Materiał promocyjny

Powiedz jej o tym - Nowa edycja kampanii „W kobiecym interesie”

Firma Gedeon Richter Polska wystartowała z kolejną odsłoną ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej „W kobiecym interesie”. 8 maja, w Światowy Dzień Świadomości Raka Jajnika, w trasę po Polsce ruszył mobilny gabinet ginekologiczny.

grafika: Gedeon Richter Polska
grafika: Gedeon Richter Polska

Celem akcji jest szerzenie świadomości na temat profilaktyki zdrowia oraz zapewnienie kobietom dostępu do bezpłatnych badań ginekologicznych. Tegoroczne hasło kampanii „Powiedz jej o tym” podkreśla znaczenie otwartej rozmowy z bliską osobą, która może pomóc przezwyciężyć strach przed badaniami. Z badań wynika, że aż 70% Polek i Polaków zgadza się z tym stwierdzeniem [1].

Profilaktyka zdrowia intymnego

Według raportu „Rozmowy Polek i Polaków o zdrowiu intymnym” przygotowanego na zlecenie firmy Gedeon Richter Polska ponad połowa kobiet nie wykonała w ciągu ostatniego roku USG ginekologicznego oraz cytologii. Co więcej, połowa respondentek nigdy nie badała się pod kątem chorób wenerycznych. 12% mieszkanek wsi przyznało, że w ogóle nie odwiedza gabinetu ginekologicznego.

„Brak regularnych kontroli ginekologicznych to niepokojące zjawisko, które obserwujemy od lat. Profilaktyka zdrowia intymnego jest kluczowa z punktu widzenia wczesnego wykrywania problemów zdrowotnych i skutecznego leczenia. Interwencja na czas może zapobiec rozwojowi poważnych zmian, włączając w to nowotwory, co może być decydujące dla życia pacjentek lub znacząco poprawić ich codzienne funkcjonowanie” - podkreśla lek. Joanna Bonarek-Sztaba, ginekolożka-położniczka.

Zdrowie intymne tematem tabu

Z raportu wynika, że co druga Polka przypomina bliskim kobietom o badaniach. Najczęściej do wizyty u ginekologa zachęcają się nawzajem przyjaciółki (46%), a następnie mamy (42%), córki (39%) i siostry (37%). Najrzadziej Polki przypominają o regularnych badaniach swoim babciom (8%). Respondentki, które nie zachęcają bliskich kobiet do dbania o zdrowie intymne, twierdzą, że jest to kwestia „spraw prywatnych” (32%) lub uważają, że „każdy jest odpowiedzialny za własne zdrowie” (28%).

Z drugiej strony, większość respondentów zgadza się, że otwarta rozmowa z bliską osobą mogłaby pomóc przezwyciężyć lęk przed badaniami profilaktycznymi (70%). Dlatego tegoroczna edycja kampanii nie tylko przypomina o istocie badań profilaktycznych i umożliwia ich wykonanie, ale także zachęca kobiety i mężczyzn do rozmów na tematy związane z profilaktyką zdrowia intymnego.

Zaangażowanie mężczyzn w zdrowie intymne kobiet

Kampania „W kobiecym interesie” skierowana jest również do mężczyzn. Wyniki badań pokazują, że panowie mają trudności w prowadzeniu rozmów na tematy związane ze zdrowiem intymnym bliskich kobiet (30%), obawiają się przekraczania ich granic (28%), a także odczuwają brak wiedzy i doświadczenia w tym obszarze (27%). Dlatego hasło kampanii „Powiedz jej o tym” zachęca również mężczyzn do zaangażowania. Według 83% ankietowanych Polek, mężczyźni powinni zwiększyć swoją wiedzę na temat zdrowia intymnego kobiet.

„Kampania >>W kobiecym interesie<< skupia się na uświadamianiu Polek, jak istotne są badania profilaktyczne dla nich samych i ich bliskich. W tym roku podejmujemy problem rozmów o zdrowiu intymnym, które nadal pozostają w sferze tabu. Chcemy zapewnić bezpłatny dostęp do gabinetów ginekologicznych oraz zachęcać do otwartej rozmowy na ten temat bez skrępowania” - mówi Aneta Grzegorzewska, dyrektor ds. korporacyjnych i relacji zewnętrznych w Gedeon Richter Polska.

Bezpłatne badania ginekologiczne

Od 2019 roku w ramach kampanii „W kobiecym interesie” Gedeon Richter Polska prowadzi cykle bezpłatnych konsultacji z pakietem badań ginekologicznych, w tym badaniem piersi, USG ginekologicznym oraz cytologią płynną. Mobilny gabinet ginekologiczny, który wyruszył w trasę 8 maja, jest przystosowany także do potrzeb kobiet z niepełnosprawnościami.

