Jesteś świadkiem napadu padaczkowego? Możesz pomóc

Napad padaczkowy może u postronnego obserwatora wywołać strach i poczucie zagubienia, dlatego warto wiedzieć co należy w takiej sytuacji robić, a czego na pewno nie – aby nie zaszkodzić choremu.

Rys. Krzysztof "Rosa" Rosiecki
Rys. Krzysztof "Rosa" Rosiecki

Napady padaczkowe mogą wyglądać dość dramatycznie - wiążą się z nagłym upadkiem chorego, sztywnością, drgawkami, ślinotokiem, utratą przytomności. Widząc coś takiego można mieć przeświadczenie, że dzieje się coś strasznego. Niejednokrotnie można spotkać się ze stwierdzeniami „on prawie umarł” – bo dla osób, które nie znają tej choroby tak to może wyglądać. Ale jak przekonują specjaliści, równie dramatycznie wyglądają drgawki gorączkowe, które nie mają nic wspólnego z padaczką. 

Sprawdź, czy pacjent z padaczką ma ograniczenia w życiu

Brak podstawowej wiedzy na temat padaczki skutkuje niewłaściwą lub zerową reakcją społeczeństwa w czasie napadu – prawie 80 proc. chorych doświadczyło napadu w miejscu publicznym, podczas gdy pomoc otrzymała mniej niż połowa z nich .

Jak zatem powinniśmy reagować w tej sytuacji?

Rys. Krzysztof "Rosa" Rosiecki

Jaka drzemka dobra dla mózgu

Krótki sen w ciągu dnia może poprawić samopoczucie, zwiększyć czujność, usprawnić koncentrację i myślenie. Jednak, aby więcej zyskać niż stracić, z drzemek trzeba umieć korzystać.

- Jeśli pacjent ma rzeczywiście napad toniczno-kloniczny, czyli ten, który znamy z opowiadań, trzeba chorego ułożyć w pozycji bezpiecznej, zapewnić drożność dróg oddechowych i poczekać, aż napad się skończy (ok. 3 min). Jeśli napad się przedłuża, należy wezwać karetkę – jako świadek nie mamy możliwości podania leków, które mogą być niezbędne. Nie wkładamy niczego do ust, żadnych ołówków, długopisów, które przy tej sile zgryzania powodują dużo większy dramat w jamie ustnej, niż jakby ich nie było. Opowieści, że chory połknie swój język, są zupełnie nieprawdziwe” – tłumaczy dr hab. Maria Mazurkiewicz-Bełdzińska, ordynator Kliniki Neurologii Rozwojowej UCK. 

Na padaczkę choruje na nią około 1 proc. populacji. Szacuje się, że na świecie zmaga się z nią ok. 50 mln ludzi, w Polsce – według danych NFZ z 2016 roku – rozpoznanie padaczki otrzymało 500 tys. osób.

Choć w czasie leczenia padaczki napady zwykle nie występują, to niektóre sytuacje mogą wzmagać ryzyko pojawienia się napadu.

Atak padaczki: co robić?

  • Zachowaj spokój, większość napadów ustępuje po 2-3 minutach
  • Zabezpiecz chorego go przed upadkiem, skaleczeniem, urazem głowy, ułóż go w bezpiecznym miejscu, usuń z bliskiej okolicy niebezpieczne przedmioty, np. przytrzymaj z boku rękami; 
  • Pamiętaj, że nie należy podnosić głowy chorego
  • Kontroluj oddech i drożność dróg oddechowych – rozluźnij ubranie w okolicy szyi, rozepnij pasek, usuń z ust ciała obce (np. sztuczną szczękę), ale pamiętaj, że w czasie napadu nie należy otwierać zaciśniętych szczęk 
  • Jeśli podczas napadu doszło do mimowolnego oddania moczu (lub kału) przykryj chorego ręcznikiem lub kocem, aby nie czuł się skrępowany;
  • Poczekaj, aż napad ustąpi, ułóż chorego na boku, aby uniknąć zakrztuszenia lub zadławienia, pozostań z chorym aż do czasu odzyskania pełnej sprawności;
  • Po zakończeniu napadu chory może być senny - wtedy pozwól mu odpocząć, lub pobudzony - nie używaj siły.
  • Jeśli napad przedłuża się lub występują kolejne - napady wezwij pogotowie

