Bądź zawsze na bieżąco
z Serwisem Zdrowie!

Zapisz się na nasze powiadomienia, a nie ominie Cię nic, co ważne i intrygujące w tematyce zdrowia.

Justyna Wojteczek
redaktor naczelna zdrowie.pap.pl

Zapisz się na newsletter
Do góry


27.10.2022 , 15:30 Aktualizacja: 02.11.2022, 13:59
Informacja prasowa

Co poprawia, a co utrudnia wchłanianie wapnia?

Zdrowotne korzyści wynikające z dostarczania organizmowi wapnia zależą nie tylko od ilości, ale również możliwości jego wchłaniania przez organizm. Co poprawia wchłanianie wapnia, a co skutecznie utrudnia ten proces?

Grafika: Adobe Stock Grafika: Adobe Stock

Niewystarczająca podaż wapnia przyczynia się do utraty masy kostnej i zwiększa ryzyko wystąpienia osteoporozy. Chociaż produkty spożywcze zawierające ten składnik mineralny są stosunkowo łatwo dostępne, to jednak jego absorpcja nigdy nie wynosi 100%. Może się wahać w granicach 10-75% i zależy nie tylko od wieku i stanu zdrowia[1], ale też innych przyjmowanych substancji. Co ma dużo wapnia o wysokiej przyswajalności?

Co wpływa na poprawę wchłaniania wapnia?

Istnieją sposoby na to, żeby skutecznie zwiększyć wchłanianie wapnia. Aby poprawić absorpcję w przewodzie pokarmowym, a dodatkowo ograniczyć jego wydalanie, należy uzupełnić dietę w substancję takie jak witamina D czy magnez. Do innych substancji o podobnym działaniu zaliczamy również inulinę oraz inne niestrawne sacharydy, niektóre aminokwasy, krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, fosfopeptydy kazeiny, foswityny i laktozę[2].

Co utrudnia wchłanianie wapnia?

Niestety istnieje też wiele czynników, które ograniczają wchłanianie wapnia. Zaliczamy do nich również m.in.:

•     niewystarczające spożycie witaminy D,
•     nadmierne spożycie żelaza, 
•     nieprawidłową proporcja zawartości wapnia do fosforu, 
•     obecność fitynianów (produkty zbożowe) i szczawianów (m.in. szczaw, szpinak) w diecie[3], 
•     nadmierne spożycie białka zwierzęcego,
•     nadmierne spożycie błonnika pokarmowego nierozpuszczalnego w wodzie,
•     nadużywanie alkoholu i kofeiny.

Oprócz tego na procesy absorpcji wapnia wpływają też zaburzenia czynnościowe przewodu pokarmowego oraz zbyt wysokie pH w żołądku[4].
 
Co ma dużo dobrze przyswajalnego wapnia?

 

Tym, co ma dużo wapnia o bardzo dobrej przyswajalności, jest mleko krowie i przetwory mleczne, takie jak sery dojrzewające, jogurty, twarożki czy serki homogenizowane. Tego rodzaju produkty zawierają stosunkowo dużą ilość tego pierwiastka. Oprócz tego znajduje się w nich laktoza, która zwiększa wchłanianie wapnia. Oprócz tego wyróżniają się odpowiednim stosunkiem wapnia do fosforu (1:1), co również ma istotne znaczenie dla zdrowia[5].
 
Osoby, które nie tolerują laktozy, nie muszą całkowicie rezygnować ze spożywania przetworów mlecznych. Można sięgnąć po takie, w których laktoza została częściowo rozłożona. Zaliczamy do nich m.in. mleczne napoje fermentowane, czyli kefiry i jogurty, a także sery podpuszczkowe dojrzewające (żółte).

[1] Dolińska B., Mikulska A., Ryszka F., Promotory wchłaniania wapnia, Farmaceutyczny Zakład Naukowo-Produkcyjny “Biochefa”, s. 76.
[2] Cyt., Dolińska B., Mikulska A., Ryszka F., Promotory wchłaniania wapnia…, s. 76-77.
[3] Cyt. Przygoda B., Wapń…
[4] Przygoda D., Dieta w osteoporozie,  https://www.mp.pl/pacjent/dieta/diety/diety_w_chorobach/191330,dieta-w-osteoporozie, [dostęp: 05.05.2020]
[5] Przygoda B., Wapń, https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/73823,wapn, [dostęp: 05.05.2022]

Więcej na: https://www.vitrumcalcium.pl/

Źródło informacji: Orifarm Healthcare

Copyright

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki wideo) zamieszczone w portalu "Serwis Zdrowie. Postaw na Wiedzę" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Za materiał opublikowany jako "informacja prasowa" w „Serwisie Zdrowie. Postaw na Wiedzę!” odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jej nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji prasowej”. Wszystkie materiały opublikowane w Serwisie Zdrowie mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. Zdjęcie załączone do informacji prasowej można bezpłatnie wykorzystać wyłącznie z treścią niniejszej informacji. Materiały oznaczone jako „materiał partnerski” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami, instytucjami lub organizacjami w ramach umów na obsługę medialną. „Portal Serwis Zdrowie. Postaw na Wiedzę” ma charakter informacyjno-edukacyjny i nie może być traktowany jako źródło porad medycznych. W sytuacji problemów ze zdrowiem należy udać się po pomoc do odpowiedniego profesjonalisty medycznego.
Id materiału: 2681

TAGI:

Najnowsze

 

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Co tydzień dostaniesz: najciekawsze artykuły, wywiady i filmy z Serwisu Zdrowie, a także zapowiedzi - materiałów na następny tydzień, konferencji i wydarzeń.

Postaw na wiedzę!

Regulamin

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.