Współorganizatorami akcji są Urzędy Miast i Starostwa, a akcja odbędzie się w poniższych miejscowościach:

- Międzyrzec Podlaski - 9 maja (czwartek)

- Biała Podlaska - 10 maja (piątek)

- Chełm - 11 maja (sobota)

- Krasnystaw - 13 maja (poniedziałek)

- Nałęczów - 14 maja (wtorek)

- Starachowice - 15 maja (środa)

- Grodzisk Mazowiecki - 16 maja (czwartek)

Partnerzy kampanii

Patronami tegorocznej edycji kampanii są: Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników, Fundacja Avalon, Stowarzyszenie Kobiet z Problemami Onkologiczno-Ginekologicznymi „Magnolia”, Fundacja Pokonać Endometriozę, Fundacja Kulawa Warszawa, Polski Związek Niewidomych oraz Fundacja Rozwoju Psychospołecznego SELF (Chełm). Patronem wspierającym kampanię jest portal „Zdrowa Ona”.

Szczegółowe informacje o kampanii dostępne są na stronie: http://www.wkobiecyminteresie.pl/

[1] Metoda badawcza: Badanie internetowe CAWI z wykorzystaniem panelu SWpanel.pl. Próba badawcza: Kobiety (70%) i mężczyźni (30%) powyżej 18 roku życia. W ramach badania przeprowadzono 1005 ankiet z respondentami z panelu SW Research. Termin realizacji badania: 08/03 - 18/03.2024

Źródło informacji: Gedeon Richter Polska Sp. z o.o.

ZOBACZ PODOBNE

  • M.Kmieciński/PAP

    Sprawdź, czy nie tracisz wzroku – prosty test

    Zwyrodnienie plamki żółtej (AMD) to jedna z najważniejszych chorób, z którymi boryka się okulistyka i najczęstsza przyczyną utraty wzroku w krajach rozwiniętych. Dla lekarzy to wyzwanie, bo pacjenci często zgłaszają się zbyt późno, a wystarczy wykonać prosty test – podkreśla prof. dr hab. n. med. Sławomir Teper, okulista, chirurg witreoretinalny ze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

  • Fot. PAP/P. Werewka

    "Niepełnosprawny" czy "osoba z niepełnosprawnością"?

    Język jest materią żywą. Słowo potrafi z jednej strony krzywdzić i ranić, z drugiej uskrzydlać i wspierać. Niektóre zwroty czy pojedyncze słowa odchodzą do lamusa, nabierają innego znaczenia lub są zastępowane innymi, bo wydają nam się stygmatyzujące. Czy dlatego coraz częściej słyszymy wyrażenie: „osoba z niepełnosprawnością” zamiast: „osoba niepełnosprawna”?

  • Fot. PetitNuage/Adobe Stock

    Nikt nie odda wzroku skradzionego przez jaskrę

    Jaskry nie można wyleczyć. Kradnie nam wzrok i wcale nie jest przypisana starości. Nowe okulary na nosie, po badaniu jedynie ostrości widzenia, nie świadczą o tym, że na dnie oka nie czai się ta podstępna choroba, którą ma około milion Polaków, a połowa z nich o tym nie wie. O diagnostyce i leczeniu jaskry opowiada prof. dr hab. n. med. Iwona Grabska-Liberek, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Okulistycznego.

  • AdobeStock

    Jąkanie – gdy mowa nie nadąża za myślami

    Nawet aktorzy czy politycy się jąkają, ale przypadłość ta potrafi mocno utrudniać życie. Pojawia się zwykle w dzieciństwie. Szczęśliwie w większości przypadków ustępuje samoczynnie. Czasami potrzebna jest jednak pomoc specjalistów, więc trzeba być czujnym.

NAJNOWSZE

  • Kongres Zdrowie Polaków

    6. edycja Kongresu „Zdrowie Polaków” już w najbliższy poniedziałek

    Patronat Serwisu Zdrowie

    Tegoroczna edycja Kongresu „Zdrowie Polaków odbędzie się pod hasłem „Nauka dla zdrowia społeczeństwa”. Serwis Zdrowie jest patronem medialnym wydarzenia. Wśród zaproszonych gości przedstawiciele świata medycyny, nauki, polityki.

  • Cukrzyca typu 1 – przyczyny i objawy

  • Uzależnienia u dzieci i młodzieży – na co należy zwrócić uwagę?

  • Sprawdź, czy nie tracisz wzroku – prosty test

  • Kiedy zacząć myć zęby dziecku?

  • Adobe Stock

    Operacja bariatryczna to coś więcej niż zmiana budowy przewodu pokarmowego

    W operacji bariatrycznej chodzi naprawdę o coś więcej niż zmniejszenie rozmiaru ciała, do którego pacjent przez lata potrafi się przyzwyczaić. Otyłość to choroba, którą bezwzględnie należy leczyć wszystkimi dostępnymi metodami, bo szerzy spustoszenie w organizmie. To nie jest wybór chorego – zaznacza prof. Wojciech Lisik chirurg bariatra, transplantolog. Wyjaśnia, na czym polega zabieg i jakiej recepty osobie z otyłością absolutnie wystawić nie można.

  • CRM – zespół sercowo-nerkowo-metaboliczny. Nowe spojrzenie na szereg schorzeń

  • HIV: kiedyś drżeliśmy, dziś ignorujemy