Pierwsze niepokojące sygnały zaburzeń rozwoju u dzieci

Każde dziecko ma swoje tempo rozwoju. Jeśli jednak przez jakiś czas nie widzimy postępu czy zmiany w zakresie umiejętności malucha, a może dochodzi do regresu, jest to powód do uzasadnionego niepokoju – mówi dr hab. Przemysław Tomalski z Wydziału Psychologii UW.

Fot. PAP
Fot. PAP

W pierwszych dwóch latach życia dziecka jego umiejętności w każdym obszarze funkcjonowania zmieniają się na przestrzeni zaledwie kilku tygodni. Jeśli jednak nie widzimy rozwoju, postępu, zmian w zakresie umiejętności dziecka przez jakiś czas, to może być niepokojące. 

Niepokoisz się, że dziecko ma objawy autyzmu? W internecie znajdziesz dobry test

- Małe dzieci generalnie są bardzo aktywne, dużo bardziej niż my dorośli, i bardzo uparcie podejmują różnego rodzaju wyzwania. Uczą się nowych umiejętności, z zapałem rozbierają zabawki albo sprawdzają jak one działają. Jeżeli widzimy, że w danym momencie, w okresie kilku dni, tygodni dziecko nagle przestaje podejmować swoje zwyczajne zabawy, to może być niepokojące. Wtedy musimy się zastanowić przede wszystkim czy w naszym życiu, w życiu naszej rodziny,  w ostatnim czasie wydarzyło się coś istotnego, trudnego, co mogło to spowodować - mówi dr hab. Tomalski.

Kamienie milowe w rozwoju dziecka

Do oceny prawidłowości rozwoju dziecka pediatrzy posługują się tzw. kamieniami milowymi w pięciu głównych obszarach: tzw. dużej motoryki (siadanie, chodzenie, unoszenie głowy), małej motoryki (chwytanie), rozwoju mowy, funkcji poznawczych i funkcji społeczno-emocjonalnych. Na przykład prawidłowo rozwijające się dziecko powinno zatracić odruchy noworodkowe do końca szóstego miesiąca życia. W tym miesiącu powinno w taki sposób wchodzić w interakcję z człowiekiem, że patrzy na osobę, która do niego mówi. Najpóźniej w wieku 12 miesięcy powinno reagować na swoje imię. 

Rys. Krzysztof "Rosa" Rosiecki

Używanie tabletu opóźnia rozwój mowy

Dzieci, które zaczynają używać tabletów i smartfonów, zanim wypowiedzą swoje pierwsze zdanie, później niż inne zaczynają mówić.

Tego rodzaju kamieni milowych jest wiele. Powód do niepokoju stanowi niemal każda sytuacja, kiedy dziecko nie osiągnie określonej dla jego wieku umiejętności w maksymalnym według badań naukowych wieku, kiedy taką umiejętność o powinno posiąść.

Warto więc wówczas udać się do pediatry czy psychologa, by porozmawiać o rozwoju swojego dziecka.
Trzeba też pamiętać, że maluchy tak jak dorośli mogą mieć okresowo mieć obniżony nastrój, być smutne w związku z jakimiś trudnymi wydarzeniami. Zwykle nie trwa to długo. Jeśli jednak tego typu niepokojące zachowanie czy zmiana zachowania utrzymuje się na przestrzeni tygodni lub miesięcy, warto zwrócić na to uwagę. 

Anna Piotrowska, Justyna Wojteczek, zdrowie.pap.pl

Autorka

Anna Piotrowska

Anna Piotrowska - Dziennikarka oraz publicystka. W jej CV znajdziemy artykuły, które ukazywały się w takich tytułach prasowych, jak ”Newsweek”, ”Wiedza i Życie”, ”Dziennik”, ”Przekrój”, ”Focus”, ”Rzeczpospolita”. W części z nich z powodzeniem prowadziła również własne rubryki. W TVP Warszawa prowadziła program ”Porozmawiajmy o nauce”, w PR24 ”Zdziwienie tygodnia”.

ZOBACZ TEKSTY AUTORKI

ZOBACZ PODOBNE

  • Adobe Stock/Photographee.eu

    Kiedy wybrać się po raz pierwszy z córką do ginekologa?

    Pierwsza wizyta dziewczynki u ginekologa to duże przeżycie, ale lepiej jej nie odkładać. Jeśli nic niepokojącego się nie dzieje, to można pojawić się w gabinecie po roku od pierwszego krwawienia, nie później jednak niż do ukończenia przez młodą pacjentkę 15 lat. Przed wizytą warto porozmawiać o tym, co czeka ją w gabinecie – radzi dr n. med. Ewa Kuś, konsultant ds. ginekologii i położnictwa Grupy Luxmed.

  • Adobe Stock

    Dziecko ze spektrum autyzmu ma inaczej, rodzice jego też

    Dziecko rozwijające się w spektrum autyzmu to wyzwanie dla rodzica. Życie z nim ma wiele odcieni. Zdarzają się wzloty i upadki, jak w życiu każdego, tylko trochę inaczej. Czym jest spektrum autyzmu w czterech ścianach, 24 godziny na dobę?  - Przyciągał uwagę jak magnes metal, pochłaniał mój czas – opisuje jedna z mam już prawie dorosłego syna z zespołem Aspergera.

  • Adobe Stock

    Kiedy zacząć myć zęby dziecku?

    O higienę jamy ustnej dziecka należy dbać jeszcze przed wyrznięciem się pierwszego zęba, a ze szczoteczką do zębów i pastą zaznajamiać, zanim wyrośnie ono z pieluch. Samodzielność w myciu zębów owszem, ale pod czujnym okiem dorosłego i to dość długo.

  • Adobe Stock

    Niejadki. Kiedy trudności w jedzeniu mają podłoże sensoryczne

    Rzadko się nad tym zastanawiamy, ale posiłek to nie tylko smak, ale cała gama doznań sensorycznych wynikających z kolorów, zapachów, konsystencji, kompozycji na talerzu. Dzieci z nadwrażliwością zmysłów mogą czuć się przytłoczone tą kakofonią i w rezultacie jeść bardzo mało i bez urozmaicenia.

NAJNOWSZE

  • Adobe

    Czego nie wiecie o wit. B

    Dlaczego witamin B jest kilka, a A i C tylko jedna? I czy potrzebujemy ich wszystkich, czy niektóre są ważniejsze? Może najlepiej suplementować „B-kompleks”? – to tylko niektóre z pytań, jakie przewijają się w internetowych dyskusjach. Warto poszerzyć wiedzę o wit. B, bo bywają one… niebezpieczne.

  • Sylkistyna i rezylastyna – nowe białka z polskiego laboratorium

  • Niebieskie Igrzyska przekraczają Atlantyk

  • Wstęp do diagnozy autyzmu w bilansie dwulatka

  • Brak apetytu może być winą nowotworu

  • Adobe Stock

    Rozmawiajmy szczerze z dzieckiem o śmierci

    Warto dziecku wyjaśniać od samego początku, czym jest śmierć, nazywając rzeczy wprost. Dziecko może nie zrozumieć, co znaczy „odeszła”, „jest w niebie” – mówi Serwisowi Zdrowie Milena Pacuda, psycholożka i psychoterapeutka zajmująca się m.in. traumą i żałobą.

  • Szybki test diagnozujący endometriozę

  • 8 powodów, by porządnie się wyspać