Chcesz wspierać dziecko? Zadbaj o siebie

Nie możemy być skutecznymi rodzicami/opiekunami, jeśli zaniedbujemy własne potrzeby. Troska o własne zdrowie psychiczne nie jest aktem samolubstwa, ale fundamentem, na którym budujemy zdrowie i szczęście dzieci. Psycholożka zdrowia Anna Ślusarczyk przypomina, że aby móc podnieść kogoś innego, najpierw trzeba samemu stać stabilnie.

zdj. AdobeStock, kieferpix
zdj. AdobeStock, kieferpix

„Matka Adama: Co się stało? Zjedz coś.
Adam: Mamo, nie jestem głodny. Uderzyłem się w skrzynkę.
Matka: W skrzynkę? Zupę zjedz, talerz gorącej, pomidorowa, przynajmniej dobra.
Adam: Mamo, nie chcę zupy, na listy, chcę z mamą porozmawiać.
Matka: Na listy? Możesz rozmawiać i jeść.
Adam: Mamo, nie chcę jeść. Nie dokończyłem dziś lekcji, mamo.
Matka: Dokończysz kiedy indziej, zjedz. Jak nie dokończyłeś?
Adam: Bo pierdzieli.
Matka: Nie mów tak!
Adam: Prykali.
Matka: Nie mogłeś im czegoś powiedzieć?
Adam: Co powiedzieć? Komu?
Matka: Ja bym im powiedziała.
Adam: Mama ma na wszystko recepty, z którymi człowiek nie wie, co ma robić. Po każdej radzie mamy czuję się jeszcze gorzej”

– Czy nie tak wygląda komunikacja w wielu domach? Cytat z filmu „Dzień świra” w reż. Marka Koterskiego, dwoje ludzi – każde ma dobre intencje i nie mogą się porozumieć. Nie słuchają się i unieważniają. Specjalnie? Absolutnie nie, po prostu nie potrafią inaczej, działają według wyuczonych schematów, co prowadzi do tego, że obie strony czują się ranione, a żadna nie ma siły, zasobów, żeby to przerwać – mówi Anna Ślusarczyk, psycholożka zdrowia, liderka Family Connections – programu skierowanego do osób, których bliska osoba cierpi na zaburzenie osobowości z pogranicza (BPD) lub dysregulację emocji. Współprowadzi też grupy przy Polskim Towarzystwie Terapii Dialektyczno – Behawioralnej dla rodziców nastolatków i młodych dorosłych. 

Ekspertka wygłosiła wykład na zorganizowanej przez Mazowieckie Kuratorium Oświaty konferencji „Nie bądź obojętny… – o zdrowiu psychicznym i kryzysach emocjonalnych raz jeszcze”. 

Rodzic obecny i dostępny

Psycholożka odwoływała się do badania „Opieka nad opiekunami – krytyczny związek między zdrowiem psychicznym rodziców i nastolatków” (czerwiec 2023, Harvard College), które przeprowadzono w grudniu 2022 r. w USA. Przebadano wówczas 4577 respondentów; z końcowych ankiet – 1428 nastolatków; 2401 – młodych dorosłych; 748 rodziców. 

Badanie pokazuje jednoznacznie, że zdrowie emocjonalne rodziców i nastolatków jest ze sobą ściśle powiązane: 

• 18 proc. nastolatków i ok. 20 proc. matek oraz 15 proc. ojców zgłaszało stany lękowe;
• 15 proc. nastolatków, ok. 16 proc. matek i 10 proc. ojców zgłosiło cierpienie na depresję;
• ponad 1/3 nastolatków miała przynajmniej jednego rodzica, który zgłaszał stany lękowe lub depresję;
• prawie 40 proc. nastolatków wyraziło zaniepokojenie zdrowiem psychicznym co najmniej jednego z rodziców;
• 40 proc. nastolatków wyraziło pragnienie, aby rodzice częściej z nimi rozmawiali, pytając, jak sobie radzą, i aby byli przez nich wysłuchani – żeby prawdziwie pochylili się nad ich problemami z uważnością i empatią; 
• zaledwie 32 proc. nastolatków zwraca się o pomoc i wsparcie do rodziców. Część z nich deklaruje, że nigdy dotąd nie czuły się ani słuchane, ani rozumiane, dlatego nie wierzą, że to mogłoby być pomocne – wolą się zwrócić do rówieśników; 
• 36 proc. nastolatków zgłosiło niewielki lub żaden „cel lub sens życia”, co jest silnie skorelowane z depresją i stanami lękowymi.

