Mała zmiana wydłuży ci życie, zwłaszcza kiedy masz cukrzycę

W leczeniu cukrzycy tzw. styl życia, czyli m.in. odpowiednia dieta oraz aktywność fizyczna, są tak samo ważne, jak przyjmowanie leków. Naukowcy Harvard T.H. Chan School of Public Health dostarczyli właśnie dobrych dowodów na to, że mała zmiana dietetyczna skutecznie wydłuża życie diabetykom, a swoim odkryciem podzielili się w kwietniu w British Journal of Medicine (BMJ).

Rys. S. Salamon
Rys. S. Salamon

Chodzi o to, co pijemy. Zespół badaczy wziął pod lupę dane o zdrowiu ponad 9 tysięcy kobiet oraz ponad 3,5 tysiąca mężczyzn, przy czym wszyscy otrzymali w którymś momencie diagnozę cukrzycy typu 2. Obserwacja trwała – bagatela – 18,5 roku. Co dwa do czterech lat w okresie obserwacji badani odpowiadali na pytania, co i jak często piją – czy napoje słodzone (lemoniady, gazowane słodzone napoje, nektary itp.), czy wodę, mleko, owocowe soki, kawę czy herbatę.

Nie było niespodzianki, że te osoby, które stroniły od słodzonych napojów, były zdrowsze i żyły dłużej. Wyższe wskaźniki przedwczesnych zgonów z dowolnej przyczyny oraz przedwczesnych zgonów z powodu chorób układu krążenia zaobserwowano zaś w grupie wielbicieli słodzonych napojów.

Z analizy wynika, że każda dodatkowa porcja słodzonego napoju podnosiła ryzyko zgonu z dowolnej przyczyny o 8 proc. Jednocześnie długotrwałe zastąpienie jednej tylko porcji słodzonego napoju wodą, odtłuszczonym mlekiem, niesłodzoną herbatą czy kawą skutkowała obniżeniem ryzyka zgonu z dowolnej przyczyny o kilkanaście procent, a z powodu choroby układu krążenia – o 20 proc. Osoby pijące zdrowe napoje cieszyły się też statystycznie lepszym zdrowiem niż diabetycy raczący się słodzonymi drinkami.

Fot. PAP

Zaburzenia erekcji? To może być cukrzyca

Problemy z erekcją są objawem łatwym do zauważenia - nie tylko przez mężczyznę. Takie zaburzenie to bardzo niepokojący sygnał nie tylko ze względu na jakość pożycia w sypialni. Zamiast łykania suplementów czy zamartwiania się trzeba o nim powiedzieć lekarzowi.

Ograniczeniem tego badania jest to, że nie da się wykluczyć, iż sięganie po zdrowsze napoje to część generalnie zdrowszego stylu życia – większej aktywności fizycznej i zdrowszej diety. I oczywiście, to analiza statystyczna, jednak powinna dać do myślenia, nie tylko osobom zmagającym się z cukrzycą typu 2. Warto jednak zwrócić uwagę, że choć jest to badanie obserwacyjne, w którym nie ustala się związków przyczynowo-skutkowych, a występujące zależności, to olbrzymia próba badawcza i długi czas obserwacji sugerują, że wykryte zależności są istotne.

- Osoby z cukrzycą typu 2 powinny uważać na to, co piją. Przerzucenie się ze słodzonych napojów na zdrowszą alternatywę przyniesie im dużo korzyści zdrowotnych – komentuje główny autor badania Qui Sun.

Tego rodzaju rekomendację powinni sobie wziąć do serca także zdrowi. Nieprzypadkowo podbój rynku przez różne słodzone napoje zbiegł się w czasie z rozwojem rozmaitych zdrowotnych plag społecznych: nadwagi, otyłości, cukrzycy, próchnicy itd.

