Pod Ogólnopolskim Telefonem Autyzmu możesz zyskać poradę od Asa 

Jeśli potrzebujesz wsparcia, porady albo konkretnych informacji na temat diagnostyki, terapii, statusu czy też praw osób z autyzmem oraz ich rodzin - skorzystaj z nowej, anonimowej, bezpłatnej infolinii pomocowej, działającej pod numerem telefonu: 333 070 180. Wśród konsultantów są osoby z diagnozą ze spektrum autyzmu.

Fot. PAP/P. Werewka/Zdjęcie ilustracyjne
Fot. PAP/P. Werewka/Zdjęcie ilustracyjne

- Nasz telefon to pierwsza ogólnopolska infolinia, w której informacji i porad na temat autyzmu wszystkim zainteresowanym udzielają osoby ze spektrum autyzmu, a konkretnie cztery osoby z diagnozą zespołu Aspergera, czyli łagodniejszej postaci autyzmu – podkreśla Monika Kłeczek, psychoterapeutka i prezeska Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom i Osobom Dorosłym z Zespołem Aspergera oraz Zaburzeniami Pokrewnymi AS, które uruchomiło wspomnianą infolinię, dzięki wsparciu finansowemu z Funduszy EOG. 

Ogólnopolski Telefon Autyzmu jest dostępny od poniedziałku do soboty w godzinach: 10.00-18.00. 

- Najczęściej dzwonią pod ten numer rodzice dzieci, które właśnie otrzymały diagnozę autyzmu. Tacy rodzice są zwykle zagubieni i pytają nas, co dalej mają w tej sytuacji robić: jakie przysługują im prawa czy ulgi, do jakiej placówki powinni skierować swoje dzieci, jaką terapię dla nich wybrać itd. Nierzadko jednak dzwoniący pod nasz numer pytają także o to, jak można rozpoznać objawy autyzmu u nastolatków czy osób dorosłych. Warto w tym kontekście wiedzieć, że średnio około 1 proc. społeczeństwa stanowią osoby ze spektrum autyzmu, choć często nie zdają sobie z tego sprawy – mówi Monika Kłeczek. 

Fot. PAP

Pierwsze niepokojące sygnały zaburzeń rozwoju u dzieci

Każde dziecko ma swoje tempo rozwoju. Jeśli jednak przez jakiś czas nie widzimy postępu czy zmiany w zakresie umiejętności malucha, a może dochodzi do regresu, jest to powód do uzasadnionego niepokoju – mówi dr hab. Przemysław Tomalski z Wydziału Psychologii UW.

Z kolei Adam Wrzesiński, trener umiejętności społecznych, terapeuta integracji sensorycznej i „samorzecznik” osób z autyzmem, który jest jednym z konsultantów pracujących w tej infolinii, dodaje, że jej misją jest również m.in. przedstawianie osobom ze spektrum autyzmu świata, jako miejsca dobrego i przyjaznego, a także wspieranie ich w rozwoju umiejętności niezbędnych do odnoszenia sukcesów w różnych obszarach życia. 

- Prowadzenie konsultacji telefonicznych przez osoby w spektrum autyzmu jest w Polsce pewnym novum, chociaż w innych krajach europejskich jest wiele organizacji tworzonych przez osoby w spektrum, które chcą się angażować w pomaganie innym. I wiele organizacji robi to bardzo kompetentnie, starając się jak najlepiej odpowiadać na potrzeby środowiska – podkreślają przedstawiciele Fundacji Synapsis, która należy do najdłużej działających organizacji pozarządowych wspierających autystów oraz ich rodziny w Polsce. 

- Osoby autystyczne, zwłaszcza te wysoko funkcjonujące, mogą być wartościowymi pracownikami. Są z natury dokładne, lojalne i systematyczne. Sprawdzają się często dobrze w zawodach technicznych i informatycznych, ale nie tylko. Ich deficyty dotyczą głównie relacji międzyludzkich i empatii – dodaje Monika Kłeczek. 

Tzw. wysoko funkcjonujące osoby autystyczne to najczęściej osoby z diagnozą zespołu Aspergera. W tym kontekście warto jednak wiedzieć, że wkrótce zespół Aspergera zniknie z oficjalnej klasyfikacji zaburzeń rozwojowych. Osoby z tym rozpoznaniem zostaną po prostu włączone do szerokiej kategorii autyzmu/ spektrum autyzmu.