Fot. PAP/P. Werewka/Zdjęcie ilustracyjne

Rozstanie rodziców: czy można uchronić dzieci przed problemami?

Po rozstaniu rodziców dzieci często cierpią. Może to odbić się negatywnie także na ich zdrowiu fizycznym, zwłaszcza w obszarze chorób rozwijających się na gruncie psychosomatycznym. Jednak dorośli, którzy wspólnie potrafią zadbać o potrzeby swoich dzieci, dają im szansę na wyjście z tej trudnej sytuacji bez szwanku.

 
 – W budowaniu poczucia wartości i odporności psychicznej nastolatków kluczowe jest angażowanie w działania zorientowane na innych i wspierające większe cele. Wyniki wcześniejszych badań pokazały, że działania na rzecz innych zmniejszały objawy depresji i lęku. Dlatego warto, żeby rodzice nie tylko zachęcali młodych ludzi do takich zajęć, ale również aktywnie się w nie włączali. To buduje relacje, zrozumienie, ale również poczucie sprawczości. Pozwala wspólnie poszukiwać rozwiązań lub zwyczajnie być obecnym i dostępnym – mówi Anna Ślusarczyk.

Wpływ depresji rodzica na nastolatka

Jeśli rodzice cierpią na depresję, nastolatki są znacznie bardziej narażone na podobne
trudności. Chorujący rodzice mogą nieświadomie wywoływać u dzieci poczucie winy i
odpowiedzialności za swoje trudne stany emocjonalne. To zaś może prowadzić do obniżenia ich samopoczucia i poczucia wartości.

– Rodzice zmagający się z depresją często mogą wykazywać krytyczne, drażliwe, złośliwe lub nieprzewidywalne zachowania, co znacznie obciąża relacje z dziećmi. Niektórzy rodzice są świadomi negatywnego wpływu swoich problemów ze zdrowiem psychicznym na dzieci, ale mogą czuć się bezsilni, aby zmienić swoje zachowania. W takiej sytuacji ważne jest profesjonalne wsparcie zarówno rodziców, jak i dzieci. Jednocześnie rodzice i nastolatki zmagający się z podobnymi problemami zdrowia psychicznego mogą oferować sobie nawzajem unikalne wsparcie poprzez głębokie zrozumienie i empatię – zauważa Anna Ślusarczyk.

Nie możesz być wsparciem, gdy sam potrzebujesz pomocy

Ekspertka mocno podkreśla, że rodzic musi zadbać o własny dobrostan. Najpierw poprzez podstawy takie jak:

• poradzenie sobie z dolegliwościami fizycznymi i bólem;
• odżywianie się w zdrowy, zbilansowany sposób;
• wysypianie się;
• aktywność fizyczną.

Równie ważna jest akceptacja własnych myśli i emocji bez osądzania. W tym celu Anna Ślusarczyk radzi, aby akceptować swoje myśli i emocje, starając się rozróżniać, co jest faktem, a co osądem. Faktem może być, że stłukliśmy filiżankę, a osądem: „Jaką jestem niezdarą. Do niczego się nie nadaję”. Należy także pamiętać, że nasze emocje są informacjami, są zasadne i mają sens. To dotyczy również naszych bliskich. 

