Pierwsze niepokojące sygnały zaburzeń rozwoju u dzieci

Każde dziecko ma swoje tempo rozwoju. Jeśli jednak przez jakiś czas nie widzimy postępu czy zmiany w zakresie umiejętności malucha, a może dochodzi do regresu, jest to powód do uzasadnionego niepokoju – mówi dr hab. Przemysław Tomalski z Wydziału Psychologii UW.

Fot. PAP
Fot. PAP

W pierwszych dwóch latach życia dziecka jego umiejętności w każdym obszarze funkcjonowania zmieniają się na przestrzeni zaledwie kilku tygodni. Jeśli jednak nie widzimy rozwoju, postępu, zmian w zakresie umiejętności dziecka przez jakiś czas, to może być niepokojące. 

Niepokoisz się, że dziecko ma objawy autyzmu? W internecie znajdziesz dobry test

- Małe dzieci generalnie są bardzo aktywne, dużo bardziej niż my dorośli, i bardzo uparcie podejmują różnego rodzaju wyzwania. Uczą się nowych umiejętności, z zapałem rozbierają zabawki albo sprawdzają jak one działają. Jeżeli widzimy, że w danym momencie, w okresie kilku dni, tygodni dziecko nagle przestaje podejmować swoje zwyczajne zabawy, to może być niepokojące. Wtedy musimy się zastanowić przede wszystkim czy w naszym życiu, w życiu naszej rodziny,  w ostatnim czasie wydarzyło się coś istotnego, trudnego, co mogło to spowodować - mówi dr hab. Tomalski.

Kamienie milowe w rozwoju dziecka

Do oceny prawidłowości rozwoju dziecka pediatrzy posługują się tzw. kamieniami milowymi w pięciu głównych obszarach: tzw. dużej motoryki (siadanie, chodzenie, unoszenie głowy), małej motoryki (chwytanie), rozwoju mowy, funkcji poznawczych i funkcji społeczno-emocjonalnych. Na przykład prawidłowo rozwijające się dziecko powinno zatracić odruchy noworodkowe do końca szóstego miesiąca życia. W tym miesiącu powinno w taki sposób wchodzić w interakcję z człowiekiem, że patrzy na osobę, która do niego mówi. Najpóźniej w wieku 12 miesięcy powinno reagować na swoje imię. 

Rys. Krzysztof "Rosa" Rosiecki

Używanie tabletu opóźnia rozwój mowy

Dzieci, które zaczynają używać tabletów i smartfonów, zanim wypowiedzą swoje pierwsze zdanie, później niż inne zaczynają mówić.

Tego rodzaju kamieni milowych jest wiele. Powód do niepokoju stanowi niemal każda sytuacja, kiedy dziecko nie osiągnie określonej dla jego wieku umiejętności w maksymalnym według badań naukowych wieku, kiedy taką umiejętność o powinno posiąść.

Warto więc wówczas udać się do pediatry czy psychologa, by porozmawiać o rozwoju swojego dziecka.
Trzeba też pamiętać, że maluchy tak jak dorośli mogą mieć okresowo mieć obniżony nastrój, być smutne w związku z jakimiś trudnymi wydarzeniami. Zwykle nie trwa to długo. Jeśli jednak tego typu niepokojące zachowanie czy zmiana zachowania utrzymuje się na przestrzeni tygodni lub miesięcy, warto zwrócić na to uwagę. 

Anna Piotrowska, Justyna Wojteczek, zdrowie.pap.pl

Autorka

Anna Piotrowska

Anna Piotrowska - Dziennikarka oraz publicystka. W jej CV znajdziemy artykuły, które ukazywały się w takich tytułach prasowych, jak ”Newsweek”, ”Wiedza i Życie”, ”Dziennik”, ”Przekrój”, ”Focus”, ”Rzeczpospolita”. W części z nich z powodzeniem prowadziła również własne rubryki. W TVP Warszawa prowadziła program ”Porozmawiajmy o nauce”, w PR24 ”Zdziwienie tygodnia”.

