Otyłe dzieci - jak im pomagać, a nie przeszkadzać?

Straszenie, naśmiewanie, wywoływanie poczucia winy - to nie są dobre sposoby motywowania otyłych dzieci do walki zbędnymi kilogramami. Nie tylko nie pomogą, ale zaszkodzą.

Grafika/PAP
Grafika/PAP

- Negatywne emocje sprzyjają ich „zajadaniu” i nie motywują do zmiany – podkreśla dr Anna Januszewska, psycholog z Instytutu Psychodietetyki. - Żeby zmienić swoje nawyki, trzeba mieć siłę, poczucie skuteczności, a temu sprzyjają pozytywne emocje.

Prof. Anna Fijałkowska, zastępca dyrektora ds. nauki Instytutu Matki i Dziecka podkreśla, że aż co trzeci polski 8-latek ma nadwagę lub otyłość. Tym samym wiele dzieci, nawet tych w najmłodszych klasach szkoły podstawowej, ma postawione przez dorosłych zadanie: schudnij. To nie takie łatwe.

- Często dzieje się tak, że rodzice oczekują, że dziecko zrobi to samo, że to jest takie proste. Wykupiłem karnet na basen, a on nie chodzi. Wykupiłem karnet na siłownię, raz poszedł, powiedział, że to mu się nie podoba. I dalej obwiniają dziecko za jego niepowodzenia. Na tym polega brak wsparcia. Wsparcie oznacza, że jesteśmy z dzieckiem – podkreśla dr Anna Jakubowska-Winecka, kierownik Zakładu Psychologii Zdrowia Centrum Zdrowia Dziecka.

Nadwaga wynika przede wszystkim ze złej diety oraz braku ruchu. Żeby jednak zmienić takie nawyki, potrzebne jest pozytywne wsparcie przede wszystkim ze strony rodziców. Jest to istotne tym bardziej, że otyłe dzieci często doświadczają ze strony rówieśników wyśmiewania, przezywania, a czasem wręcz przemocy.

- Dzieci z otyłością są często postrzegane przez rówieśników przez pryzmat swojej otyłości – podkreśla dr Jakubowska-Winecka. - Nie widzą całej złożoności fizycznej, psychicznej, tego rówieśnika. Widzą tylko to, że jest gruby. Taka osoba oczywiście mocno traci na atrakcyjności w gronie rówieśników. A co najgorsze, może się stać łatwą ofiarą rówieśników, przemocy ze strony rówieśników czy to słownej czy to na forach internetowych. Może być wyśmiewany, obgadywany.

Lato to dobry czas na zmiany. Jest dużo warzyw i owoców. Pogoda sprzyja aktywności fizycznej. Warto podjąć wyzwanie i zmienić nawyki żywieniowe całej rodziny.

- Oczekiwałabym właśnie od rodziców, a nie od dzieci, że zmienią także swoje nawyki - mówi dr Jakubowska-Winecka. - Rodzic może bardzo dużo zrobić. Uświadamiając sobie swoją rolę, może powiedzieć: słuchaj, to może się razem zapiszemy na basen, to może od dzisiaj będziemy codziennie wieczorem biegać.

Psycholożka podkreśla, że motywuje jedna rzecz: sukces. Sukcesem jest każde osiągnięcie dobrze określonego celu.

- Cel nie może być sformułowany: „muszę schudnąć”. Cel musi być formułowany inaczej: „muszę zmienić na przykład menu kolacjowe czy śniadaniowe”. Jeśli to się uda, to jest sukces i to jest motywacja do dalszych zmian – mówi.

Agnieszka Pochrzęst-Motyczyńska (www.zdrowie.pap.pl)

ZOBACZ PODOBNE

  • Adobe Stock

    Kiedy zacząć myć zęby dziecku?

