promotorzy i doradcy ds. zdrowia. Wystartowała akcja „Promotorki zdrowia – farmaceutki”, której celem jest promocja edukacyjnej roli farmaceutek w zakresie profilaktyki zdrowotnej i zwrócenie uwagi na potrzebę wykonywania badań profilaktycznych, nie tylko przez pacjentów, ale także przez same farmaceutki.  

źródło: Nutropharma
źródło: Nutropharma

Zdrowie to jeden z najważniejszych aspektów życia codziennego, niezależnie od wykonywanej profesji. Profilaktyka zdrowotna – wpisana także w opiekę farmaceutyczną – jest kluczowym elementem dbałości o zdrowie. Zgodnie z zaktualizowaną ustawą o zawodzie farmaceuty, działania z zakresu profilaktyki zdrowotnej zostały wpisane w aktualne uprawnienia farmaceutów.  Do działań tych zaliczają się: konsultacje farmaceutyczne  i przeglądy lekowe, indywidualne plany opieki farmaceutycznej, recepty kontynuowane, badania diagnostyczne. 

Mimo, iż od wejścia ustawy minął już ponad rok, to wciąż brak powszechnej wiedzy społecznej na temat holistycznej opieki farmaceutycznej i możliwości realizacji w aptekach działań z zakresu profilaktyki zdrowotnej.  
A tymczasem, co wykazał raport „Farmaceutki w pandemii” zrealizowany przez firmę Nutropharma w ramach kampanii Farmacja jest Kobietą, to właśnie te nowe, rozszerzone uprawnienia farmaceutyczne oraz większa odpowiedzialność za zdrowie pacjenta stanowią największy motywator pracy dla farmaceutek.

 

NutroPharma

Jednocześnie, wg danych z raportu „Farmaceutki w pandemii”, w wyniku zwiększenia obowiązków  oraz wywołanego pandemią COVID-19 wzrostu obciążenia pracą, to właśnie m.in. profilaktyka zdrowotna wśród farmaceutek najbardziej ucierpiała na tych zmianach.  62% farmaceutek miało za mało czasu, aby zatroszczyć się o własne zdrowie. Z kolei 61% farmaceutek w ciągu 24 miesięcy wykonało badania profilaktyczne, ale najczęściej były to badania z zakresu podstawowej morfologii. 

źródło: NutroPharma

Motywy te stanęły u podstaw akcji „Promotorki zdrowia”, która wystartowała we wrześniu na profilu instagramowym Farmacja jest Kobietą, w ramach trwającej od maja kampanii społeczno-informacyjnej Farmacja jest Kobietą. 

źródło: NutroPharma

Ideą akcji jest podkreślenie edukacyjnej roli farmaceutek poprzez udział w zdrowotnym wyzwaniu, polegającym na promocji badań profilaktycznych. Aby wziąć udział w akcji, należy opublikować post i/lub relację na swoim profilu instagramowym, promujący konieczność wykonywania badań profilaktycznych.
„Zachęcamy wszystkie farmaceutki do włączenia się w akcję poprzez pokazanie, jak same idą wykonać badania profilaktyczne, lub udostępnienie jednego z naszych wrześniowych postów dot. różnego rodzaju badań profilaktycznych, z oznaczeniem hashtagami akcji #promotorkizdrowia #jestemfarmaceutka #dbamozdrowie #farmacjajestkobieta #badamysieznutropharma #nqs”. Mamy nadzieję, że poprzez realizację tej akcji uda nam się zwrócić uwagę społeczeństwa na pozasprzedażową rolę farmaceutów, a same farmaceutki do zadbania także o swoje zdrowie. Wierzymy, że wykorzystanie social mediów pozwoli nam na zwrócenie uwagi na potrzebę profilaktyki zdrowotnej i zaufanie w tym zakresie także farmaceutom, których nie tylko wiedza, ale i osobiste historie mogą stanowić największe źródło inspiracji i motywacji do zadbania o własne zdrowie”. – komentuje Ewa Wietrak, prezeska firmy Nutropharma, organizatora kampanii Farmacja Jest Kobietą.  
W akcję zaangażowały się także popularne w social mediach farmaceutki: m.in. Zofia Winczewska, Justyna Habas, Agnieszka Stankiewicz czy Paulina Front, pokazując jak same robią badania i promując tym samym konieczność wykonywania kontrolnych badań profilaktycznych. 
Równolegle do akcji „Promotorki Zdrowia”, Nutropharma wraz z Fundacją Alivia zachęca do wsparcia zbiórki na leczenie chorującej na raka wewnątrzwątrobowych dróg żółciowych farmaceutki Grażyny Arłukowicz. 
 

