Promocja zdrowia działa. Trzeba tylko dotrzeć do potrzebujących
Jedną z organizacji, które próbują zmienić nawyki wielu ludzi na takie sprzyjające zdrowiu jest Fundacja „Z sercem do pacjenta”. Jej dyrektorka, Katarzyna Kucia-Garncarczyk uważa, że spotkania z pacjentami, podczas których wyjaśnia się prozdrowotne zachowania, są w dużej mierze skuteczne; potrzebujący dostrzegają konieczność zmian, otrzymują wiedzę, gdzie szukać rzetelnych informacji.
Fundacja – jak przekazała dalej ekspertka - organizuje spotkania klubu pacjenta. Do tej pory, w całej Polsce odbyło się ich piętnaście. Zgromadziły one ponad tysiąc uczestników. W czasie takich spotkań specjaliści z różnych dziedzin medycznych opowiadają o zdrowiu, profilaktyce. Odbywają się też bezpłatne konsultacje i badania. Można na przykład zmierzyć sobie ciśnienie lub poziom glukozy we krwi, zapoznać z portalami, które powstały z myślą o pacjentach – Akademia NFZ czy diety.gov.pl.
- Bardzo często pacjenci podchodzą po spotkaniach i deklarują zmianę nawyków i to, że pójdą do lekarza specjalisty, ponieważ nie byli dwa, trzy lata, że wykonają badania profilaktyczne – zaznaczyła dyrektorka fundacji, z którą rozmawiał Serwis Zdrowie podczas VIII Kongresu Wyzwań Zdrowotnych.
Równocześnie przytoczyła przykład pewnej uczestniczy, która podczas jednego z wykładów rozpoznała pewne symptomy choroby u siebie.
- Okazało się, że ma chorobę wieńcową. Na szczęście specjalista w porę zadział – podsumowała ekspertka.
VIII Kongres Wyzwań Zdrowotnych, który odbył się w dniach 9-10 marca br. w Katowicach, zgromadził setki menadżerów ochrony zdrowia, samorządowców, polityków, lekarzy, przedstawicieli biznesu i naukowców. Serwis Zdrowie był jednym partnerów medialnych Kongresu.
Klaudia Torchała, zdrowie.pap.pl