- To niedobra zmiana dla „asów”, jak nazywane są osoby z zespołem Aspergera, gdyż etykietka autyzmu jest bardziej stygmatyzująca – mówi Monika Kłeczek ze Stowarzyszenia „AS”.

Warto zaznaczyć, że z kolei osoby z bardziej nasilonym autyzmem najczęściej wymagają nieustannego wsparcia przez całe życie. Konieczna jest też ich intensywna rehabilitacja począwszy od najmłodszych lat, zwłaszcza, że najlepsze efekty terapeutyczne osiąga się właśnie w najmłodszym wieku. Dlatego warto być czujnym i nie przegapić pierwszych oznak, które mogą nasuwać podejrzenie zaburzeń rozwojowych (takich jak np. brak reakcji na imię, niechęć do kontaktów społecznych, nienawiązywanie kontaktu wzrokowego, koncentracja na jednej zabawce czy czynności, brak rozwoju mowy itp.). Pierwsze delikatne sygnały mogą pojawić się już w pierwszym roku życia dziecka.

Jak korzystać z infolinii pomocowej ds. autyzmu

Dzwoniąc pod numer Ogólnopolskiego Telefonu Autyzmu warto pamiętać o pewnych ograniczeniach, które wiążą się zarówno z tą konkretną infolinią, jak i szerzej – ze wszystkimi tego typu zdalnymi konsultacjami. 

Fot. PAP

Nie ma jednej przyczyny wystąpienia autyzmu

- Udzielanie porad wymaga od konsultantów dużej odpowiedzialności, zwłaszcza w doradzaniu w zakresie metod terapii, trudności w komunikacji czy problemów wychowawczych. Konieczne jest też właściwe zrozumienie ze strony osób korzystających z takich porad, że choć konsultanci z diagnozą w spektrum mogą wnosić cenne doświadczenie ze swojego życia, to jednak trzeba też brać pod uwagę to, że nie mogą mieć własnego doświadczenia w obrębie całego spektrum. Dlatego, jeżeli np. ktoś pracuje głównie z wysoko funkcjonującymi osobami w spektrum, to raczej nie powinien konsultować osób z nasilonymi objawami autyzmu, z bardzo trudnymi zachowaniami, czy z poważnymi trudnościami w porozumiewaniu się za pomocą mowy – oceniają specjaliści z Fundacji Synapsis. 

- Każdy konsultant, zarówno neurotypowy jak i neuronietypowy, kreuje swoje indywidualne podejście w trakcie rozwiązywania problemów i udzielania porad. Czasem niektórzy konsultanci są zwolennikami stosowania różnych metod i dobierania ich do potrzeb indywidualnych, a inni są zafascynowani jakąś jedną metodą i doradzają w obrębie jednego, konkretnego podejścia. To nie ma znaczenia przy poradach w zakresie spraw formalnych, ale jest istotne w trakcie porad dotyczących terapii czy edukacji. Należy pamiętać, że nie istnieje jedna, idealna metoda, która mogłaby pomóc równie skutecznie wszystkim osobom w spektrum autyzmu – przypomina Fundacja Synapsis.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że w Polsce działa obecnie bardzo wiele różnych instytucji i organizacji, które aktywnie wspierają osoby z autyzmem oraz ich rodziny – również za pośrednictwem telefonów czy też innych zdalnych form komunikacji. Wśród innych godnych polecenia, poza dwoma wskazanymi wyżej organizacjami, są także m.in. Fundacja JiM, Fundacja Prodeste, ale także działające w każdym polskim powiecie publiczne poradnie pedagogiczno-psychologiczne.  

Ostatecznie jednak, najbardziej kompetentnym źródłem informacji na temat autyzmu wydaje się być lekarz psychiatra, gdyż to właśnie on stawia wiążącą diagnozę autyzmu – najczęściej we współpracy z psychologiem. 

Podstawowe, praktyczne informacje na temat autyzmu można znaleźć również m.in. we wcześniejszych publikacjach Serwisu Zdrowie

Wiktor Szczepaniak, zdrowie.pap.pl 

Źródła: 

Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Osobom Dorosłym z Zespołem Aspergera oraz Zaburzeniami Pokrewnymi AS. 

Fundacja Synapsis. 

Autor

Wiktor Szczepaniak

Wiktor Szczepaniak - Doświadczony dziennikarz, redaktor i specjalista ds. komunikacji społecznej. Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Pracował m.in. w Polskiej Agencji Prasowej, Pulsie Biznesu, Instytucie Żywności i Żywienia, Instytucie Psychiatrii i Neurologii oraz w Głównym Inspektoracie Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Specjalizuje się w tematach związanych z żywnością i żywieniem, zdrowiem publicznym, profilaktyką zdrowotną, medycyną stylu życia, psychologią, neuroróżnorodnością, nauką i edukacją.

