Materiał promocyjny

Powiedz jej o tym - Nowa edycja kampanii „W kobiecym interesie”

Firma Gedeon Richter Polska wystartowała z kolejną odsłoną ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej „W kobiecym interesie”. 8 maja, w Światowy Dzień Świadomości Raka Jajnika, w trasę po Polsce ruszył mobilny gabinet ginekologiczny.

grafika: Gedeon Richter Polska
grafika: Gedeon Richter Polska

Celem akcji jest szerzenie świadomości na temat profilaktyki zdrowia oraz zapewnienie kobietom dostępu do bezpłatnych badań ginekologicznych. Tegoroczne hasło kampanii „Powiedz jej o tym” podkreśla znaczenie otwartej rozmowy z bliską osobą, która może pomóc przezwyciężyć strach przed badaniami. Z badań wynika, że aż 70% Polek i Polaków zgadza się z tym stwierdzeniem [1].

Profilaktyka zdrowia intymnego

Według raportu „Rozmowy Polek i Polaków o zdrowiu intymnym” przygotowanego na zlecenie firmy Gedeon Richter Polska ponad połowa kobiet nie wykonała w ciągu ostatniego roku USG ginekologicznego oraz cytologii. Co więcej, połowa respondentek nigdy nie badała się pod kątem chorób wenerycznych. 12% mieszkanek wsi przyznało, że w ogóle nie odwiedza gabinetu ginekologicznego.

„Brak regularnych kontroli ginekologicznych to niepokojące zjawisko, które obserwujemy od lat. Profilaktyka zdrowia intymnego jest kluczowa z punktu widzenia wczesnego wykrywania problemów zdrowotnych i skutecznego leczenia. Interwencja na czas może zapobiec rozwojowi poważnych zmian, włączając w to nowotwory, co może być decydujące dla życia pacjentek lub znacząco poprawić ich codzienne funkcjonowanie” - podkreśla lek. Joanna Bonarek-Sztaba, ginekolożka-położniczka.

Zdrowie intymne tematem tabu

Z raportu wynika, że co druga Polka przypomina bliskim kobietom o badaniach. Najczęściej do wizyty u ginekologa zachęcają się nawzajem przyjaciółki (46%), a następnie mamy (42%), córki (39%) i siostry (37%). Najrzadziej Polki przypominają o regularnych badaniach swoim babciom (8%). Respondentki, które nie zachęcają bliskich kobiet do dbania o zdrowie intymne, twierdzą, że jest to kwestia „spraw prywatnych” (32%) lub uważają, że „każdy jest odpowiedzialny za własne zdrowie” (28%).

Z drugiej strony, większość respondentów zgadza się, że otwarta rozmowa z bliską osobą mogłaby pomóc przezwyciężyć lęk przed badaniami profilaktycznymi (70%). Dlatego tegoroczna edycja kampanii nie tylko przypomina o istocie badań profilaktycznych i umożliwia ich wykonanie, ale także zachęca kobiety i mężczyzn do rozmów na tematy związane z profilaktyką zdrowia intymnego.

Zaangażowanie mężczyzn w zdrowie intymne kobiet

Kampania „W kobiecym interesie” skierowana jest również do mężczyzn. Wyniki badań pokazują, że panowie mają trudności w prowadzeniu rozmów na tematy związane ze zdrowiem intymnym bliskich kobiet (30%), obawiają się przekraczania ich granic (28%), a także odczuwają brak wiedzy i doświadczenia w tym obszarze (27%). Dlatego hasło kampanii „Powiedz jej o tym” zachęca również mężczyzn do zaangażowania. Według 83% ankietowanych Polek, mężczyźni powinni zwiększyć swoją wiedzę na temat zdrowia intymnego kobiet.

„Kampania >>W kobiecym interesie<< skupia się na uświadamianiu Polek, jak istotne są badania profilaktyczne dla nich samych i ich bliskich. W tym roku podejmujemy problem rozmów o zdrowiu intymnym, które nadal pozostają w sferze tabu. Chcemy zapewnić bezpłatny dostęp do gabinetów ginekologicznych oraz zachęcać do otwartej rozmowy na ten temat bez skrępowania” - mówi Aneta Grzegorzewska, dyrektor ds. korporacyjnych i relacji zewnętrznych w Gedeon Richter Polska.

Bezpłatne badania ginekologiczne

Od 2019 roku w ramach kampanii „W kobiecym interesie” Gedeon Richter Polska prowadzi cykle bezpłatnych konsultacji z pakietem badań ginekologicznych, w tym badaniem piersi, USG ginekologicznym oraz cytologią płynną. Mobilny gabinet ginekologiczny, który wyruszył w trasę 8 maja, jest przystosowany także do potrzeb kobiet z niepełnosprawnościami.