źródło: NutroPharma

Zbiórkę można wesprzeć na dwa sposoby: 

1.    poprzez udostępnienia posta dot. akcji na profilu Nutropharma na Facebooku: https://www.facebook.com/photo?fbid=538978548228684&set=a.131316378994905
Za każde udostępnienie posta Nutropharma przekazuje 5 zł na rzecz pani Grażyny, podopiecznej Fundacji Alivia. 
2.    Wpłacając samodzielnie symboliczną kwotę na konto zbiórki https://onkozbiorka.pl/grazyna-arlukowicz
„Poza realnym wsparciem Pani Grażyny, chcemy wykorzystać tę akcję także do promocji badań profilaktycznych. O tym, jak bardzo są ważne, niech świadczą rosnące statystyki zachorowalności na różne rodzaje nowotworów. Dlatego zachęcamy do wpisywania w komentarzach pod postem akcji "Robię badania, bo..." . Mamy nadzieję, że zarówno farmaceutki, jak i kobiety spoza branży farmaceutycznej dołączą do naszej akcji, inspirując innych do kontrolnego przebadania się, ale także pomagając potrzebującej wsparcia kobiecie, która przez lata pomagała dbać o zdrowie innym” – dodała w rozmowie Ewa Wietrak, prezeska firmy Nutropharma, organizatora kampanii Farmacja jest Kobietą.

Szczegółowe informacje nt. akcji można znaleźć na stronie www.farmacjajestkobieta.pl,  www.farmawiedzy.com.pl, profilu instagramowym https://www.instagram.com/farmacja_jest_kobieta/ oraz na profilu na Facebooku: https://www.facebook.com/nutropharma 

Akcje „Promotorki zdrowia” oraz „Akcja ReAKcja” stanowią uzupełnienie cyklu wrześniowych i październikowych podcastów i webinarów, realizowanych w ramach kampanii Farmacja jest Kobietą, a na których będzie można posłuchać kolejnych ciekawych rozmów z farmaceutkami na temat zdrowia i ich farmaceutycznych historii zawodowych. 

źródlo: NutroPharma

 
Wszystkie podcasty dostępne są na stronie internetowej https://farmawiedzy.pl/podcasty/ oraz na Spotify, Apple Podcasts i You Tube. 

------------------------------------------------------------


Kampania „Farmacja jest kobietą” jest akcją społeczno-edukacyjną, promującą rolę kobiet-farmaceutek w realizacji opieki farmaceutycznej w Polsce oraz rangę i ważność zawodu farmaceuty w szeroko pojętej służbie zdrowia. Ideą kampanii jest wsparcie farmaceutek w ich codzienności, w szczególności w zakresie profilaktyki zdrowotnej, która jak wykazał raport „Farmaceutki w pandemii” w ostatnim czasie była rzadziej realizowana przez farmaceutki, a która przekłada się wprost na ich zdrowie i ostatecznie także na możliwości realizacji opieki farmaceutycznej w aptekach. Celem kampanii jest także uświadomienie społeczeństwa,  jak fachową wiedzę i kompetencje posiadają polscy farmaceuci, a  w szczególności farmaceutki, które statystycznie stanowią ponad 80% mgr farmacji. Kampania ma zasięg ogólnopolski, wystartowała 14 maja i potrwa do października 2022 r. Komunikacja odbywa się na stronach www.farmacjajestkobieta.pl oraz www.farmawiedzy.com.pl, a także w social mediach Farmacja jest kobietą i Nutropharma. Patronami kampanii są Wirtualna Polska (patronat medialny) oraz Okręgowa Izba Aptekarska w Warszawie (patronat merytoryczny). Organizatorem kampanii jest Nutropharma - polska firma farmaceutyczna działająca na rynku polskim od ponad 30 lat, angażująca się w liczne akcje społeczne i edukacyjne dot. zdrowia, w tym „Zaufaj mojej wiedzy, jestem farmaceutą”, „Mitologia stosowana”, czy „Długość Karmienia Piersią ma znaczenie”; właściciel autorskiego systemu certyfikacji jakości produktów farmaceutycznych o nazwie Nutropharma Quality System (NQS) oraz platformy z praktyczną wiedzą dla farmaceutów www.farmawiedzy.com.pl. 