Czy padaczka to zawsze drgawki

Atak padaczki: czego NIE robić

  • Przenosić chorego
  • Rys. Krzysztof "Rosa" Rosiecki

    Pięć faktów o chorobach mózgu, których możesz nie znać

    Występują znacznie częściej niż się powszechnie uważa. Aż jeden na trzech Europejczyków przynajmniej raz w życiu doświadcza choroby mózgu. Sprawdź o jakie przypadłości chodzi i co warto o nich wiedzieć.

    Cucić na siłę np. szarpiąc chorego czy poklepując po twarzy 
  • Przytrzymywać siłą rąk i nóg chorego
  • Otwierać siłą zaciśniętych szczęk
  • Wlewać wody do ust ani podawać leków, jeśli chory jest nieprzytomny
  • Wkładać niczego do ust
  • Wkładać niczego pod głowę (koca, poduszki, kurtki itp.) – grozi to zapadnięciem się języka i utrudnieniem oddychania
  • Używać siły wobec chorego - podczas napadu chory ma zawężoną świadomość i może reagować na to agresją
  • Stosować sztucznego oddychania - na początku dużego napadu padaczkowego chory może przez pewien Czas nie oddychać (20−30 sekund) – nie jest to powód do niepokoju

Padaczka: kiedy na pewno wezwać pogotowie:

  • Gdy napad zdarzył się pierwszy raz
  • Gdy napad trwa dłużej niż 5 min
  • Gdy napad trwa dłużej niż zwykle
  • Gdy chory zranił się podczas napadu
  • Gdy chory zachłysnął się płynem, jedzeniem lub wymiotami
  • Gdy chory zgłasza zaburzenia widzenia 
  • Gdy chory zgłasza nasilony i postępujący ból głowy, który nie ustępuje po okresie odpoczynku po napadzie
  • Gdy chory nie odzyskuje przytomności
  • Gdy napad wydarzył się na basenie i istnieje prawdopodobieństwo, że chory zachłysnął się woda

Co zwiększa ryzyko ataku padaczki u osób chorych na tę chorobę

  • Światło: fotostymulacja, zmienne bodźce świetlne, np. pulsujące światło na dyskotece, migające drzewa za szyba jadącego samochodu lub pociągu, migotanie światła na wodzie w słoneczny dzień, refleksy słoneczne na śniegu. Aby temu zaradzić, chory może nosić okulary słoneczne z niebieskimi szkłami lub zasłonić jedno oko. Ważne jest także oglądanie telewizji w dobrze oświetlonym pomieszczeniu (korzystne jest ustawienie świecącej lampki za telewizorem) z większej odległości od ekranu i używanie pilota do zmiany kanałów
  • Stres, zmęczenie, 
  • Silne poczucie głodu
  • Miesiączka
  • Picie alkoholu
  • Używanie substancji psychoaktywnych
  • Nieregularne przyjmowanie leków przeciwpadaczkowych.

Monika Wysocka, zdrowie.pap.pl

Źródło: 
mp.pl
Materiały prasowe ze spotkania „Milion osób niewidocznych dla systemu. Porozmawiajmy o pacjentach z padaczką oraz ich opiekunach” zorganizowanego 12 lipca 2019 przez Dziennikarski Klub Promocji Zdrowia.
Poradnik Epichool” „Uczeń chory na padaczkę. Jak wspierać jego edukację, rozwój i zdrowie. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców” pod redakcją Agnieszki Małkowskiej- Szkutnik i Barbary Woynarowskiej w Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego.