Współorganizatorami akcji są Urzędy Miast i Starostwa, a akcja odbędzie się w poniższych miejscowościach:

- Międzyrzec Podlaski - 9 maja (czwartek)

- Biała Podlaska - 10 maja (piątek)

- Chełm - 11 maja (sobota)

- Krasnystaw - 13 maja (poniedziałek)

- Nałęczów - 14 maja (wtorek)

- Starachowice - 15 maja (środa)

- Grodzisk Mazowiecki - 16 maja (czwartek)

Partnerzy kampanii

Patronami tegorocznej edycji kampanii są: Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników, Fundacja Avalon, Stowarzyszenie Kobiet z Problemami Onkologiczno-Ginekologicznymi „Magnolia”, Fundacja Pokonać Endometriozę, Fundacja Kulawa Warszawa, Polski Związek Niewidomych oraz Fundacja Rozwoju Psychospołecznego SELF (Chełm). Patronem wspierającym kampanię jest portal „Zdrowa Ona”.

Szczegółowe informacje o kampanii dostępne są na stronie: http://www.wkobiecyminteresie.pl/

[1] Metoda badawcza: Badanie internetowe CAWI z wykorzystaniem panelu SWpanel.pl. Próba badawcza: Kobiety (70%) i mężczyźni (30%) powyżej 18 roku życia. W ramach badania przeprowadzono 1005 ankiet z respondentami z panelu SW Research. Termin realizacji badania: 08/03 - 18/03.2024

Źródło informacji: Gedeon Richter Polska Sp. z o.o.

ZOBACZ PODOBNE

  • M.Kmieciński/PAP

    Sprawdź, czy nie tracisz wzroku – prosty test

    Zwyrodnienie plamki żółtej (AMD) to jedna z najważniejszych chorób, z którymi boryka się okulistyka i najczęstsza przyczyną utraty wzroku w krajach rozwiniętych. Dla lekarzy to wyzwanie, bo pacjenci często zgłaszają się zbyt późno, a wystarczy wykonać prosty test – podkreśla prof. dr hab. n. med. Sławomir Teper, okulista, chirurg witreoretinalny ze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

  • Fot. PAP/P. Werewka

    "Niepełnosprawny" czy "osoba z niepełnosprawnością"?

    Język jest materią żywą. Słowo potrafi z jednej strony krzywdzić i ranić, z drugiej uskrzydlać i wspierać. Niektóre zwroty czy pojedyncze słowa odchodzą do lamusa, nabierają innego znaczenia lub są zastępowane innymi, bo wydają nam się stygmatyzujące. Czy dlatego coraz częściej słyszymy wyrażenie: „osoba z niepełnosprawnością” zamiast: „osoba niepełnosprawna”?

  • Fot. PetitNuage/Adobe Stock

    Nikt nie odda wzroku skradzionego przez jaskrę

    Jaskry nie można wyleczyć. Kradnie nam wzrok i wcale nie jest przypisana starości. Nowe okulary na nosie, po badaniu jedynie ostrości widzenia, nie świadczą o tym, że na dnie oka nie czai się ta podstępna choroba, którą ma około milion Polaków, a połowa z nich o tym nie wie. O diagnostyce i leczeniu jaskry opowiada prof. dr hab. n. med. Iwona Grabska-Liberek, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Okulistycznego.

  • AdobeStock

    Jąkanie – gdy mowa nie nadąża za myślami

    Nawet aktorzy czy politycy się jąkają, ale przypadłość ta potrafi mocno utrudniać życie. Pojawia się zwykle w dzieciństwie. Szczęśliwie w większości przypadków ustępuje samoczynnie. Czasami potrzebna jest jednak pomoc specjalistów, więc trzeba być czujnym.

NAJNOWSZE

  • PAP/P. Werewka

    Uzależnienia u dzieci i młodzieży – na co należy zwrócić uwagę?

    Za występowanie uzależnień wśród dzieci i młodzieży w dużej mierze odpowiadają czynniki środowiskowe, czyli to, co dzieje się w najbliższym otoczeniu tych dzieci. Nastolatki przyznają, że sięgają po substancje psychoaktywne albo z ciekawości albo dlatego, że nie radzą sobie ze stresem, z wyzwaniami, że czują się samotni, przeciążeni presją wywieraną przez osoby dorosłe. O tym jakie są objawy uzależnienia u dziecka czy nastolatka - wyjaśnia dr n. med. Aleksandra Lewandowska, ordynator oddziału psychiatrycznego dla dzieci w Specjalistycznym Psychiatrycznym Zespole Opieki Zdrowotnej w Łodzi, konsultant krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.

  • Sprawdź, czy nie tracisz wzroku – prosty test

  • Kiedy zacząć myć zęby dziecku?

  • Niejadki. Kiedy trudności w jedzeniu mają podłoże sensoryczne

  • HIV: kiedyś drżeliśmy, dziś ignorujemy

  • Adobe Stock

    CRM – zespół sercowo-nerkowo-metaboliczny. Nowe spojrzenie na szereg schorzeń

    Na każdego pacjenta z problemami sercowo-naczyniowymi należy spojrzeć szeroko i badać go także pod kątem cukrzycy i choroby nerek – przestrzegają specjaliści. Jak tłumaczą, mechanizmy leżące u podstaw tych chorób są ze sobą powiązane i wzajemnie się napędzają. W efekcie jedna choroba przyczynia się do rozwoju kolejnej.

  • Kobiety żyją dłużej – zwłaszcza w Hiszpanii

  • Badania: pozytywne nastawienie do starości wiąże się z lepszym zdrowiem w późnym wieku