Edukacja zdrowotna to kształtowanie świadomych młodych ludzi

W tym roku w szkołach pojawił się nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. Do 25 września rodzice mogą zdecydować, czy ich dziecko będzie uczęszczać na te zajęcia. Sondaże wskazują, że z edukacji zdrowotnej może zrezygnować blisko co drugi uczeń. Zaniepokojeni takim obrotem sprawy lekarze starają się przekonywać, jak ważny dla zdrowia przyszłych dorosłych jest ten przedmiot.

AdobeStock
AdobeStock

Zgodnie z założeniem edukacja zdrowotna ma rozwijać kompetencje związane z dbaniem o zdrowie przez całe życie – zarówno własne, jak i najbliższego otoczenia. Uczniowie będą zdobywać wiedzę w 10 obszarach tematycznych, m.in. zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne i seksualne, aktywność fizyczna, odżywianie czy profilaktyka uzależnień. Jest to przedmiot nieobowiązkowy, który zastąpił wychowanie do życia w rodzinie.

Choć jego założenia wydają się szlachetne i pożyteczne, od początku nowy przedmiot wywołuje kontrowersje. Przed nowym przedmiotem szkolnym ostrzegają Kościół katolicki, prawicowi politycy i media. Obawia się go prawie co piąty Polak.

W poniedziałek 22 września w Sejmie odbyła się konferencja „Edukacja zdrowotna - korzyści na całe życie” współorganizowana przez wicemarszałkinię Sejmu Monikę Wielichowską, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Ministerstwo Zdrowia. Podczas wydarzenia ministra edukacji Barbara Nowacka przekonywała o zaletach nowego przedmiotu.

AdobeStock

Szkoła a problemy psychiczne uczniów

Czy trwająca reforma systemu psychiatrii dzieci i młodzieży odnosi sukces, skoro wciąż rośnie liczba zamachów samobójczych wśród najmłodszych? Na ile złe relacje w szkole i presja na wyniki  przekładają się na psychikę uczniów? Na ile szkoła powinna być zaangażowana w czuwanie i poprawę stanu zdrowia psychicznego swoich podopiecznych?

„Dziękuję wszystkim, którzy rozumieją, jak bardzo potrzebny jest przedmiot edukacja zdrowotna dla dzieci i młodzieży – by wiedziały, jak dbać o zdrowie psychiczne i fizyczne, rozumiały konsekwencje używek, potrafiły zachować cyberhigienę i budować wartościowe relacje” – powiedziała ministra Nowacka.

Wspólne stanowisko w sprawie edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży wydały również Polskie Towarzystwo Onkologiczne i Polskie Towarzystwo Kardiologiczne. Organizacje podkreśliły swoje poparcie dla wprowadzenia do szkół podstawowych i średnich nowego przedmiotu.

„Choroby nowotworowe i sercowo-naczyniowe są dziś jednymi z największych wyzwań zdrowotnych w Polsce. To one odpowiadają za większość zgonów i ogromne koszty społeczne oraz ekonomiczne. Klucz do zmiany tkwi w profilaktyce – a najlepszy czas, by ją rozpocząć, to dzieciństwo i młodość. Wtedy kształtują się nawyki, które mogą chronić zdrowie przez całe życie: prawidłowe żywienie, regularna aktywność fizyczna, unikanie używek, troska o dobrostan psychiczny. Dlatego Polskie Towarzystwo Onkologiczne i Polskie Towarzystwo Kardiologiczne popierają wprowadzenie edukacji zdrowotnej do podstawy programowej w szkołach. To inwestycja w zdrowie przyszłych pokoleń” – czytamy we wspólnym stanowisku obu towarzystw.

Zdaniem specjalistów taki przedmiot to strategiczna inwestycja w zdrowie publiczne polskiego społeczeństwa, bo wiedza i nawyki kształtowane w dzieciństwie i młodości mają realny, mierzalny wpływ na zachorowalność i umieralność w dorosłym życiu. 

Fot. PAP

Co najbardziej zagraża życiu dzieci i młodzieży?

Międzynarodowi eksperci wskazali pięć najważniejszych przyczyn umieralności dzieci i młodzieży na świecie.

