Nauka dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne
Szkoły podstawowe mogą wziąć udział w projekcie społecznym dla uczniów klas trzecich Akademia Dobrej Energii Junior. Dzieci uczą się budowania dobrych nawyków, które ułatwią im dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne w przyszłości oraz rozwijania umiejętności społecznych. Obecnie zgłosiło się niemal 200 placówek. Jeszcze do końca marca br. można dołączyć do projektu.
31. miejsce Polski wśród 38. badanych krajów UE i OECD pod względem jakości życia dzieci nie jest powodem do chluby. Ranking, na który powołuje się UNICEF, został opracowany na bazie wskaźników dotyczących dobrostanu psychicznego, zdrowia fizycznego oraz kompetencji społecznych i edukacyjnych.
„Pod względem dobrostanu psychicznego dzieci plasujemy się na 30. pozycji oraz na 22. pod względem ich zdrowia fizycznego. Światowa Organizacja Zdrowia alarmuje z kolei, że polskie nastolatki są jednymi z najsmutniejszych i najbardziej samotnych w Europie. Tylko my dorośli możemy ten stan rzeczy zmienić” – mówi Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanityStyle, współorganizatora akcji wspólnie z SWPS.
Otyłe, zagubione i nieszczęśliwe
Dziś co czwarty nastolatek w Polsce ma nadwagę, w 2000 roku - miał co czternasty. Ok. 80 proc. polskich dzieci prowadzi siedzący tryb życia, a niemal 1/3 ma zwolnienia lekarskie z lekcji W-F. Nie radzą sobie ponadto ze stresem i agresją, brak im umiejętności budowania relacji z rówieśnikami oraz coraz częściej cierpią na zaburzenia depresyjne.
Konieczna jest więc współpraca i dobra komunikacja nauczycieli z rodzicami.
„Choć w szkolnej podstawie programowej zawarte są treści prozdrowotne, dotyczące m.in. potrzeby ruchu czy odpowiedniego odżywiania, to bardzo często edukacja ogranicza się do omówienia treści zawartych w podręczniku. Za mało jest natomiast stwarzania okazji i zachęcania dzieci do podejmowania właściwych działań. W tej kwestii wszystko zależy od nauczyciela” - wyjaśnia Ewa Wojtyra z Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Supernauczyciel w Warszawie. „Podobnie jest w przypadku dobrostanu psychicznego uczniów. Co prawda coraz więcej przedszkoli i szkół kładzie silny nacisk na tę sferę, jednak wciąż są to głównie placówki niepubliczne, którym łatwiej jest organizować pracę z dziećmi poza schematami systemu” – dodaje.
Wypalona polska szkoła
Prawie 70 proc. nauczycieli boryka się z wyczerpaniem wynika z ogólnopolskiego badania dobrostanu zawodowego nauczycieli w 2023 r., którego autorem jest dr Mateusz Paliga, wykładowca akademicki Instytutu Psychologii Uniwersytetu Śląskiego. Na 7106 ankietowanych blisko 60 proc. mierzy się z poczuciem braku sensu wykonywanej pracy, podobnie wiele obserwuje u siebie wtórne objawy wypalenia zawodowego. Dodatkowo ponad połowa odczuwa stres w codziennej pracy.
Podobne spostrzeżenia mają organizatorzy projektu. W trakcie pół roku jego realizacji przeprowadzili setki rozmów z nauczycielami nauczania początkowego.
- Jeśli nie zadbamy o nauczycieli, nie możemy oczekiwać, że oni odpowiednio zadbają o uczniów i będą w sposób efektywny nauczać i wspomagać ich wychowanie – zaznacza Marcin Kempka, prezes zarządu Librus, firmy odpowiedzialnej za wydanie raportu z badania dobrostanu zawodowego nauczycieli.
Dlatego w 2024 r. organizatorzy akcji chcieliby zainicjować pierwsze działania edukacyjne wspierające dobrostan nauczycieli.
Obecnie do projektu dołączyło już ponad 240 nauczycieli nauczania początkowego. Oznacza to, że prawie 4200 uczniów klas trzecich zyska narzędzia do zrozumienia istoty dobrostanu oraz znaczenia profilaktyki zdrowia psychicznego i fizycznego. Co ważne, zgłaszają się nie tylko szkoły z dużych miast.
Również rodzicom udostępniono materiały na temat kształtowania pozytywnej komunikacji z dziećmi, efektywnego uczenia i aktywizowania dzieci oraz rozwijania kompetencji rodzicielskich.
Do końca marca 2024 r. jest jeszcze szansa dołączenia do akcji w roku szkolnym 2023/2024.
Więcej informacji: https://www.akademiadobrejenergii.org/.
Źródło:
Na podstawie informacji prasowej