Bądź zawsze na bieżąco
z Serwisem Zdrowie!

Zapisz się na nasze powiadomienia, a nie ominie Cię nic, co ważne i intrygujące w tematyce zdrowia.

Justyna Wojteczek
redaktor naczelna zdrowie.pap.pl

Do góry
12.09.2024 , 16:02 Aktualizacja: 16.09.2024, 14:08

Jak taniec może pomóc uczniom?

Marek Matacz

Udział w zajęciach tanecznych może przynieść wiele korzyści dzieciom i młodzieży zarówno pod względem zdrowia fizycznego, jak i psychicznego, a także w życiu społecznym – wskazują liczne naukowe badania. Taniec może więc być doskonałym uzupełnieniem lekcji wychowania fizycznego.

Fot.Adobe Stock Fot.Adobe Stock

Z pewnością nie bez przyczyny taniec to jedna z najstarszych i najbardziej rozpowszechnionych form aktywności fizycznej. Nowoczesne analizy naukowe wskazują, że pomaga nawiązać prawidłowe relacje z innymi, wspiera zdrowie emocjonalne, powoduje pozytywne skutki fizjologiczne. Świetnie łączy się też z innymi rodzajami ruchu.

Zajęcia taneczne w walce z dyskryminacją

Szkolne zajęcia z tańca mogą poprawiać kompetencje społeczne i życie emocjonalne uczniów – stwierdzili specjaliści z Drexel University. Z pomocą takich lekcji badacze spróbowali poradzić sobie z pojawiającym się w szkole problemem prześladowania uczniów przez kolegów na tle rasowym.

Naukowcy opracowali specjalny program przeznaczony dla różnorodnej etnicznie grupy uczniów. Taniec był w nim wzbogacony o elementy terapii ruchowej. W ten sposób rozwijana była świadomość ciała, pewność siebie, rozumienie emocji i relacje z innymi uczestnikami. Na przykład ochotnicy naśladowali ruchy osoby ze swojej pary czy próbowali odegrać stan emocjonalny drugiej osoby.

Wyniki zachęcają. „Dane jakościowe wskazują na wzrost inteligencji emocjonalnej uczestników, w tym empatii oraz skuteczności w radzeniu sobie w różnych kulturowych kontekstach, a także umiejętności tworzenia pozytywnych relacji międzykulturowych” – piszą naukowcy w publikacji. Dodają przy tym, że uczestnicy przenieśli te umiejętności do swojego codziennego życia.

Taniec sprzyja ciału, psychice i relacjom

Zespół z Uniwersytetu Arystotelesa w Salonikach opublikował obszerny przegląd badań poświęconych oddziaływaniu tańca na zdrowie fizyczne, fizjologię, stan psychiki oraz jakość życia, a także zachowania społeczne i relacje z innymi wśród dzieci i młodzieży. Po przejrzeniu ponad 1,2 tys. prac naukowych na ten temat badacze wybrali 60 do ostatecznej analizy.

„Przegląd ten wskazuje, że taniec może być aktywnością odpowiednią do tego, aby zachęcać i skłaniać ludzi do podejmowania zdrowych zachowań. W szczególności literatura pokazuje, że w związku z uczestnictwem w zajęciach tanecznych prowadzonych dla dzieci i młodzieży pojawiają się znaczące korzyści w odniesieniu do zdrowego rozwoju ciała, można dostrzec poprawę zdrowia psychicznego i emocjonalnego, a także poprawę zachowania społecznego i relacji z innymi” – piszą w swojej publikacji.

Przeanalizowane przez nich prace wskazywały na takie korzyści, jak spadek wskaźnika masy ciała (BMI), poprawę sprawności – zwiększenie siły, giętkości, wydolności sercowo-oddechowej i wytrzymałości. Towarzyszyła temu poprawa samooceny, postrzegania własnego ciała, pewności siebie, autonomii i ogólnego samopoczucia. Wiele młodych osób zyskało pozytywne nastawienie do ruchu, który utrzymało się do dorosłości.