„Edukacja zdrowotna, jeśli będzie konsekwentnie i profesjonalnie realizowana, stanie się jednym z najskuteczniejszych narzędzi w profilaktyce chorób nowotworowych i sercowo-naczyniowych – dwóch najpoważniejszych zagrożeń zdrowotnych współczesnego społeczeństwa” – podkreślili lekarze.

Zaapelowali też o zapewnienie wysokiej jakości realizacji tego przedmiotu, opartej na rzetelnej wiedzy i aktywnych metodach nauczania. Ich zdaniem w przyszłości przełoży się to na mniejszą liczbę pacjentów z chorobami przewlekłymi.

Lata szkolne są kluczowe dla kształtowania zdrowych nawyków

Lekarze zgodnie podkreślają, że wczesne lata życia są kluczowe dla kształtowania wzorców zdrowotnych – zarówno żywieniowych, jak i behawioralnych. To właśnie w tym czasie powstają bowiem preferencje smakowe, schematy aktywności i codziennych wyborów, które w dorosłości mogą sprzyjać zdrowiu lub wręcz przeciwnie, zwiększać ryzyko rozwoju poważnych chorób przewlekłych, w tym nowotworów i chorób układu krążenia.

„W przypadku nowotworów z całą pewnością wiemy, że styl życia odgrywa kluczową rolę. Szacuje się, że nawet co trzeciemu, a być może co drugiemu przypadkowi nowotworu (30-50 proc.) można byłoby zapobiec dzięki zdrowej diecie, regularnej aktywności fizycznej, utrzymywaniu prawidłowej masy ciała oraz rezygnacji z alkoholu oraz tytoniu” – przekonują specjaliści.

Jak wynika z danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego ponad połowa polskich uczniów ma za sobą swojego pierwszego papierosa, a około 30 proc. deklarowało regularne sięganie po nikotynę (w formach tradycyjnych lub np. e-papierosów).

Fot. PAP/ Zdjęcie ilustracyjne

Bunt u nastolatka – to może być depresja

Myślisz, że Twój nastolatek jest po prostu niegrzeczny i głupio się buntuje? Uważaj, nieprzestrzeganie norm, złe wyniki w nauce, drażliwość, wybuchowość, pobudzenie, godziny przed komputerem - mogą być objawami depresji.

„Edukacja zdrowotna, jeśli jest prowadzona zgodnie z aktualną wiedzą naukową i dostosowana do wieku, ma na celu przede wszystkim wyposażenie dzieci i młodzieży w wiedzę potrzebną do dbania o zdrowie i podejmowania świadomych decyzji. Jej celem nie jest indoktrynacja, lecz informacja i wsparcie rozwoju” – podkreśla w swojej wypowiedzi w social mediach prof. dr hab. Agnieszka Małgorzata Szuster-Ciesielska, zastępczyni dyrektora Instytutu Nauk Biologicznych UMCS.

Główne obszary wiedzy i umiejętności w ramach edukacji zdrowotnej

1. Zdrowie fizyczne – obejmuje zagadnienia związane z higieną osobistą, budową ciała, funkcjonowaniem organizmu oraz profilaktyką chorób. 
2. Zdrowie psychiczne – dotyczy emocji, stresu, sposobów radzenia sobie z trudnościami i budowania równowagi psychicznej. 
3. Odżywianie – skupia się na zasadach zdrowego żywienia, profilaktyce nadwagi i otyłości oraz znaczeniu odpowiedniej diety dla zdrowia. 
4. Aktywność fizyczna – promowanie regularnego ruchu jako kluczowego elementu zdrowego stylu życia, wpływającego na dobrostan fizyczny. 
5. Profilaktyka uzależnień – omówienie zagrożeń związanych z nałogami, w tym internetowymi, i sposobów unikania ryzykownych zachowań. 
6. Zdrowie seksualne – edukacja dotycząca dojrzewania, relacji i zdrowia reprodukcyjnego. 
7. Zdrowie środowiskowe – zagadnienia związane z wpływem otoczenia na zdrowie
8. Wartości i postawy – kształtowanie postaw prozdrowotnych, budowanie świadomości o znaczeniu zdrowia oraz odpowiedzialności za siebie i innych. 
9. Dojrzewanie – wiedza o zmianach fizycznych i psychicznych w okresie dorastania, szczególnie w szkołach podstawowych. 
10. System ochrony zdrowia – informowanie o funkcjonowaniu i sposobach korzystania z systemu opieki zdrowotnej.
 