    O higienę jamy ustnej dziecka należy dbać jeszcze przed wyrznięciem się pierwszego zęba, a ze szczoteczką do zębów i pastą zaznajamiać, zanim wyrośnie ono z pieluch. Samodzielność w myciu zębów owszem, ale pod czujnym okiem dorosłego i to dość długo.

  • Adobe Stock

    Niejadki. Kiedy trudności w jedzeniu mają podłoże sensoryczne

    Rzadko się nad tym zastanawiamy, ale posiłek to nie tylko smak, ale cała gama doznań sensorycznych wynikających z kolorów, zapachów, konsystencji, kompozycji na talerzu. Dzieci z nadwrażliwością zmysłów mogą czuć się przytłoczone tą kakofonią i w rezultacie jeść bardzo mało i bez urozmaicenia.

  • Adobe Stock

    Dysleksja rozwojowa: jej objawy pojawiają się już w przedszkolu!

    U dziecka z trudnościami w czytaniu i pisaniu, które nie otrzyma odpowiedniego wsparcia, nieuchronnie pojawiają się niepowodzenia szkolne, które z czasem mogą doprowadzić do rozwoju wtórnych zaburzeń emocjonalnych. Lepiej więc nie lekceważyć pierwszych objawów dysleksji rozwojowej u dzieci. Dobrze też pamiętać, że dysleksja nie uniemożliwia uzyskiwania wielkich nawet osiągnięć. W gronie dyslektyków znajdziemy I. Newtona, J.Ch. Andersena i Agatę Christie.

  • Rys. PAP/j. Turczyk

    Jak się lepiej uczyć? Jest kilka trików

    Ręka do góry - kto lubił, albo lubi chodzić do szkoły! Kto lubi spędzać całe godziny w ławkach, wkuwać nazwy rzek, daty bitew albo zapamiętywać, co ma płucotchawki, a co nibynóżki? Czy pojawi się las rąk, czy może niezręczna cisza? Można chyba postawić orzechy przeciwko kamykom, że przynajmniej wiele osób będzie trzymało ręce w dole. Tylko dlaczego?

NAJNOWSZE

  • PAP/P. Werewka

    Uzależnienia u dzieci i młodzieży – na co należy zwrócić uwagę?

    Za występowanie uzależnień wśród dzieci i młodzieży w dużej mierze odpowiadają czynniki środowiskowe, czyli to, co dzieje się w najbliższym otoczeniu tych dzieci. Nastolatki przyznają, że sięgają po substancje psychoaktywne albo z ciekawości albo dlatego, że nie radzą sobie ze stresem, z wyzwaniami, że czują się samotni, przeciążeni presją wywieraną przez osoby dorosłe. O tym jakie są objawy uzależnienia u dziecka czy nastolatka - wyjaśnia dr n. med. Aleksandra Lewandowska, ordynator oddziału psychiatrycznego dla dzieci w Specjalistycznym Psychiatrycznym Zespole Opieki Zdrowotnej w Łodzi, konsultant krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.

  • Sprawdź, czy nie tracisz wzroku – prosty test

  • Kiedy zacząć myć zęby dziecku?

  • Niejadki. Kiedy trudności w jedzeniu mają podłoże sensoryczne

  • HIV: kiedyś drżeliśmy, dziś ignorujemy

  • Adobe Stock

    CRM – zespół sercowo-nerkowo-metaboliczny. Nowe spojrzenie na szereg schorzeń

    Na każdego pacjenta z problemami sercowo-naczyniowymi należy spojrzeć szeroko i badać go także pod kątem cukrzycy i choroby nerek – przestrzegają specjaliści. Jak tłumaczą, mechanizmy leżące u podstaw tych chorób są ze sobą powiązane i wzajemnie się napędzają. W efekcie jedna choroba przyczynia się do rozwoju kolejnej.

  • Kobiety żyją dłużej – zwłaszcza w Hiszpanii

  • Badania: pozytywne nastawienie do starości wiąże się z lepszym zdrowiem w późnym wieku