Według niektórych badań zyskiwało też życie społeczne uczniów, w tym ich umiejętność współpracy oraz relacje z nauczycielami i rodzicami. Malało natomiast nasilenie stresu i objawów depresyjnych. Przeprowadzona przez jeden z zespołów analiza biochemiczna wskazała nawet na wzrost stężenia serotoniny we krwi. To jeden z najważniejszych neuroprzekaźników w mózgu. Uważa się, że jego niedobory wiążą się z rozwojem depresji.

Wyniki sugerują też, że taniec może stabilizować pracę autonomicznego układu nerwowego. Naukowcy wskazują także na rezultaty, zgodnie z którymi w długiej perspektywie regularny taniec sprzyja dłuższemu życiu i wiąże się z obniżonym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych i raka okrężnicy.

Taniec jako alternatywa dla WF?

Do podobnych wniosków doszli eksperci z chińskiego Uniwersytetu w Ningbo i innych ośrodków, także z innych krajów. Przeprowadzony przez nich przegląd prac naukowych opublikowanych w ciągu ostatnich 20 lat wskazał na fizjologiczne i psychologiczne korzyści, które z zajęć tanecznych mogą odnieść dzieci i młodzież.

„Kluczowe wnioski płynące z tego przeglądu wskazują, że taniec może stanowić wartościową alternatywę dla tradycyjnych form aktywności fizycznej. Dokonane przez nas ustalenia wskazują również, że taniec przynosi korzyści fizjologiczne i psychologiczne zarówno w populacji zdrowej, jak i z problemami medycznymi. Implementacja programów tanecznych w szkołach i ogólnie w społeczeństwie zasługuje na poważne rozważenie przez decydentów” – stwierdzają naukowcy.

„Mamy nadzieję, że wyniki tego przeglądu zainicjują debatę i dostarczą niezbędnych dowodów, aby wprowadzić taniec jako ważną alternatywę dla innych form aktywności fizycznej. Potrzebne są do tego kompleksowe i zintegrowane zmiany, w tym wsparcie ekonomiczne i legislacyjne ze strony polityków i odpowiednich agencji rządowych” – podkreślają.

Być może taniec nie stanie się od razu jedną z najczęściej wykorzystywanych form ruchu w szkołach, jednak mając na uwadze jego wskazywane przez badania zalety, warto rozważyć go przynajmniej jako uzupełnienie standardowych lekcji WF.

Marek Matacz, zdrowie.pap.pl

Źródła:


Nalini Prakash i in., 2024, “Examining the impact of dance/movement therapy on empathy, peer relationships, and cultural self-efficacy in middle school: A mixed methods study”, Social Sciences & Humanities Open, 10, 2024, https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2024.100998.

Georgios Lykesas, i in., 2022, “Reviewing Available Online Publications on the Effect of Dance on the Physical and Mental Health of Children and Adolescents”, Central European Journal of Sport Sciences and Medicine, Vol. 39, No. 3/2022, https://doi.org/10.18276/cej.2022.3-02.

Dan Tao i in., 2022, “The Physiological and Psychological Benefits of Dance and its Effects on Children and Adolescents: A Systematic Review”, Frontiers in Physiology, 2022; 13, https://doi.org/10.3389/fphys.2022.925958.

Olga Theocharidou i in., 2018, “The Positive Effects of a Combined Program of Creative Dance and BrainDance on Health-Related Ouality of Life as Perceived by Primary School Students”, Physical Culture and Sport Studies and Research, 79(1):42-52, https://doi.org/10.2478/pcssr-2018-0019.

 

 

Copyright

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki wideo) zamieszczone w portalu "Serwis Zdrowie. Postaw na Wiedzę" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Treści publikowane na portalu „Serwis Zdrowie. Postaw na Wiedzę!” mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media pod warunkiem spełnienia postanowień regulaminu „Serwisu Zdrowie. Postaw na Wiedzę!”. „Portal Serwis Zdrowie. Postaw na Wiedzę” ma charakter informacyjno-edukacyjny i nie może być traktowany jako źródło porad medycznych. W sytuacji problemów ze zdrowiem należy udać się po pomoc do odpowiedniego profesjonalisty medycznego.
Id materiału: 4147

Najnowsze

 

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Co tydzień dostaniesz: najciekawsze artykuły, wywiady i filmy z Serwisu Zdrowie, a także zapowiedzi - materiałów na następny tydzień, konferencji i wydarzeń.

Postaw na wiedzę!

Regulamin

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.