Fot. PAP/ Grzegorz Michałowski

Depresja może się pojawić nawet u małego dziecka

– Jeśli nastolatek mówi nam, że czegoś się boi, przyjmijmy przede wszystkim, że nam zaufał i chce się podzielić, i powstrzymajmy się od zaprzeczania czy mówienia, że nie ma się czego bać czy zasypywania radami. Okażmy ciekawość i zadajmy pytania: co jest dla niego trudne, jak moglibyśmy go wesprzeć. Jednocześnie starajmy się jasno mówić o naszych potrzebach i uczuciach, bo to pomaga w budowaniu relacji. Starajmy się również do nas samych podchodzić z empatią i zrozumieniem. Przede wszystkim nie wahajmy się szukać wsparcia. Otwórzmy się na pomoc od przyjaciół oraz nie bójmy korzystać z profesjonalnego doradztwa. To szczególnie ważne dla rodziców dzieci i nastolatków, które zmagają się z wyzwaniami takimi jak depresja i potrzebują dodatkowego wsparcia. Żeby być użytecznymi my, rodzice potrzebujemy zadbać o siebie, bo jak to ktoś ładnie powiedział, trudno kogoś podnieść, kiedy się samemu leży – podsumowuje Anna Ślusarczyk.

Prosta technika uspokajająca 

– Ćwiczenie STOPP to jedna z technik stosowanych w terapii dialektyczno-behawioralnej (DBT). Pomaga zatrzymać automatyczne reakcje i zapewnić sobie czas na refleksję przed podjęciem działania. Jest szczególnie przydatna w sytuacjach wysokiego stresu lub silnych emocji, pozwalając na bardziej świadome i kontrolowane reagowanie. To prosty, ale potężny sposób na zarządzanie emocjami i reakcjami, zwiększający tym samym dobrostan psychiczny – zapewnia Anna Ślusarczyk. 

Jak tłumaczy psycholożka zdrowia, ćwiczenie to składa się z pięciu kroków:

1. S – Stop (Zatrzymaj się)
Kiedy zauważysz, że twoje emocje się nasilają lub znajdujesz się w trudnej sytuacji, po prostu zatrzymaj się. Nie podejmuj żadnych działań. Daj sobie moment przerwy.

2. T – Take a Breath (Weź oddech)
Oddychaj głęboko. Skoncentruj się na swoim oddechu. Pozwól sobie na kilka głębokich, spokojnych wdechów i wydechów. To pomoże ci się uspokoić i skupić.

3. O – Observe (Obserwuj)
Obserwuj, co się dzieje wewnątrz ciebie. Jakie emocje odczuwasz? Jakie myśli przemierzają twój umysł? Zwróć uwagę również na to, co się dzieje dookoła ciebie. Co widzisz, słyszysz, czujesz?

4. P – Pull Back / Perspective (Odsuń się / Perspektywa) 
Spróbuj spojrzeć na sytuację z dystansu. Zadaj sobie pytania, które pomogą ci zyskać szerszą perspektywę. Czy jest inny sposób, aby na to spojrzeć? Co by powiedział ktoś inny? Czy to będzie miało znaczenie za tydzień, miesiąc, rok?

5. P – Practice What Works / Proceed (Praktykuj to, co działa / Przejdź dalej)
Zastanów się, jaka jest najlepsza rzecz do zrobienia teraz. Jakie działanie będzie najbardziej pomocne i efektywne dla ciebie i dla sytuacji, w której się znajdujesz? Podejmij świadomą decyzję o następnym kroku.

Źródło:

Konferencja „Nie bądź obojętny… – o zdrowiu psychicznym i kryzysach emocjonalnych raz jeszcze” zorganizowana przez Mazowieckie Kuratorium Oświaty; wystąpienie Anny Ślusarczyk, która jest także red. nacz. www.babyboom.pl „Emocje i relacje, uważność, uprawomocnienie i unieważnienie – zadbajmy o dobrostan psychiczny”; 20.02.2024. 


Beata Igielska, zdrowie.pap.pl

Autorka

Beata Igielska

Beata Igielska - Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem w mediach ogólnopolskich, gdzie zajmowała się tematyką społeczną. Pisała publicystykę, wywiady, reportaże - za jeden z nich została nagrodzona w 2007 r. W Serwisie Zdrowie publikuje od roku 2022. Laureatka nagród dziennikarskich w kategorii medycyna. Prywatnie wielbicielka dobrej literatury, muzyki, sztuki. Jej konikiem jest teatr – ukończyła oprócz polonistyki, także teatrologię.