 

Źródło informacji: Nutropharma

ZOBACZ PODOBNE

  • Rys. Krzysztof "Rosa" Rosiecki

    Jak skutecznie poradzić sobie z bezsennością

  • Rys. Krzysztof "Rosa" Rosiecki

    Jelita – czynna kolonia, kanalizacja i centrum dowodzenia

    Jelito cienkie i grube to autostrada biegnąca od żołądka po odbyt. Ale też droga łącząca ten organ z centrum dowodzenia – naszym mózgiem. Od zawartości i jakości dostarczanego nią towaru zależy nasz dobrostan. Czym tak naprawdę są jelita, jakich powinny mieć mieszkańców, by funkcjonowały bez zarzutu? Jak dbać o zdrowie jelit i dlaczego?

  • Werewka/PAP

    Historia. Brudne ręce chirurgów zamiast leczyć uśmiercały 

    Jeszcze na początku XIX w. chirurdzy kroili pacjentów brudnymi rękami. Nie myli ich nawet po sekcji zwłok, gdy udawali się tuż po tym przyjmować porody. Nosili czarne fartuchy, by łatwiej było na nich ukryć ślady krwi. Lekarz, który wpadł na prostą zależność – brudne ręce – zakażenie – popadł w obłęd, bo środowisko nie dało mu wiary. Dlaczego tyle wieków musiało minąć od stworzenia mydła do jego powszechnego stosowania, również w medycynie? I komu udało się w końcu odkazić sale operacyjne?

  • Adobe Stock

    Cukier = próchnica

    Dentyści apelują do rodziców o powstrzymanie się przed dodawaniem cukru, w tym syropów owocowych i miodu, do posiłków i przekąsek w pierwszych dwóch latach życia dziecka. Potem lepiej też go ograniczać. Zobacz, co jeszcze pomoże ci uniknąć próchnicy. 

NAJNOWSZE

  • Rys. Krzysztof "Rosa" Rosiecki

    Jak skutecznie poradzić sobie z bezsennością

    Po 40-tce zaczynamy spać coraz krócej i coraz płycej, przez co sen nie jest już tak regenerujący i nie zawsze daje odświeżenie intelektualne. To efekt  starzenia się ośrodkowego układu nerwowego i procesów, które zachodzą w mózgu wraz z wiekiem. Dowiedz się, kiedy wybrać się do specjalisty i jakie proste triki można zastosować, by poprawić jakość snu.

  • Suplementy białkowe nie dla nastolatków

  • Nie tylko szczepienia przeciw HPV ważne w prewencji raka szyjki macicy

  • Jelita – czynna kolonia, kanalizacja i centrum dowodzenia

  • Dbamy o życia, które pozostają

  • Adobe Stock

    Zaburzenia snu sprzyjają samobójstwom

    Badania wskazują, że kłopoty ze snem nasilają ryzyko myśli i tendencji samobójczych. Szczególnie narażone są przy tym osoby, u których występują zaburzenia psychiczne i ogólnorozwojowe, jednak problem może dotyczyć także dzieci.

  • Kiedy w domu jest za zimno… czyli zdrowie a niska temperatura

  • Dyniowy zawrót głowy - na zdrowie!