Justyna Wojteczek, zdrowie.pap.pl

Źródło: 
Doniesienie prasowe na temat pracy, która ukazała się w BMJ

Sugar-sweetened beverages linked with increased risk of premature death for people with type 2 diabetes (medicalxpress.com)
 

Autorka

Justyna Wojteczek

Justyna Wojteczek - Pracę dziennikarską rozpoczęła w Polskiej Agencji Prasowej w latach 90-tych. Związana z redakcją społeczną i zagraniczną. Zajmowała się szeroko rozumianą tematyką społeczną m.in. zdrowiem, a także polityką międzynarodową, również w Brukseli. Była też m.in. redaktor naczelną Medical Tribune, a później także redaktor prowadzącą Serwis Zdrowie. Obecnie pełni funkcję zastępczyni redaktora naczelnego PAP. Jest autorką książki o znanym hematologu prof. Wiesławie Jędrzejczaku.

ZOBACZ TEKSTY AUTORKI

ZOBACZ WIĘCEJ

  • Adobe Stock

    Badanie: im wcześniej kończymy jedzenie w ciągu dnia, tym lepiej śpimy?

    Zjedzenie ostatniego posiłku o godz. 16:00, a nie o 20:00, może wpływać na to, że lepiej śpimy. Badanie jednak, jak zastrzegają jego autorzy, ma pewne ograniczenia. Niemniej obserwacje płynące z pracy z pacjentami również sugerują – zgodnie ze słowami wiersza Jana Brzechwy pt. „Żołądek” – że „kto się na noc zbytnio naje, temu żołądek spać nie daje”.

  • PAP/ Marcin Bielecki

    Kolka niemowlęca a karmienie piersią

    Dorasta pokolenie, którego matki były przestrzegane, by nie jeść pewnych produktów, gdy karmią piersią, bo niemowlę może mieć kolki. Obecnie eksperci podkreślają, że nie ma takiej korelacji. Wiele badań naukowych dowodzi też, że wyłączne karmienie piersią wiąże się wręcz z niższym ryzykiem kolki.

  • model jelita grubego PAP/Maciej Kulczyński

    Zaburzony mikrobiom jelit może sprzyjać cukrzycy

    U części osób, które dopiero zachorują na cukrzycę typu 2, można wykryć zaburzenia jelitowej mikrobioty. Zmiany pojawiają się nawet lata przed zachorowaniem, a to może oznaczać możliwość wczesnego wykrywania zagrożenia. Wstępne badania sugerują także, że podawanie odpowiednich bakterii może poprawiać niektóre wskaźniki metaboliczne.

  • PAP/Albert Zawada

    Etykieta żywności – drogowskaz dla zdrowia. Jak ją czytać?

    Co oznacza symbol zielonego liścia z gwiazdek na żywności, czy „bio” i „organic” to tożsame pojęcia, dlaczego ostrożnie należy podchodzić do sformułowań „naturalne” i „zdrowe” na etykiecie i jak wybrać mięso dobrej jakości – wyjaśnia dr Katarzyna Wolnicka, specjalistka dietetyki, wykładowczyni akademicka, autorka publikacji „Poradnik świadomego konsumenta” wydanej przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

NAJNOWSZE

  • Adobe Stock

    Zegar biologiczny tyka. Kiedy wypada szczyt płodności?

    Medycyna i naukowcy wskazują, że optymalnym okresem, by starać się o dziecko – z punktu widzenia biologii – jest wiek 20–30 lat. Wtedy przypada czas szczytowej płodności zarówno kobiet, jak i mężczyzn.

  • Hormon GLP-1 – bohater leczenia cukrzycy i… choroby otyłościowej

  • Farmakoterapia na walizkach

  • Nużeńce i my

  • Badanie: im wcześniej kończymy jedzenie w ciągu dnia, tym lepiej śpimy?

  • Zdrowa grasica, niższe ryzyko śmierci

    Im lepiej zachowana grasica, tym mniejsze ryzyko zgonu – wynika z analizy ponad 25 tys. badań tomografii komputerowej. Naukowcy wykorzystali sztuczną inteligencję, by ocenić kondycję tego niewielkiego, ale ważnego dla odporności narządu.

  • Fart walk, czyli o TikTokowych trendach zdrowotnych

  • Wazopresyna – hormon przetrwania

Serwisy ogólnodostępne PAP