ZOBACZ TEKSTY AUTORKI

ZOBACZ PODOBNE

  • Adobe Stock

    Kiedy zacząć myć zęby dziecku?

    O higienę jamy ustnej dziecka należy dbać jeszcze przed wyrznięciem się pierwszego zęba, a ze szczoteczką do zębów i pastą zaznajamiać, zanim wyrośnie ono z pieluch. Samodzielność w myciu zębów owszem, ale pod czujnym okiem dorosłego i to dość długo.

  • Adobe Stock

    Niejadki. Kiedy trudności w jedzeniu mają podłoże sensoryczne

    Rzadko się nad tym zastanawiamy, ale posiłek to nie tylko smak, ale cała gama doznań sensorycznych wynikających z kolorów, zapachów, konsystencji, kompozycji na talerzu. Dzieci z nadwrażliwością zmysłów mogą czuć się przytłoczone tą kakofonią i w rezultacie jeść bardzo mało i bez urozmaicenia.

  • Adobe Stock

    Dysleksja rozwojowa: jej objawy pojawiają się już w przedszkolu!

    U dziecka z trudnościami w czytaniu i pisaniu, które nie otrzyma odpowiedniego wsparcia, nieuchronnie pojawiają się niepowodzenia szkolne, które z czasem mogą doprowadzić do rozwoju wtórnych zaburzeń emocjonalnych. Lepiej więc nie lekceważyć pierwszych objawów dysleksji rozwojowej u dzieci. Dobrze też pamiętać, że dysleksja nie uniemożliwia uzyskiwania wielkich nawet osiągnięć. W gronie dyslektyków znajdziemy I. Newtona, J.Ch. Andersena i Agatę Christie.

  • Rys. PAP/j. Turczyk

    Jak się lepiej uczyć? Jest kilka trików

    Ręka do góry - kto lubił, albo lubi chodzić do szkoły! Kto lubi spędzać całe godziny w ławkach, wkuwać nazwy rzek, daty bitew albo zapamiętywać, co ma płucotchawki, a co nibynóżki? Czy pojawi się las rąk, czy może niezręczna cisza? Można chyba postawić orzechy przeciwko kamykom, że przynajmniej wiele osób będzie trzymało ręce w dole. Tylko dlaczego?

NAJNOWSZE

  • PAP/P. Werewka

    Uzależnienia u dzieci i młodzieży – na co należy zwrócić uwagę?

    Za występowanie uzależnień wśród dzieci i młodzieży w dużej mierze odpowiadają czynniki środowiskowe, czyli to, co dzieje się w najbliższym otoczeniu tych dzieci. Nastolatki przyznają, że sięgają po substancje psychoaktywne albo z ciekawości albo dlatego, że nie radzą sobie ze stresem, z wyzwaniami, że czują się samotni, przeciążeni presją wywieraną przez osoby dorosłe. O tym jakie są objawy uzależnienia u dziecka czy nastolatka - wyjaśnia dr n. med. Aleksandra Lewandowska, ordynator oddziału psychiatrycznego dla dzieci w Specjalistycznym Psychiatrycznym Zespole Opieki Zdrowotnej w Łodzi, konsultant krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.

  • Sprawdź, czy nie tracisz wzroku – prosty test

  • Kiedy zacząć myć zęby dziecku?

  • Niejadki. Kiedy trudności w jedzeniu mają podłoże sensoryczne

  • HIV: kiedyś drżeliśmy, dziś ignorujemy

  • Adobe Stock

    CRM – zespół sercowo-nerkowo-metaboliczny. Nowe spojrzenie na szereg schorzeń

    Na każdego pacjenta z problemami sercowo-naczyniowymi należy spojrzeć szeroko i badać go także pod kątem cukrzycy i choroby nerek – przestrzegają specjaliści. Jak tłumaczą, mechanizmy leżące u podstaw tych chorób są ze sobą powiązane i wzajemnie się napędzają. W efekcie jedna choroba przyczynia się do rozwoju kolejnej.

  • Kobiety żyją dłużej – zwłaszcza w Hiszpanii

  • Badania: pozytywne nastawienie do starości wiąże się z lepszym zdrowiem w późnym wieku