ZOBACZ TEKSTY AUTORKI

ZOBACZ PODOBNE

  • Adobe Stock

    Kiedy zacząć myć zęby dziecku?

    O higienę jamy ustnej dziecka należy dbać jeszcze przed wyrznięciem się pierwszego zęba, a ze szczoteczką do zębów i pastą zaznajamiać, zanim wyrośnie ono z pieluch. Samodzielność w myciu zębów owszem, ale pod czujnym okiem dorosłego i to dość długo.

  • Adobe Stock

    Niejadki. Kiedy trudności w jedzeniu mają podłoże sensoryczne

    Rzadko się nad tym zastanawiamy, ale posiłek to nie tylko smak, ale cała gama doznań sensorycznych wynikających z kolorów, zapachów, konsystencji, kompozycji na talerzu. Dzieci z nadwrażliwością zmysłów mogą czuć się przytłoczone tą kakofonią i w rezultacie jeść bardzo mało i bez urozmaicenia.

  • Adobe Stock

    Dysleksja rozwojowa: jej objawy pojawiają się już w przedszkolu!

    U dziecka z trudnościami w czytaniu i pisaniu, które nie otrzyma odpowiedniego wsparcia, nieuchronnie pojawiają się niepowodzenia szkolne, które z czasem mogą doprowadzić do rozwoju wtórnych zaburzeń emocjonalnych. Lepiej więc nie lekceważyć pierwszych objawów dysleksji rozwojowej u dzieci. Dobrze też pamiętać, że dysleksja nie uniemożliwia uzyskiwania wielkich nawet osiągnięć. W gronie dyslektyków znajdziemy I. Newtona, J.Ch. Andersena i Agatę Christie.

  • Rys. PAP/j. Turczyk

    Jak się lepiej uczyć? Jest kilka trików

    Ręka do góry - kto lubił, albo lubi chodzić do szkoły! Kto lubi spędzać całe godziny w ławkach, wkuwać nazwy rzek, daty bitew albo zapamiętywać, co ma płucotchawki, a co nibynóżki? Czy pojawi się las rąk, czy może niezręczna cisza? Można chyba postawić orzechy przeciwko kamykom, że przynajmniej wiele osób będzie trzymało ręce w dole. Tylko dlaczego?

NAJNOWSZE

  • PAP/P. Werewka

    Uzależnienia u dzieci i młodzieży – na co należy zwrócić uwagę?

    Za występowanie uzależnień wśród dzieci i młodzieży w dużej mierze odpowiadają czynniki środowiskowe, czyli to, co dzieje się w najbliższym otoczeniu tych dzieci. Nastolatki przyznają, że sięgają po substancje psychoaktywne albo z ciekawości albo dlatego, że nie radzą sobie ze stresem, z wyzwaniami, że czują się samotni, przeciążeni presją wywieraną przez osoby dorosłe. O tym jakie są objawy uzależnienia u dziecka czy nastolatka - wyjaśnia dr n. med. Aleksandra Lewandowska, ordynator oddziału psychiatrycznego dla dzieci w Specjalistycznym Psychiatrycznym Zespole Opieki Zdrowotnej w Łodzi, konsultant krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.

  • Sprawdź, czy nie tracisz wzroku – prosty test

  • Kiedy zacząć myć zęby dziecku?

  • Niejadki. Kiedy trudności w jedzeniu mają podłoże sensoryczne

  • HIV: kiedyś drżeliśmy, dziś ignorujemy

  • Adobe Stock

    CRM – zespół sercowo-nerkowo-metaboliczny. Nowe spojrzenie na szereg schorzeń

    Na każdego pacjenta z problemami sercowo-naczyniowymi należy spojrzeć szeroko i badać go także pod kątem cukrzycy i choroby nerek – przestrzegają specjaliści. Jak tłumaczą, mechanizmy leżące u podstaw tych chorób są ze sobą powiązane i wzajemnie się napędzają. W efekcie jedna choroba przyczynia się do rozwoju kolejnej.

  • Kobiety żyją dłużej – zwłaszcza w Hiszpanii

  • Badania: pozytywne nastawienie do starości wiąże się z lepszym zdrowiem w późnym wieku