Autorka

Monika Grzegorowska

Monika Grzegorowska - O dziennikarstwie marzyła od dziecka i się spełniło. Od zawsze to było dziennikarstwo medyczne – najciekawsze i nie do znudzenia. Wstępem była obrona pracy magisterskiej o błędach medycznych na Wydziale Resocjalizacji. Niemal całe swoje zawodowe życie związała z branżowym Pulsem Medycyny. Od kilku lat swoją wiedzę przekłada na bardziej przystępny język w Serwisie Zdrowie PAP, co doceniono przyznając jej Kryształowe Pióro. Nie uznaje poranków bez kawy, uwielbia wieczory przy ogromnym stole z puzzlami. Życiowe baterie ładuje na koncertach i posiadówkach z rodziną i przyjaciółmi.

ZOBACZ TEKSTY AUTORKI

ZOBACZ WIĘCEJ

  • AdobeStock

    Ludzie boją się wiedzy o zdrowiu

    Niepokojąco wysoka liczba osób unika informacji na temat własnego zdrowia, nawet jeśli mogłaby ona ich uratować. Często jest to świadomy wybór, a powody są różne – od braku wiary w leczenie, po chęć unikania stresu i nieprzyjemnych emocji.

  • Adobe

    Jak sztuczna inteligencja zmienia histopatologię

    Histopatologia to dziedzina medycyny, w której lekarze pod mikroskopem analizują wycinki tkanek, by sprawdzić, czy kryje się w nich choroba, np. nowotwór. To właśnie dzięki niej można potwierdzić diagnozę raka i ustalić, jak zaawansowany jest proces chorobowy. Tradycyjnie praca patologa wymagała długiego wpatrywania się w preparaty, wiedzy i doświadczenia. Dziś do tego procesu wkracza sztuczna inteligencja, która potrafi dostrzec szczegóły niewidoczne dla ludzkiego oka i przyspieszyć analizę próbek.

  • Adobe Stock

    Kolonoskopia – praca domowa dla pacjenta

    Patronat Serwisu Zdrowie

    Kolonoskopia to badanie, które pozwala wykryć nieprawidłowości w jelitach, często zapobiec rozwojowi raka¸ ale nawet najprecyzyjniejszy kolonoskop i najbardziej doświadczony endoskopista nie wykonają go dobrze, jeżeli pacjent nie będzie odpowiednio przygotowany – zaznacza dr hab. n. med. Anna Wiechowska-Kozłowska, specjalistka chorób wewnętrznych, gastroenterolożka szpitala MSWiA w Szczecinie.

  • Adobe

    Paradontoza - zabójca zębów

    Paradontoza to przewlekłe zapalenie tkanek przyzębia — dziąsła, więzadła przyzębia, kości wokół zęba. To nie to samo co zwykłe zapalenie dziąseł (gingivitis), które bywa odwracalne — parodontoza to moment, w którym bakterie i stan zapalny zaczynają uszkadzać struktury podporowe zębów. 

NAJNOWSZE

  • AdobeStock

    Ludzie boją się wiedzy o zdrowiu

    Niepokojąco wysoka liczba osób unika informacji na temat własnego zdrowia, nawet jeśli mogłaby ona ich uratować. Często jest to świadomy wybór, a powody są różne – od braku wiary w leczenie, po chęć unikania stresu i nieprzyjemnych emocji.

  • Atopowe zapalenie skóry okiem psychologa

  • Lootboxy – gra czy już hazard

    Patronat Serwisu Zdrowie
  • Gdy matka kocha "za bardzo"

  • Ograniczenie sprzedaży alkoholu służy ochronie tych, którzy mają problem

  • Adobe Stock

    Czy istnieje odpowiedzialny hazard?

    Patronat Serwisu Zdrowie

    Hazard potrafi wciągnąć, zawładnąć życiem, a nawet je zrujnować. To jedno z uzależnień behawioralnych. W Polsce brakuje transparentnych regulacji dotyczących gier hazardowych. Nie ma też jednolitego systemu ochrony gracza i edukacji. Moglibyśmy brać przykład z Norwegii.

  • Jak sztuczna inteligencja zmienia histopatologię

Serwisy ogólnodostępne PAP