Bądź zawsze na bieżąco
z Serwisem Zdrowie!

Zapisz się na nasze powiadomienia, a nie ominie Cię nic, co ważne i intrygujące w tematyce zdrowia.

Justyna Wojteczek
redaktor naczelna zdrowie.pap.pl

Do góry
02.10.2018 , 15:23 Aktualizacja: 02.01.2019, 14:19

Foteliki samochodowe – jak przewozić dziecko

Dzieci powinny być jak najdłużej przewożone w fotelikach zainstalowanych tyłem do kierunku jazdy – rekomenduje Amerykańska Akademia Pediatrii. Oczywiście fotelik musi być dobrany do dziecka i prawidłowo zainstalowany.

Rys. Krzysztof "Rosa" Rosiecki Rys. Krzysztof "Rosa" Rosiecki

Z tym zaś jest problem. W raporcie z Polski, przygotowanym na Międzynarodową Konferencję Bezpieczeństwa Ruchu w Monachium, wskazano wyniki badania prawidłowości zainstalowania fotelików i przymocowania dzieci w fotelikach, przeprowadzonego w Polsce na próbie 2030 fotelików i dzieci. Okazało się, że zaledwie w 105 przypadkach inspektorzy nie mieli się do czego „przyczepić” i tylko 105 na 2030 dzieci podróżowało bezpiecznie.

Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły m.in. sposobu mocowania fotelika w samochodzie, sposobu zapinania dziecku pasów bezpieczeństwa, dostosowania fotelika do wymiarów i masy dziecka.

Warto wiedzieć:

Korzystanie z dobrego fotelika samochodowego zmniejsza ryzyko śmierci lub poważnych obrażeń u dziecka o ponad 70 procent.

Sławomir Molak z Ogólnopolskich Inspekcji Fotelików podkreśla, że z badań statystycznych prowadzonych podczas inspekcji wynika, że 70 proc. fotelików jest nieprawidłowo montowanych oraz zapinanych, zaś wiele dzieci jest przedwcześnie sadzanych przodem do kierunku jazdy.

Dziecko w foteliku – najlepiej tyłem do kierunku jazdy

Amerykańska Akademia Pediatrii zaleca, by dzieci jeździły w fotelikach typu RWF (instalowanych tyłem do kierunku jazdy) najdłużej jak to możliwe, dopóki nie osiągną górnej granicy wagi lub wzrostu, dopuszczalnej w foteliku. Poprzednio Akademia zalecała wożenie dzieci tyłem do kierunku jazdy do 2. roku życia.

„Jest to najbezpieczniejsza forma jazdy dla dzieci” – zapewnia przewodniczący Rady Akademii Benjamin Hoffman.

Amerykańska Akademia Pediatrii rekomenduje:

Niemowlęta i małe dzieci powinny jeździć tyłem do kierunku jazdy tak długo, jak to możliwe (aż osiągną graniczną wagę lub wzrost dozwolone przez ich fotelik). Większość foteli zamiennych (tył - przód) ma zabezpieczenia, które pozwolą dzieciom jeździć tyłem do kierunku jazdy przez 2 lata lub dłużej.

Gdy dzieci są już zwrócone przodem do kierunku jazdy, powinny dalej korzystać z fotelika samochodowego z własną uprzężą tak długo, jak to możliwe, aż osiągną wzrost i przekroczą zakres wagowy ich fotelików.

Gdy dzieci przekraczają te ograniczenia, powinny używać fotelika wspomagającego ustawienie pasa do momentu, gdy pas biodrowy i pas ramienny będą leżeć prawidłowo. Dzieje się tak często, gdy dziecko osiągnie co najmniej 150cm wysokości i ma od 8 do 12 lat.

Gdy dzieci są na tyle duże, że mogą już same korzystać z pasów bezpieczeństwa, zawsze powinny używać pasów trzypunktowych: biodrowego i barkowego w celu zapewnienia optymalnej ochrony.

Wszystkie dzieci w wieku poniżej 13 lat powinny być zapinane pasami na tylnych siedzeniach pojazdów dla optymalnej ochrony.

Zmiana stanowiska Akademii wynika m.in. z badań biometrycznych, danych z symulacji wypadków i doświadczeń z Europy; w wielu jej krajach dzieci jeżdżą tyłem do kierunku jazdy przez okres dłuższy niż 2 lata.

Dlaczego dziecko jest bezpieczniejsze w foteliku tyłem do kierunku jazdy

Kiedy dziecko jedzie tyłem do kierunku jazdy, głowa, szyja i kręgosłup są chronione przez twardą skorupę fotelika samochodowego, pozwalając fotelikowi samochodowemu absorbować większość sił uderzenia i chroniąc najbardziej wrażliwe części ciała. Dzieci jeżdżące przodem do kierunku jazdy są wprawdzie unieruchamiane przez paski uprzęży, ale ich głowy – a nie można zapominać, że głowy u małych dzieci są nieproporcjonalnie duże i ciężkie - są wyrzucane do przodu z olbrzymią siłą. To może prowadzić do urazów kręgosłupa i głowy. Trzeba też pamiętać, że najgroźniejszymi i jednymi z najczęściej przydarzającymi się wypadków są zderzenia czołowe pojazdów.

Infografika PAP / Serwis Zdrowie

Justyna Wojteczek (zdrowie.pap.pl)

Źródła:

Raport Amerykańskiej Akademii Pediatrii 

Markowska, P. Kurpiewski, P. Zielińska: Use and misuse of child restraint systems and CRS installation problems based on Nationwide Car Seat Inspections in 2012-2014, praca przedstawiona na 12th International Conference Protection of Children in Cars, Munich 2014  

www.fotelik.info
 

Copyright

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w portalu "Serwis Zdrowie" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

Id materiału: 947

Najnowsze

 

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Co tydzień dostaniesz: najciekawsze artykuły, wywiady i filmy z Serwisu Zdrowie, a także zapowiedzi - materiałów na następny tydzień, konferencji i wydarzeń.

Postaw na wiedzę!

Regulamin

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, żeby dowiedzieć się więcej.