Autorka

Monika Grzegorowska

Monika Grzegorowska - O dziennikarstwie marzyła od dziecka i się spełniło. Od zawsze to było dziennikarstwo medyczne – najciekawsze i nie do znudzenia. Wstępem była obrona pracy magisterskiej o błędach medycznych na Wydziale Resocjalizacji. Niemal całe swoje zawodowe życie związała z branżowym Pulsem Medycyny. Od kilku lat swoją wiedzę przekłada na bardziej przystępny język w Serwisie Zdrowie PAP, co doceniono przyznając jej Kryształowe Pióro. Nie uznaje poranków bez kawy, uwielbia wieczory przy ogromnym stole z puzzlami. Życiowe baterie ładuje na koncertach i posiadówkach z rodziną i przyjaciółmi.

ZOBACZ TEKSTY AUTORKI

ZOBACZ WIĘCEJ

  • Adobe Stock/Photographee.eu

    Kiedy wybrać się po raz pierwszy z córką do ginekologa?

    Pierwsza wizyta dziewczynki u ginekologa to duże przeżycie, ale lepiej jej nie odkładać. Jeśli nic niepokojącego się nie dzieje, to można pojawić się w gabinecie po roku od pierwszego krwawienia, nie później jednak niż do ukończenia przez młodą pacjentkę 15 lat. Przed wizytą warto porozmawiać o tym, co czeka ją w gabinecie – radzi dr n. med. Ewa Kuś, konsultant ds. ginekologii i położnictwa Grupy Luxmed.

  • Adobe Stock

    Dziecko ze spektrum autyzmu ma inaczej, rodzice jego też

    Dziecko rozwijające się w spektrum autyzmu to wyzwanie dla rodzica. Życie z nim ma wiele odcieni. Zdarzają się wzloty i upadki, jak w życiu każdego, tylko trochę inaczej. Czym jest spektrum autyzmu w czterech ścianach, 24 godziny na dobę?  - Przyciągał uwagę jak magnes metal, pochłaniał mój czas – opisuje jedna z mam już prawie dorosłego syna z zespołem Aspergera.

  • Adobe Stock

    Kiedy zacząć myć zęby dziecku?

    O higienę jamy ustnej dziecka należy dbać jeszcze przed wyrznięciem się pierwszego zęba, a ze szczoteczką do zębów i pastą zaznajamiać, zanim wyrośnie ono z pieluch. Samodzielność w myciu zębów owszem, ale pod czujnym okiem dorosłego i to dość długo.

  • Adobe Stock

    Niejadki. Kiedy trudności w jedzeniu mają podłoże sensoryczne

    Rzadko się nad tym zastanawiamy, ale posiłek to nie tylko smak, ale cała gama doznań sensorycznych wynikających z kolorów, zapachów, konsystencji, kompozycji na talerzu. Dzieci z nadwrażliwością zmysłów mogą czuć się przytłoczone tą kakofonią i w rezultacie jeść bardzo mało i bez urozmaicenia.

NAJNOWSZE

  • AdobeStock

    Marzenie o lataniu

    Dziś, aby zostać pilotem nie trzeba już spełniać tak rygorystycznych wymagań zdrowotnych, jak kiedyś. Można np. nosić okulary, co jeszcze kilka lat temu już na wstępie dyskwalifikowało kandydata. Chyba, że chce się zostać pilotem odrzutowca, wtedy w grę nie wchodzą żadne zdrowotne kompromisy.

  • NFZ: gdzie się leczyć podczas świąt

  • Ryby – ile i które jeść?

  • Dieta dziecka z chorobą onkologiczną

  • Od opiatów do makowca

  • Adobe Stock

    Cud narodzin

    Rozmnażanie człowieka często bywa przedstawiane jako naturalny, oczywisty element biologii. Naukowcy od dawna jednak podkreślają, że to narracja uproszczona. W rzeczywistości jest to proces niepewny, obarczony ogromnym ryzykiem błędu i porażki na każdym etapie. Jak mówią embriolodzy, biologia ludzkiej płodności jest taka, że zamiast gwarantować sukces – raczej balansuje na granicy prawdopodobieństwa. I każde narodziny – z tego punktu widzenia – to cud.

  • Czatboty mogą zaszkodzić – szczególnie młodym

  • Fizjoterapeuci – niewykorzystany potencjał

Serwisy ogólnodostępne PAP