ZOBACZ TEKSTY AUTORA

ZOBACZ PODOBNE

  • Adobe Stock

    Kiedy zacząć myć zęby dziecku?

    O higienę jamy ustnej dziecka należy dbać jeszcze przed wyrznięciem się pierwszego zęba, a ze szczoteczką do zębów i pastą zaznajamiać, zanim wyrośnie ono z pieluch. Samodzielność w myciu zębów owszem, ale pod czujnym okiem dorosłego i to dość długo.

  • Adobe Stock

    Niejadki. Kiedy trudności w jedzeniu mają podłoże sensoryczne

    Rzadko się nad tym zastanawiamy, ale posiłek to nie tylko smak, ale cała gama doznań sensorycznych wynikających z kolorów, zapachów, konsystencji, kompozycji na talerzu. Dzieci z nadwrażliwością zmysłów mogą czuć się przytłoczone tą kakofonią i w rezultacie jeść bardzo mało i bez urozmaicenia.

  • Adobe Stock

    Dysleksja rozwojowa: jej objawy pojawiają się już w przedszkolu!

    U dziecka z trudnościami w czytaniu i pisaniu, które nie otrzyma odpowiedniego wsparcia, nieuchronnie pojawiają się niepowodzenia szkolne, które z czasem mogą doprowadzić do rozwoju wtórnych zaburzeń emocjonalnych. Lepiej więc nie lekceważyć pierwszych objawów dysleksji rozwojowej u dzieci. Dobrze też pamiętać, że dysleksja nie uniemożliwia uzyskiwania wielkich nawet osiągnięć. W gronie dyslektyków znajdziemy I. Newtona, J.Ch. Andersena i Agatę Christie.

  • Rys. PAP/j. Turczyk

    Jak się lepiej uczyć? Jest kilka trików

    Ręka do góry - kto lubił, albo lubi chodzić do szkoły! Kto lubi spędzać całe godziny w ławkach, wkuwać nazwy rzek, daty bitew albo zapamiętywać, co ma płucotchawki, a co nibynóżki? Czy pojawi się las rąk, czy może niezręczna cisza? Można chyba postawić orzechy przeciwko kamykom, że przynajmniej wiele osób będzie trzymało ręce w dole. Tylko dlaczego?

NAJNOWSZE

  • PAP/P. Werewka

    Uzależnienia u dzieci i młodzieży – na co należy zwrócić uwagę?

    Za występowanie uzależnień wśród dzieci i młodzieży w dużej mierze odpowiadają czynniki środowiskowe, czyli to, co dzieje się w najbliższym otoczeniu tych dzieci. Nastolatki przyznają, że sięgają po substancje psychoaktywne albo z ciekawości albo dlatego, że nie radzą sobie ze stresem, z wyzwaniami, że czują się samotni, przeciążeni presją wywieraną przez osoby dorosłe. O tym jakie są objawy uzależnienia u dziecka czy nastolatka - wyjaśnia dr n. med. Aleksandra Lewandowska, ordynator oddziału psychiatrycznego dla dzieci w Specjalistycznym Psychiatrycznym Zespole Opieki Zdrowotnej w Łodzi, konsultant krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.

  • Sprawdź, czy nie tracisz wzroku – prosty test

  • Kiedy zacząć myć zęby dziecku?

  • Niejadki. Kiedy trudności w jedzeniu mają podłoże sensoryczne

  • HIV: kiedyś drżeliśmy, dziś ignorujemy

  • Adobe Stock

    CRM – zespół sercowo-nerkowo-metaboliczny. Nowe spojrzenie na szereg schorzeń

    Na każdego pacjenta z problemami sercowo-naczyniowymi należy spojrzeć szeroko i badać go także pod kątem cukrzycy i choroby nerek – przestrzegają specjaliści. Jak tłumaczą, mechanizmy leżące u podstaw tych chorób są ze sobą powiązane i wzajemnie się napędzają. W efekcie jedna choroba przyczynia się do rozwoju kolejnej.

  • Kobiety żyją dłużej – zwłaszcza w Hiszpanii

  • Badania: pozytywne nastawienie do starości wiąże się z lepszym zdrowiem w późnym wieku